پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

آیا مصرف زنجبیل برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ ممنوع است؟

زنجبیل حاوی میزان زیادی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی طبیعی است که فواید زیادی برای بعضی از بیماری‌ها و مشکلات دارند. طبق گزارش International Journal of Preventive Medicine، زنجبیل برای مقابله با بعضی از انواع سرطان مفید است. فواید بالقوه این گیاه به همین موردها ختم نمی‌شود. درواقع، زنجبیل همواره به‌عنوان یکی از ترکیبات تسکین‌دهنده برای مقابله با حالت تهوع، استفراغ یا هر گونه مشکل گوارشی دیگر مورد توجه بوده است. همچنین بعضی از یافته‌های علمی نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند علائم درد در قاعدگی، بیماری صبح‌گاهی در زنان باردار و حتی درد ناشی از آرتریت را تسکین بدهد. با این‌ حال، وقتی که درباره بیماری دیابت نوع ۲ صحبت می‌کنیم، ارزش زنجیل به‌ علت محدود بودن مطالعات علمی در این زمینه نامشخص می‌ماند. البته یافته‌هایی که تا کنون از مطالعات علمی حاصل شده‌اند، اضافه کردن زنجبیل به برنامه درمانی را موثر می‌دانند. براساس گزارش Journal of Ethnic Foods، یکی از همین مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از مکمل زنجبیل می‌تواند به کاهش سطح A۱C کمک کند و سطح گلوکز ناشتا را در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ پایین بیاورد. البته متخصصان می‌گویند که یافته‌های این مطالعه بی‌نقص نیستند، ‌چون جمعیت نمونه محدودی در این مطالعه مد نظر بوده است. طبق گزارش Journal of Complementary and Integrative Medicine، یکی دیگر از مطالعات در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که استفاده از پودر زنجبیل (پس از گذشت ۳ ماه) به بهبود کنترل گلایسمیک در آن دسته از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ که از انسولین استفاده نمی‌کرده‌اند، کمک می‌کند. 
 
یک بررسی جامع در این زمینه که در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است، مکانیسم خاصی را در زنجبیل نشان می‌دهد که قند خون را کنترل می‌کند. طبق یافته‌های این مطالعه، زنجبیل آنزیم‌هایی را مهار می‌کند که بر نحوه متابولیزه شدن کربوهیدرات‌ها و همچنین بر حساسیت به انسولین تاثیرگذار هستند و درنتیجه جذب گلوکز در عضله‌ها را افزایش می‌دهد. مسئولان این مطالعه می‌گویند که زنجبیل به کاهش خطر مواجهه با عوارض ناشی از بیماری دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. خطرات احتمالی استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی مخصوص بیماری دیابت در حالی که استفاده از زنجبیل کامل و پودر زنجبیل توسط افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ بی‌خطر است، اما همه این بیماران باید درباره مصرف زنجبیل با پزشک خودشان مشورت کنند. جدی گرفتن این کار و پرهیز از اقدام خودسرانه برای افرادی که از داروهای دیابت استفاده می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که زنجبیل می‌تواند بر سطح انسولین تاثیر بگذارد و درنتیجه با بعضی از داروهای دیابت تداخل کند. حتی مصرف زنجبیل هم‌زمان با مصرف داروهای دیابت می‌تواند به کاهش بیش از حد قند خون منجر شود. خطر این تداخل‌های دارویی برای آن دسته از بیماران دیابتی که مبتلا به بیماری‌های دیگر نیز هستند، به مراتب بیشتر است. زنجبیل به‌طور خاص با داروهای مربوط به فشار خون و داروهای ضدانعقادی تداخل ایجاد می‌کند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 5
نویسنده : saeed.bp

چگونگی حفظ سلامت قلب زنان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ سالگی

بیماری‌های قلبی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در میان زنان هستند و آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهند که یک‌چهارم از کل مرگ‌ومیرها در میان زنان به علت همین بیماری‌ها اتفاق می‌افتند. آگاهی داشتن درباره این مساله از نظر متخصصان واجد اهمیت بالایی است، چون بعضی از زنان بدون این‌که خودشان بدانند، به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا هستند. به همین دلیل، همه زنان در هر سنی باید تلاش کنند تا خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش بدهند و قلب‌شان را در طول زندگی سالم نگه دارند. دهه ۴۰ سالگی : از رژیم غذایی مفید و سالم برای قلب پیروی کنید:  پیروی از این رژیم غذایی یعنی به حداقل رساندن استفاده از چربی‌های اشباع و افزایش میزان استفاده از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار و مغزهای خام. در ضمن، حجم وعده‌های مصرفی نیز از اهمیت خاصی در این زمینه برخوردار است. بعضی از متخصصان نیز رژیم DASH را برای این کار توصیه می‌کنند که هم برای کاهش فشار خون موثر است و هم می‌تواند به حفظ وزن در محدوده سالم کمک کند. 
 
افزایش فعالیت‌های بدنی: بیشتر روزهای هفته را باید با حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی سپری کنید. حتی اگر خودتان را به فعالیت‌های بدنی کوچک هم وادار کنید و باعث شوید که قلب‌تان سریع‌تر به تپش بیفتد، سلامت قلبی-عروقی خودتان را تقویت می‌کنید.راه‌های مقابله با استرس را پیدا کنید: دهه ۴۰ سالگی، یکی از پُرمشغله‌ترین دوره‌های زندگی برای زنان است. بسیاری از زنان در این دهه به‌صورت تمام‌وقت شاغل هستند، احتمالا فرزندانی دارند و حتی باید از پدر یا مادر سالمند خودشان مراقبت کنند. همین مشغله‌ها باعث می‌شود که آنان رسیدگی به سلامتی خودشان را فراموش کنند و با سطح بالایی از استرس مواجه باشند. این در حالی است که وجود استرس زیاد در زندگی، معمولا خواب کافی و مطلوب را هم از افراد می‌گیرد و حتی به شکل‌گیری الگوهای غذایی ناسالم در میان آنان منجر می‌شود. 
 
مراقبت‌های پزشکی را جدی بگیرید: زنان در دهه ۴۰ سالگی باید به‌طور منظم نزد پزشک بروند و به توصیه‌های پزشکان در زمینه‌های مختلف، از جمله سلامتی قلب، توجه کنند. اگر در دوران بارداری به بیماری دیابت یا فشار خون بالا مبتلا بوده‌اید، در این دهه باید رسیدگی به وضعیت سلامتی خودتان را کاملا جدی بگیرید، چون این مشکلات ظاهرا مربوط به گذشته می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش بدهند. از جزئیات سلامتی خودتان آگاه باشید: انجام دادن غربالگری‌های لازم مربوط به تشخیص فشار خون، سطح کلسترول، وزن و شاخص توده بدن (BMI) برای زنان کاملا ضروری است. خطر مبتلا شدن شما به بیماری‌های قلبی در دهه ۴۰ سالگی نسبتا پایین است، اما کارهایی مانند سیگار کشیدن، مصرف قرص‌های ضدبارداری و انجام دادن هورمون‌درمانی می‌توانند این خطر را افزایش بدهند. 
 
دهه ۵۰ سالگی : روی رژیم غذایی و ورزش تمرکز کنید: زنان در این دهه مستعد افزایش وزن هستند. اگر مراقب وزن خودتان نباشید، این وزن رفته‌رفته افزایش پیدا می‌کند و ناگهان متوجه می‌شوید که اوضاع چقدر تغییر کرده است و باید به‌ سختی برای کاهش وزن خودتان تلاش کنید. کنترل وزن با تمرکز بر رژیم غذایی و ورزش، مانع از افزایش وزن می‌شود. با پزشک درباره فواید و مضرات استروژن‌درمانی مشورت کنید: متخصصان می‌گویند که استروژن‌درمانی به‌عنوان اولین راه برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی توصیه نمی‌شود، اما در بعضی از موارد این شیوه درمانی واقعا می‌تواند برای قلب زنان مفید باشد. ویتامین D را فراموش نکنید: محققان همچنان درحال مطالعه درباره این مساله هستند که آیا مکمل ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد یا خیر. اگرچه این مطالعات هنوز به یافته‌های قطعی نرسیده‌اند، اما بسیاری از متخصصان باور دارند که ویتامین D، نقش مهمی در سلامت عمومی و سلامت قلبی ایفا می‌کند. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از پزشک، برای مصرف این مکمل‌ها اقدام کنید. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ غذای ممنوعه در دوران بارداری
نوشته شده در دو شنبه 16 بهمن 1396
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

۷ غذای ممنوعه در دوران بارداری

۱. گوشت‌های خام : زنان باردار باید از خوردن غذاهای دریایی نپخته و خام و همچنین انواع گوشت‌های نیم‌پز یا آبدار مانند گوشت گوساله و مرغ خودداری کنند. متخصصان می‌گویند خطر وجود باکتری کولی‌فرم (coliform bacteria)، توکسوپلاسموز و سالمونلا در این گوشت‌ها بسیار زیاد است. ۲. فرآورده‌های گوشتی : فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، می‌توانند به لیستریا آلوده باشند و درنتیجه خطر سقط جنین را افزایش بدهند. لیستریا این توانایی را دارد که از جفت جنین عبور کند و جنین را آلوده سازد. این اتفاق می‌تواند کودک را به عفونت یا مسمومیت خون مبتلا کند و جان او را به خطر بیندازد. پس اگر باردار هستید و همچنان به مصرف فرآورده‌های گوشتی اصرار دارید، حتما این محصولات غذایی را کاملا بپزید. ۳. ماهی‌های جیوه‌دار : زنان باردار باید از مصرف ماهی‌هایی که حاوی میزان زیادی از جیوه هستند، پرهیز کنند. دریافت جیوه در دوران بارداری با به تاخیر افتادن رشد و تکامل کودک مرتبط است و همچنین شانس مبتلا شدن نوزاد به آسیب‌های مغزی را بالا می‌برد. چند مورد از این ماهی‌ها عبارت‌اند از کوسه‌ماهی، شمشیرماهی،‌ ماهی خال‌مخالی و ماهی تیلفی. کنسروهای ماهی تُن نیز حاوی مقدار کمی از جیوه هستند و زنان باردار ترجیحا نباید از این محصولات نیز در دوران باداری استفاده کنند. علاوه بر این‌ها، خودداری از مصرف سوشی در دوران بارداری نیز ضروری است، چون سطح بالایی از جیوه در سوشی هم وجود دارد. 
 
۴. تخم‌مرغ خام : خودداری از مصرف تخم‌مرغ خام یا هر نوع خوراکی حاوی تخم‌مرغ خام برای زنان باردار ضروری است، چون این ماده غذایی می‌تواند سالمونلا را به بدن آنان منتقل کند. بعضی از سس‌های سزار، مایونز، بستنی‌های خانگی و سس‌های خردل با استفاده از تخم‌مرغ خام تهیه می‌شوند. لازم به ذکر است که بستنی‌ها و سس‌های کارخانه‌ای با استفاده از تخم‌مرغ پاستوریزه تولید می‌شوند و درنتیجه خطر منتقل شدن سالمونلا به بدن زنان باردار را افزایش نمی‌دهند. ۵. شیر غیرپاستوریزه : شیر غیرپاستوریزه، یکی از دیگر منابع غذایی است که می‌تواند حاوی لیستریا باشد. درنتیجه زنان باردار همیشه باید از شیر پاستوریزه و کاملا مطمئن استفاده کنند. 
 
۶. کافئین : اگرچه بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که دریافت کافئین در حد اعتدال برای زنان باردار مجاز است، اما بعضی از مطالعات نیز نشان داده‌اند که مصرف کافئین می‌تواند با سقط جنین مرتبط باشد. بنابراین برای کاهش شانس سقط جنین، مصرف کافئین را در سه‌ ماهه اول بارداری کنار بگذارید. در ماه‌های بعدی بارداری نیز کافئین دریافتی روزانه باید کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم باشد. توجه داشته باشید که کافئین اساسا ادرارآور است و دفع مایعات از بدن را افزایش می‌دهد. 
این روند دفعی می‌تواند آب مورد نیاز بدن و همچنین کلسیم را از بدن زنان باردار خارج کند. به همین دلیل، آنان باید از آب، آب‌میوه طبیعی و شیر پاستوریزه به‌ جای نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که دریافت کافئین به مقدار زیاد، با مشکلاتی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و کم‌وزنی هنگام تولد نوزاد مرتبط است. ۷. سبزی‌های نشسته : سبزی‌ها مواد غذایی بی‌خطری هستند و همواره در رژیم‌های غذایی متعادل نقش مهمی دارند. با این‌ حال،‌ همه سبزی‌های باید به‌ خوبی شسته شوند تا شانس منتقل شدن توکسوپلاسموز از این مواد غذایی به بدن زنان باردار به صفر برسد. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



حفظ سلامتی با مصرف این ۸ نوشیدنی!
نوشته شده در دو شنبه 16 بهمن 1396
بازدید : 3
نویسنده : saeed.bp

حفظ سلامتی با مصرف این ۸ نوشیدنی!

۱. سودا، آبمیوه‌های شیرین و سایر نوشیدنی‌هایی که دارای کالری هستند اغلب به عنوان عامل اصلی چاقی و اضافه وزن شناخته می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر نوشیدنی‌های مناسب را در رژیم غذایی خود انتخاب کنید، آنها می‌توانند تاثیر مثبتی روی سلامتی و حتی کاهش وزن شما داشته باشند.۲. ماءالشعیر عامل سلامت مغز:مصرف معتدل این نوشیدنی (حداکثر یک یا دو بار در روز) می‌تواند سلامت استخوان‌ها، سلامت قلب، سلامت کلیه و سلامت مغز را حفظ  کند و حتی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. البته یادتان باشد که منظور ما ماءالشعیر خالص و بدون طعم و شکر است. ۳. آب برای هیدراتاسیون : ماده اصلی بدن آب است که از مفاصل، استخوان‌ها و اندام‌های مختلف، حمایت می‌کند و همچنین عامل اصلی هضم غذا و دفع مواد زائد است. به گفته یکی از متخصصین، اگر ما فقط  آب را به عنوان تنها نوشیدنی مفید انتخاب می‌کردیم، بسیار سالم تر بودیم. چون با وجود آب به هیچ یک از نوشیدنی‌های دیگر نیازی نیست (حدود ۹ تا ۱۳ فنجان آب در روز کافی است).
 
۴. شیر برای سلامت استخوان: شیر گاو در برخی جوانب کاملا بحث‌برانگیز است، از جمله به لحاظ کم چربی یا پر چربی بودن. متخصصی می‌گوید شیر می‌تواند برای افرادی که به آن حساسیت و یا با لاکتوز آن مشکلی ندارند منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و ویتامین D باشد. برای افرادی که دارای آلرژی‌های لاکتوز هستند، شیرهای غیر لبنی مانند سویا و بادام انتخاب خوبی هستند. ۵. آب گوجه‌فرنگی و سبزیجات: اگر دوست دارید برای شروع روز یک آشامیدنی مفید داشته باشید، آب گوجه‌فرنگی و سایر سبزیجات بهترین انتخاب است. جدا از مقدار زیادی آب، این ترکیبات دارای مواد مغذی مختلفی از جمله ویتامین A، ویتامین C و لیکوپن هستند. علاوه بر این، چون حاوی قند بالا هم نیستند، پس برای برنامه کاهش وزن شما نیز مانعی ایجاد نمی‌کنند.۶. قهوه منبع آنتی‌اکسیدان‌ها: براساس یک مطالعه اخیر، مصرف روزانه سه فنجان قهوه ممکن است به شما کمک کند که طول عمر بیشتری داشته باشید. مطالعات متعددی در رابطه با مصرف قهوه، موید کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان، بیماری پارکینسون و آلزایمراند.
 
این خواص قهوه عمدتا به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است. اما در هر حال، صرفه‌جویی در مصرف روزانه حدودا ۱ تا ۳ فنجان برای جلوگیری از ورود کافئین بیش از حد به بدن ضروری است.۷. چای سیاه برای پیشگیری از بیماریچای سیاه، به صورت گرم و یا سرد، مانند قهوه حاوی بسیاری از مزایای سلامتی است. چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و افزایش متابولیکی را به همراه می‌آورد. به همین دلیل چون مصرف بیش از یک فنجان چای در روز می تواند آب بدن را از بین ببرد، شما باید برای جبران این مساله بیشتر آب بنوشید.۸. چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان‌هابرای تقویت منبع آنتی‌اکسیدان بدن، به نظر می‌رسد چای سبز هم نقش قهوه و هم نقش چای را به عهده می‌گیرد و یک جایگزین فوق‌العاده برای هر دو است. با مصرف این چای، بدن هم به لحاظ هیدراته و هم آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار غنی باقی می‌ماند. سال‌ها تحقیق علمی نشان داده که چای سبز دارای مزایای سلامتی فراوانی است، از جمله آنتی‌اکسیدان‌های آن مانع از پیری زودرس می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ توصیه غذایی به مبتلایان به نقرس
نوشته شده در دو شنبه 16 بهمن 1396
بازدید : 3
نویسنده : saeed.bp

۷ توصیه غذایی به مبتلایان به نقرس

۱. توت‌ها :انواع توت‌ها مانند توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری و حتی میوه‌هایی مانند گیلاس و آلبالو، منابع عالی‌ای برای افراد مبتلا به بیماری نقرس هستند. این میوه‌ها به‌طور طبیعی اسید اوریک را خنثی می‌کنند و به‌خوبی با مقدار pH اسیدها مقابله می‌کنند. به‌علاوه، این میوه‌ها سرشار از ویتامین C و منیزیم هستند که برای دستگاه گوارش مفید محسوب می‌شوند و درنتیجه وقتی که پروتئین در دستگاه گوارش تجزیه می‌شود، میزان اسید اوریک تولیدشده را کاهش می‌دهند.۲. میوه‌ها و سبزی‌ها :واضح است که شما می‌توانید ویتامین C را در بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌های دیگر مانند سیب و پرتقال پیدا کنید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های ویتامین C و منیزیم به‌عنوان جایگزین کمک بگیرید، اگرچه این کار باعث می‌شود که بخشی از فواید و مزایای میوه‌ها را از دست بدهید. توجه داشته باشید که میوه‌ها اساسا ضدالتهابی هستند و همین ویژگی، دردهای مفصلی را کمتر می‌کند. به‌علاوه، خاصیت ضدالتهابی میوه‌ها از فرسایش و ساییدگی مفصل‌ها نیز جلوگیری می‌کند و درنتیجه مانع از ابتلا به انواع دائمی و غیرقابل درمان آرتریت مانند آرتروز می‌شود. 
 
۳. آب : نوشیدن آب به رفع مشکلات متعددی در درون بدن کمک می‌کند و همچنین یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. توجه داشته باشید که نوشیدن آب به مقابله با نقرس کمک می‌کند، چون سموم و مواد زائد مانند اسید اوریک اضافی را از بدن خارج می‌سازد. ۴. سیر : سیر، یکی از مغذی‌ترین و بهترین مواد غذایی است که فواید زیادی دارد و کاهش سطح کلسترول خون فقط یکی از این فواید محسوب می‌شود. سیر نه‌تنها منبع غنی‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌ شمار می‌رود، بلکه منبع عالی‌ای برای دریافت فیبر است. با این‌ حال، سولفور (گوگرد) موجود در سیر است که اهمیت این ماده غذایی را برای نقرس بیشتر می‌کند، چون سولفور به تنظیم اسید اوریک موجود در بدن کمک می‌رساند. اگر به دلایل مختلف نمی‌توانید همیشه سیر بخورید، می‌توانید از پیاز نیز به‌عنوان جایگزین سیر استفاده کنید. در ضمن، امروزه مکمل‌های سیر در قالب قرص‌های بلعیدنی به فروش می‌رسند. 
 
۵. استفاده بیشتر از چربی‌ها و روغن‌ها : یکی از تصورات اشتباه درباره نقرس، این است که چربی‌ها و روغن‌ها ذاتا برای افراد مبتلا به این بیماری مضر است. با این‌ حال، چربی‌ها و روغن‌های سالم دارای نقش‌های مهمی در بدن هستند و برای همه انسان‌ها ضروری محسوب می‌شوند. یکی از عملکردهای این ترکیبات در بدن، کمک‌رسانی به «سنتز پروتئین» است که استفاده از پروتئین‌ها برای اسیدهای آمینه درون بدن را افزایش می‌دهد. همین ویژگی، شانس مواجهه با حملات نقرس را پایین می‌آورد. شما می‌توانید اسیدهای چرب ضروری مانند امگا-۳ را از طریق مکمل‌ها نیز دریافت کنید، اما این منابع غذایی حاوی مقادیر مناسبی از امگا-۳ هستند: ماهی سالمون و تُن، مغزهای خام و بذر کتان. ۶. استفاده بیشتر از فیبرها : فیبرها مانند آب، به دفع سموم و ترکیبات زائد از جریان خون کمک می‌کنند. خوش‌بختانه منابع زیادی برای دریافت فیبر وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید، مانند مغزهای خام، غلات صبحانه سبوس‌دار،‌ نان گندم سبوس‌دار و انواع مرکبات. در ضمن، مکمل‌های فیبری هم امروزه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. ۷. استفاده کمتر از پروتئین‌ها :اگر اسید اوریک در بدن شما به‌واسطه تجزیه پروتئین ایجاد شود، پس زیاده‌روی در مصرف پروتئین قطعا به حملات نقرس در بدن شما منجر می‌شود. در بعضی از موارد، افراد مبتلا به نقرس می‌توانند مصرف منابع پروتئینی را به حداقل برسانند و از مکمل‌های اسید آمینه برای تامین آن‌ها استفاه کنند. این کار، تولید اسید اوریک در بدن را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



رژیم اتکینز چیست؟
نوشته شده در دو شنبه 16 بهمن 1396
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

رژیم اتکینز چیست؟

هدف رژیم اتکینز: کاهش وزن. ادعا: شما با پیروی از رژیم Atkins، وزن خودتان را در عرض ۲ هفته حدودا ۷ کیلوگرم کاهش خواهید داد، درحالی که مقدار زیادی از غذاهای چرب را هم خواهید خورد. نظریه علمی: بدن انسان مانند یک موتور است؛ کربوهیدرات‌ها نیز سوختی هستند که فعالیت این موتور را امکان‌پذیر می‌سازند. ایجاد محدودیت در دریافت کربوهیدرات‌ها، بدن را مجبور می‌کند که از سوخت جایگزین (یعنی چربی‌های ذخیره‌شده) به‌ جای این ترکیبات استفاده کند. پس در رژیم Atkins، قندها و نشاسته‌های ساده مانند سیب‌زمینی، نان سفید و برنج سفید،‌ همگی باید حذف شوند و پروتئین‌های و چربی‌هایی مانند مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ جای‌شان را بگیرند. با سوخته شدن چربی‌ها در رژیم Atkins، وزن نیز کاهش خواهد یافت. کاهش کل کربوهیدرات‌های مصرفی فقط به رژیم Atkins منحصر نمی‌شود. درواقع، ایجاد محدودیت در کربوهیدرات‌های مصرفی در رژیم‌های دیگر نیز مهم است. غذاهایی که از نظر حجم کربوهیدراتی سنگین هستند، گلوکز زیادی را وارد جریان خون می‌کنند که درنهایت می‌تواند به‌صورت گلیکوژن در کبد ذخیره شود. این روند هیچ نتیجه‌ای ندارد جز افزایش چربی‌ها در بدن. 
 
رژیم چگونه عمل می‌کند؟ رژیم اتکینز براساس چهار مرحله پیش می‌رود که با مصرف کربوهیدرات‌ها به میزان بسیار کم شروع می‌شود و همین‌طور ادامه می‌یابد تا شما به وزن دل‌خواه‌تان برسید. دوری از کربوهیدرات‌ها فقط به این سادگی نیست که از خوراکی‌های شیرین و سیب‌زمینی پخته یا سرخ‌کرده فاصله بگیرید، بلکه شما باید طبق برنامه عمل کنید و در اجرای این برنامه نیز تداوم داشته باشید. برای مثال در مرحله اول، شما اجازه دارید که روزانه ۲۰ گرم کربوهیدرات خالص را از میان فهرست مواد غذایی مجاز انتخاب کنید که ۱۲ تا ۱۵ گرم از آن‌ها را باید سبزی‌های سرشار از فیبر تشکیل بدهند. با این‌ حال، در رژیم Atkins مجبور نیستید که چربی موجود در استیک خودتان را جدا کنید. نوعی از این رژیم با عنوان Atkins ۴۰ Plan نیز وجود دارد که متناسب با افرادی طراحی شده است که می‌خواهند وزن خودشان را حدود ۱۸ کیلوگرم (معادل ۴۰ پوند) کاهش بدهند. به‌علاوه، نوع دیگری با عنوان Atkins ۱۰۰ هم وجود دارد که نوعی برنامه غذایی قابل تنظیم و کم‌کربوهیدرات است. این رژیم، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از مواد غذایی را با در نظر گرفتن ۱۰۰ گرم کربوهیدرات خالص در طول هر روز مصرف کنید. این ۱۰۰ گرم به ترتیب زیر تقسیم می‌شود: 
 
- حداقل ۱۲ تا ۱۵ گرم از کربوهیدرات خالص روزانه را باید سبزی‌ها تشکیل بدهند. - ۳ وعده ۱۱۳ تا ۱۷۰ گرمی از منابع پروتئینی در طول روز. - ۲ تا ۴ وعده مصرفی از چربی‌های اضافی در طول روز. ۸۵ گرم کربوهیدرات باقی‌مانده را هم باید از این مواد غذایی تامین کنید: حبوبات، مغزهای خام، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از کربوهیدرات، و غلات سبوس‌دار. رژیم چقدر هزینه مالی دارد؟ گوشت قرمز تازه و سبزی‌های تازه اساسا نسبت به مواد غذایی فرآوری‌شده و غذاهای فست‌فودی گرا‌ن‌تر هستند. پس این‌که دقیقا چقدر هزینه مالی برای رژیم Atkins صرف می‌شود، تا حدود زیادی به منابع پروتئینی انتخابی شما بستگی دارد. مثلا آیا شما گوشت چرخ‌کرده را ترجیح می‌دهید یا گوشت گوساله خالص تازه؟ مرغ یا بوقلمون؟ همه این انتخاب‌ها در تخمین هزینه مالی نقش دارند.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



اگر نقرس دارید، این ۵ غذا را نخورید!
نوشته شده در دو شنبه 16 بهمن 1396
بازدید : 4
نویسنده : saeed.bp

اگر نقرس دارید، این ۵ غذا را نخورید!

۱. گوشت قرمز : تمامی منابع حیوانی پروتئین، حاوی مقادیر بالایی از پورین هستند که می‌تواند نقرس را تشدید کند. یکی از مطالعات New England Journal of Medicine نشان می‌دهد افرادی که ۲ بار در هفته یا بیشتر گوشت قرمز می‌خورند، ۵۰ درصد بیشتر از افرادی که به مقدار کمی از این گوشت‌ها استفاده می‌کنند، با خطر ابتلا به نقرس مواجه می‌شوند. همچنین، گوشت قرمز حاوی چربی اشباع است که براساس گزارش Arthritis Research & Therapy، با نقرس ارتباط دارد. توجه داشته‌ باشید که گوشت‌های اندامی یا همان امعا و احشا (مانند جگر، قلوه و زبان) حاوی غلظت بالاتری از پورین هستند. ۲. غذاهای دریایی : بسیاری از غذاهای دریایی نیز مانند گوشت‌های قرمز حاوی مقادیر بالایی از پورین هستند و افراد مبتلا به نقرس باید از این غذاها نیز به مقدار کم استفاده کنند. بعضی از غذاهای دریایی مانند میگو و لابستر به‌طور خاص حاوی پورین بالایی هستند. ماهی‌های گوشت‌تیره مانند سالمون نیز چنین وضعیتی دارند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این غذاهای دریایی به اندازه یک بار در هفته یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به نقرس مرتبط است. 
 
۳. نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌ها : فروکتوز یا همان نوع قندی که در میوه‌ها وجود دارد، سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می‌دهد و درنتیجه خطر ابتلا به نقرس را بالا می‌برد. درحالی که خوردن میوه‌های کامل عمدتا با افزایش خطر ابتلا به نقرس یا تشدید نقرس در افراد مبتلا به این بیماری همراه نیست، اما مصرف نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌ها و دیگر نوشیدنی‌های حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا همواره می‌تواند این خطرات را بالاتر ببرد. بنابراین، افرادی که مبتلا به نقرس هستند، باید نوشابه‌های گازدار و همچنین آب‌میوه‌ها را از رژیم غذایی خودشان کنار بگذارند. ۴. مواد غذایی فرآوری‌شده و بسته‌بندی‌ : بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، از سس کچاپ و سس سالاد گرفته تا کلوچه‌ها و بیسکویت‌ها، همگی حاوی میزان زیادی از شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. بنابراین، مصرف تمامی این محصولات باید با احتیاط کامل صورت بگیرد. محققان دانشگاه بوستون به این نیتجه رسیده‌اند که محصولات تهیه‌شده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند ماکارونی‌ها و بسیاری از نان‌ها نیز می‌توانند سطح اسید اوریک را در بدن افزایش بدهند و درنتیجه دردهای ناشی از نقرس را تشدید کنند. 
 
۵. مارچوبه : در حالی که بیشتر انواع سبزی‌ها برای افراد مبتلا به نقرس، مفید و بی‌خطر هستند، اما مارچوبه گیاهی است که برای این بیماران ضرر دارد. بعضی از متخصصان می‌گویند که بیماران مبتلا به نقرس را از مصرف مارچوبه منع نمی‌کنند، اما قطعا از آنان می‌خواهند که در مصرف این سبزی احتیاط داشته باشند. همین نکته درباره انواع قارچ‌ها و اسفناج نیز صدق می‌کند، چون این سبزی‌ها نیز حاوی پورین زیادی در میان سبزی‌ها هستند. با این‌که یافته‌های محققان درباره تاثیر این سبزی‌ها بر بیماری نقرس همچنان بحث‌برانگیز است، اما افرادی که می‌خواهند جانب احتیاط را رعایت کنند، نباید در مصرف این سبزی‌ها زیاده‌روی کنند. درواقع، مصرف این سبزی‌ها به میزان یک بار در هفته بعید است که مشکل‌ساز شود، اما مصرف روزانه آن‌ها اصلا توصیه نمی‌شود. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

۲۰ دقیقه تا ۲۰ سال بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟!

همراه با ترک سیگار، شما سریعا تغییرات مختلفی را در وضعیت جسمانی خودتان احساس می‌کنید. در عرض یک یا دو روز پس از ترک سیگار، بدن از شر تمامی سموم حاصل‌شده از گاز مونوکسید کربن خلاص می‌شود. درنتیجه، سطح اکسیژن در خون افزایش می‌یابد و همین روند به دو فایده مهم منجر می‌شود: ارتقای کیفیت پوست و افزایش انرژی. از آنجایی که سیگار کشیدن با انقباض رگ‌های خونی همراه است،‌ ترک سیگار باعث می‌شود که گردش خون شما به‌راحتی انجام بگیرد. اگر هم گردش خون ضعیفی داشته باشید، پس از ترک سیگار دیگر با احساس سرمای شدید در دست‌ها و پاها مواجه نخواهید شد. خون شما پس از ترک سیگار اساسا رقیق‌تر خواهد شد و حالت چسبناک کمتری خواهد داشت. درنتیجه شانس لخته شدن خون در بدن کاهش می‌یابد و شما کمتر در معرض خطر مواجهه با سکته مغزی یا ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرید. وضعیت خواب‌تان نیز پس از سپری شدن علائم اولیه ناشی از ترک سیگار، بهبود خواهد یافت. حس‌های بویایی و چشایی شما نیز پس از ترک سیگار سریعا تقویت می‌شوند. 
 
فواید ترک سیگار : پس از ۲۰ دقیقه: فشار خون و ضربان قلب دوباره به وضعیت عادی برمی‌گردند و گردش خون نیز تقویت می‌شود. پس از ۸ ساعت: سطح مونوکسید کربن در خون کاهش می‌یابد. پس از ۴۸ ساعت: مونوکسید کربن ناشی از سیگار و نیکوتین به‌طور کامل از بدن خارج می‌شوند. پس از ۲ تا ۳ روز: خلط درون گلو کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. همچنین مشکلات تنفسی کمتر می‌شوند. پس از ۵ تا ۷ روز: حس‌های چشایی و بویایی بهبود پیدا می‌کنند، نفس شما پاکیزه می‌شود، دندان‌ها تمیز می‌شوند و سطح انرژی در بدن‌تان افزایش می‌یابد. پس از ۲ تا ۳ هفته: علائم فیزیکی ترک سیگار متوقف می‌شوند و شما می‌توانید چندین ساعت را بدون فکر کردن به سیگار سپری کنید. همچنین خطر لخته شدن خون (ترومبوز) کاهش پیدا می‌کند. پس از ۴ هفته: سرفه، مشکلات تنفسی و مشکلات سینوسی باید از بین بروند. همچنین خستگی باید کمتر شود و سطح انرژی هم افزایش بیابد. در این حالت، ریه‌ها قادر به مقاومت بهتری در مقابل عفونت‌ها هستند. پس از ۲ تا ۳ ماه: عملکرد ریه‌ها حدود ۵ درصد تقویت می‌شود. 
 
پس از یک سال: خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. پس از ۲ تا ۳ سال: خطر ابتلا به ذات‌الریه (پنومونی)‌ شدید یا آنفلوآنزا به اندازه این خطر در افراد غیرسیگاری کاهش پیدا می‌کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، آنژین صدری و مواجهه با سکته مغزی کاهش می‌یابد. پس از ۵ سال: خطر ابتلا به سرطان‌ گلو، سرطان مری و سرطان مثانه ۵۰ درصد کمتر می‌شود. پس از ۱۰ سال: خطر ابتلا به سرطان ریه ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. به‌علاوه، خطر ابتلا به پوکی استخوان هم کمتر می‌شود. پس از ۱۵ تا ۲۰ سال: خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، گلو، مری و مثانه به اندازه همین خطر در افراد غیرسیگاری کاهش می‌یابد. با این‌ حال، افرادی که شدیدا
 سیگاری بوده‌اند (۲۰ نخ سیگار در روز)، باقی زندگی‌شان را با خطر ۲ برابری ابتلا به سرطان ریه سپر می‌کنند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ راه استفاده از زردچوبه برای افزایش سلامتی!
نوشته شده در دو شنبه 16 بهمن 1396
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

۶ راه استفاده از زردچوبه برای افزایش سلامتی!

زردچوبه یک ادویه باستانی است که همه آن را به خاطر رنگ طلایی درخشنده‌اش می‌شناسند. در واقع، بیش از ۴۵۰۰ سال است که این ادویه در داروهای چینی برای درمان مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی، بیماری‌های پوستی و زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند مزایای سلامتی زیادی را ارائه دهد.زردچوبه، در انواع و اشکال مختلف موضعی، کپسول و یا روغن، می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد و به کاهش التهاب و درد و تورم ناشی از آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک کند. حتی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه ممکن است به مسائل مربوط به دستگاه گوارش نیز کمک کند، از عود بیماری زخم کولیت جلوگیری کند و به عنوان یک تقویت‌کننده خلق و خوی برای افراد مبتلا به افسردگی عمیقا موثر باشد. در ضمن زردچوبه در مقابل برخی مشکلات از پوست نیز محافظت می‌کند.اما خبر خوب برای افراد مبتلا به دیابت اینکه زردچوبه می‌تواند مقاومت به انسولین را بهبود بخشد و در کاهش میزان قند خون موثر باشد. به گفته کارشناسان انجمن دیابت آمریکا، این ادویه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.
 
آمریکایی‌ها معمولا از زردچوبه به شکل پودر ادویه استفاده می‌کنند، اما ریشه این گیاه می‌تواند رنده شده و مانند زنجبیل تازه در دستورالعمل غذاها استفاده شود. به یاد داشته باشید که خواص ضد التهابی کورکومین زردچوبه در کنار فلفل سیاه افزایش می‌یابد.۶ نکته طلایی درباره زردچوبه: ۱. زردچوبه یکی از چند ماده اساسی موجود در پودر کاری است. ۲. عدسی خود را با ادویه میل کنید. عدسی یکی از انواع غذاهایی است است که زردچوبه در آن نقشی اساسی دارد.۳. زردچوبه پودر شده را با زیره سبز، زنجبیل، پودر سیر، نمک دریایی و فلفل سیاه مخلوط و سپس قبل از کباب کردن گوشت گاو، گوسفند، مرغ، ماهی را به آن آغشته کنید.۴. آن را با تخم مرغ بخورید. زردچوبه می‌تواند علاوه بر رنگ زیبا به غذاهای خوشمزه‌ای مثل املت، کیک تخم مرغ، کوکو یا تخم مرغ همزده طعم خوبی هم به آنها ببخشد.۵. آن را به ریشه‌های گیاهی کبابی اضافه کنید. قبل از کباب کردن ریشه‌هایی مثل کدو، سیب زمینی، زردک و هویج بهتر است آنها را در زردچوبه رنده شده یا پودر آن بغلتانید و از طعم ساده و تند این ادویه لذت ببرید.۶. شیر "طلایی" بنوشید. یک فنجان شکر را در یک ظرف با نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه (یا ریشه رنده شده آن) و یک قاشق چای‌خوری زنجبیل (یا ریشه رنده شده آن) مخلوط و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. آن را با یک قاشق غذاخوری شهد عسل مخلوط و سپس میل کنید.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



مسمومیت ناشی از پروتئین چیست؟‌
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 5
نویسنده : saeed.bp

مسمومیت ناشی از پروتئین چیست؟‌

مسمومیت ناشی از پروتئین زمانی اتفاق می‌افتد که بدن، مقدار زیادی از پروتئین‌ها را بدون چربی و کربوهیدرات دریافت کند و این کار برای مدت‌زمان درازی ادامه بیاید. بنابراین، اگرچه شما می‌توانید کالری‌های مورد نیاز بدن را از طریق پروتئین‌ها دریافت کنید، اما بدن همواره می‌تواند با مشکلات ناشی از کمبود دیگر مواد مغذی مانند چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها مواجه شود. کبد و کلیه‌ها در این میان، نقش کلیدی و مهمی در متابولیسم پروتئین ایفا می‌کنند. وقتی که پروتئین بیش از حد وارد بدن شود، می‌تواند خطر افزایش میزان آمونیاک، اوره و اسیدهای آمینه را در خون بیشتر کند. اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما مسمومیت ناشی از پروتئین حتی می‌تواند از طریق افزایش سطح همین ترکیبات به مرگ منجر شود. مسمومیت ناشی از پروتئین چه علائمی دارد؟ علائم مسمومیت ناشی از پروتئین عبارت‌اند از حالت تهوع، سردرد، تغییرات خلقی، ضعف، خستگی، پایین آمدن فشار خون، گرسنگی غیرعادی و هوس‌های غذایی زیاد، اسهال و ضعیف شدن ضربان قلب. 
 
مسمومیت ناشی از پروتئین چه علت‌هایی دارد؟ بدن برای این‌که بتواند عملکرد عادی و مطلوبی داشته باشد، به این ترکیبات اساسی نیازمند است: پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ‌ویتامین‌ها و مواد معدنی. اگر میزان هر کدام از این ترکیبات، بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم شود، عملکرد مطلوب و عادی نیز مختل خواهد شد. پس اگر کالری مناسبی را از طریق یکی از همین درشت‌مغذی‌ها دریافت می‌کنید، حتما تعادل لازم را میان این ترکیبات برقرار سازید تا بدن بتواند به عملکرد مطلوبش ادامه بدهد. مسمومیت ناشی از پروتئین چطور درمان می‌شود؟ درمان مسمومیت ناشی از پروتئین کاملا ساده است. درواقع، ‌فرد مبتلا به این مشکل باید میزان چربی‌ها و کربوهیدرات‌های دریافتی را افزایش بدهد و پروتئین دریافتی را نیز کمتر کند. در این وضعیت، پروتئین دریافتی نباید بیشتر از ۲ گرم به‌ازای هر کیلوگرم از بدن باشد و در کنارش باید میزان متعادلی از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها نیز اضافه شوند. رعایت این اصل هم به برطرف‌سازی مسمومیت ناشی از پروتئین منجر می‌شود، هم فیبر دریافتی را بیشتر می‌کند و هم سلامت عمومی را ارتقا می‌بخشد. 
 
میزان توصیه‌شده روزانه (RDA) : میزان توصیه‌شده روزانه (RDA) برای پروتئین، مساوی است با ۰.۸ گرم پروتئین به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن. دریافت این میزان برای تامین نیازهای اساسی بدن، ضروری محسوب می‌شود. با این‌ حال، عوامل دیگری هم می‌توانند روی این میزان تاثیر بگذارند که عبارت‌اند از وزن، قد، میزان فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی. به‌طور کلی هم نیاز عادی به پروتئین می‌تواند بین ۱.۲ تا ۲.۰ گرم به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن باشد. مسمومیت ناشی از پروتئین در مقابل سمیت پروتئین وقتی که کلیه‌ها به‌طور موثر عمل نکنند و بدن نتواند پروتئین را متابولیزه کند، با مشکل سمیت (toxicity) مواجه می‌شویم. متخصصان می‌گویند که این مشکل کاملا با مسمومیت (poisoning) ناشی از پروتئین تفاوت دارد. مسمومیت ناشی از پروتئین به‌ علت دریافت بیش از حد پروتئین، بدون دریافت کربوهیدرات‌ها و چربی‌های لازم، اتفاق می‌افتد؛ در حالی که سمیت پروتئین برابر است با تجمع ضایعات متابولیک پروتئینی به‌ علت فعالیت نامطلوب کلیه‌ها. توجه داشته باشید که سمیت پروتئینی در میان آن دسته از بیماران کلیوی که پروتئین بیشتری نسبت به توان بدنی‌شان دریافت می‌کنند، شایع است. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ خوراکی که دندان‌پزشکان هرگز نمی‌خورند!
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

۷ خوراکی که دندان‌پزشکان هرگز نمی‌خورند!

۱. میوه‌های خشک :تردیدی نیست که بسیاری از میوه‌های خشک واقعا خوش‌مزه هستند و بسیاری از افراد از انواع برگه‌های آلو برای افزایش فیبر دریافتی استفاده می‌کنند و نتیجه هم می‌گیرند، اما دندان‌پزشکان می‌گویند که میوه‌های خشک برای دندان مضر هستند. میوه‌های خشک نه‌تنها غلظت بالایی از قندها دارند، بلکه شدیدا چسبناک هستند و به‌راحتی به دندان‌های آسیا می‌چسبند و باعث شکل‌گیری حفره‌های دندانی می‌شوند. ۲. نوشیدنی‌های گرم و شیرین : بسیاری از افراد عادت کرده‌اند که قهوه را شیرین بنوشند یا روزانه از انواع نوشیدنی‌های گرم و شیرین استفاده کنند، در حالی که اصلا نمی‌دانند این نوشیدنی‌ها تا چه اندازه برای دندان‌ها مضر هستند. دندان‌پزشکان می‌گویند که تماس مداوم دندان‌ها با ترکیبات شیر و قند، آن هم برای بیشتر از یک ساعت، قابلیت‌های بزاق دهان برای مقابله با قندها و اسیدهای تولیدشده توسط باکتری‌ها را ضعیف می‌کند. بزاق دهان، قوای محافظتی فوق‌العاده‌ای برای دندان‌ها است و اگر قندها دائما روند فعالیتی آن را مختل کنند، غدد بزاقی به‌ مرور زمان دچار ضعف می‌شوند.
 
۳. تخمه‌ها : اگر به سلامتی دندان‌های خودتان علاقه دارید، بدون معطلی تخمه خوردن را از برنامه خودتان حذف کنید. بسیاری از تخمه‌ها باید با استفاده از دندان‌های جلویی باز شوند، در حالی که لبه‌های تیز این دندان‌ها به‌ راحتی در این روند آسیب می‌بینند. ۴. آب‌جوش و آب‌لیموی تازه : اگر شنیده‌اید که نوشیدن آب‌جوش و آب‌لیموی تازه می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه صبح‌گاهی باشد،‌ قبل از مصرف آن حتما به سلامتی دندان‌ها فکر کنید، چون دندان‌پزشکان تاکید می‌کنند که این نوشیدنی گرم برای مینای دندان‌ها مضر است. دلیلش هم این است که اسیدیته آب‌لیمو در این حالت شدیدا به مینای دندان‌ها آسیب می‌رساند. به‌طور کلی، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیدی به‌صورت مکرر و منظم می‌تواند مینای دندان‌ها را از بین ببرد و با لایه داخلی دندان‌ها یا همان دنتین تماس پیدا کند. ۵. یخ : یکی از بدترین عادت‌های غذایی که شدیدا به دندان‌ها آسیب می‌رساند، جویدن یخ است. یخ‌ها بیش از حد برای مینای دندان‌ها سفت‌وسخت هستند و فشار شدیدی را به دندان‌ها وارد می‌کنند. این حالت حتی می‌تواند به شکستن بخشی از دندان شما منجر شود. 
 
۶. نوشیدنی‌های انرژی‌زا : نوشیدنی‌های انرژی‌زا فوق‌العاده اسیدی هستند، pH پایینی دارند و میزان ترکیبات قندی نیز در آن‌ها زیاد است. دندان‌پزشکان می‌گویند که مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌های انرژی‌زا که در میان قشرهای خاصی از جوانان مُد شده، پوسیدگی‌های دندانی را در میان آنان گسترش داده است. ترکیبات مضر درون نوشیدنی‌های انرژی‌زا،‌ سطح همه دندان‌ها را می‌پوشانند و به یکسان به همه دندان‌ها صدمه می‌زنند. تداوم این وضعیت، نتیجه‌ای نخواهد داشت جز پوسیدگی‌های دندانی بی‌شمار. ۷. کمپوت‌ها یا کنسروهای میوه :اگر فکر می‌کنید که وجود نام «میوه» روی کسنروها یا کمپوت‌های میوه به شما می‌گوید که خوراکی سالمی در انتظارتان است، سخت در اشتباه هستید. در حالی که میوه‌های طبیعی از بهترین گزینه‌ها برای سلامتی انسان‌ها هستند، اما میوه‌های کنسروشده می‌توانند به‌ طرز عجیبی ناسالم باشند. میوه‌های کنسروشده در شربت‌ها و ترکیبات قندی غلیظی قرار می‌گیرند و در نتیجه ترکیبات قندی مضری را وارد دهان می‌کنند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ دلیل بدبو شدن ادرار!
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

۷ دلیل بدبو شدن ادرار!

۱. مساله به مواد غذایی مصرفی ربط دارد :شما احتمالا می‌دانید که مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند بوی بدی به دهان بدهد، اما بعید است بدانید که بعضی از مواد غذایی نیز بوی ادرار را تغییر می‌دهند. بعضی از افراد که نسبت به این مساله آگاهی دارند، از مصرف مارچوبه خودداری می‌کنند، چون مارچوبه باعث بدبو شدن ادرار می‌شود. با این‌ حال، فقط نیمی از انسان‌ها دارای آنزیمی هستند که مارچوبه را تجزیه می‌کند و این بوی بد را به‌ وجود می‌آورد. جالب است بدانید که فقط بعضی از افراد می‌توانند این بوی بد را احساس کنند و دانشمندان هنوز به‌ درستی نتوانسته‌اند دلیل این اتفاق را پیدا کنند. دیگر مواد غذایی که می‌توانند همین تاثیر را بر ادرار داشته باشند، عبارت‌اند از کلم بروکسل، کلم، شلغم، گل‌کلم و سیر. ۲. مساله به نوشیدنی‌ها ارتباط دارد :آیا شما هم به دریافت مداوم کافئین وابستگی دارید؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت باشد، غیرعادی نیست که بدبو شدن ادرار را تجربه کنید. البته این بدبویی به آن شدتی که بعضی از افراد فکر می‌کنند نیست و حالتی شبیه به بوی قهوه به ادرار می‌دهد. 
 
۳. بدن‌تان کم‌آب شده است :اگر بوی آمونیاک در ادرار شدید باشد، شما هرچه سریع‌تر باید مقدار زیادی آب بنوشید. بدون دریافت مایعات کافی برای رقیق‌سازی ادرار، رنگ ادرار تیره‌تر می‌شود و بوی بدتری به خودش می‌گیرد. توجه داشته باشید که ادرار معمولا صبح‌ها بوی بدتری دارد، چون بدن در طول شب نسبتا کم‌آب می‌شود. به همین دلیل، صبح را باید با تامین آب مورد نیاز بدن شروع کنید. ۴. مشکل از داروهای مصرفی نشات می‌گیرد : آیا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید یا در حال مصرف داروهای مخصوص صرع هستید؟ متخصصان می‌گویند که این داروها می‌توانند از عواملی باشند که بوی بدی به ادرار می‌دهند. درواقع، بعضی از داروهای گروه سولفا که با نام سولفونامیدها نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند ادرار را بدبو کنند. سولفونامیدها اساسا برای درمان عفونت‌ها و بیماری صرع مورد استفاده قرار می‌گیرند. ۵. احتمال دارد به عفونت مبتلا باشید : مبتلا بودن به عفونت دستگاه ادراری (UTI)، یکی از علت‌هایی است که بوی بدی به ادرار می‌دهد. این حالت خصوصا زمانی شدید می‌شود که دفع ادرار با مشکلاتی مانند سوزش یا گزش همراه باشد. اگر با این مشکلات مواجه هستید، حتما نزد پزشک بروید تا روند درمانی را هرچه سریع‌تر آغاز کنید. 
 
۶. شاید به بیماری دیابت مبتلا باشید : افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند و از این موضوع اطلاع ندارند، ممکن است با تغییر بوی ادرار مواجه شوند. اگر علائم این حالت با تشنگی دائمی، سردرد و نیاز به دفع بیش از حد ادرار همراه باشد، حتما باید برای بررسی بیشتر نزد پزشک بروید. در بعضی از این موارد، ادرار می‌تواند بوی شیرین داشته باشد، چون سطح قند خون در بیماری دیابت نهفته کنترل‌ناشده است. با این‌ حال، چنین حالتی شایع نیست. بیماری نادری هم وجود دارد به نام بیماری ادرار شربت افرا (maple syrup disease) که به‌واسطه اختلال در تجزیه اسیدهای آمینه اتفاق می‌افتد و بوی شیرین به ادرار می‌دهد. اگر هم ادرار بوی کهنه و ترشیده داشته باشد، احتمالا نشان‌دهنده روند رو به‌ زوال کبد است و باید سریعا توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. ۷. شاید مشکل از فیستول باشد : این اتفاق واقعا نادر است، اما وجود نوعی اتصال غیرعادی بین روده و مثانه به‌ نام فیستول (fistula) می‌تواند بوی بدی به ادرار بدهد و حتی باعث ابتلا به عفونت‌های ادراری مکرر شود. البته بررسی این مساله را هم باید به دست پزشک سپرد. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بهترین چای‌های سلامتی کدامند؟
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

بهترین چای‌های سلامتی کدامند؟

بعد از آب، چای بیشترین نوشیدنی مصرفی جهان است. به غیر از ایفای نقش یک نوشیدنی تازه، چای دارای چندین ماده شیمیایی است که طبق مطالعات ممکن است مزایای بهداشتی زیادی را در بر داشته باشند. چای سبز و عصاره‌های آن برای همه چیز از بهبود سلامت، افزایش سلامت روانی و افزایش روحیه، تا از دست دادن وزن و حفظ سلامت پوست مفید است.به گفته کارشناسان تغذیه و رژیم غذایی، چای سبز ممکن است باعث کاهش تری گلیسرید، کلسترول و LDL (کلسترول بد) شود، در حالی که HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن چای سبز می‌تواند به جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند و خطر ابتلا به چاقی را که منجر به دیابت می‌شود، کاهش دهد.در واقع، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که روزانه بیشتر از ۶ فنجان چای سبز می‌نوشند نسبت به آنهایی که کمتر از یک فنجان در هفته مصرف می‌کنند ۳۳ درصد کمتر است. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که کاتچین فراوان در چای سبز، به کاهش درد مفاصل و التهاب همراه با آرتریت روماتوئید کمک می‌کند.

 

بیشترین شهرت چای سبز به دلیل خواص تقویت‌کننده سلامت آن است، اما چای سیاه نیز به سلامتی کمک می‌کند و حدود ۷۵ درصد از مصرف چای در جهان را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان، مصرف منظم چای سیاه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی کمک کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که چای سیاه می‌تواند باعث تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه در زنان شود.نوشیدن چای سیاه و سبز به دلیل کافئین موجود در آنها، درجه هوشیاری ذهنی را بالاتر می‌برند. طبق گفته موسسه ملی سرطان، مصرف چای ممکن است به کاهش خطر یا کند شدن پیشرفت سرطان کمک کند، اگر چه در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است. چای سیاه و سبز همچنین ممکن است خطر بیماری پارکینسون و در زنان، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.مزایای بهداشتی چای: نوشیدن چای که حاوی هیچ چربی، سدیم یا قند نیست (تا زمانی که شما آن را اضافه نکنید)، یکی از بهترین انتخاب‌های نوشیدنی است که می‌توانید انجام دهید. مردم اغلب ممکن است چای‌های سیاه و سبز بنوشند، اما چای‌های دیگری نیز وجود دارند که در عین خاصیت شفابخشی می‌توانند لذت‌بخش باشند. به عنوان مثال، چای زنجبیل و نعناع (به صورت تازه یا خشک) باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود. بسیاری از افراد چای بابونه را نیز به عنوان آرام کننده اعصاب، شب‌ها قبل از خواب می‌نوشند. 

 

برخی از محبوب ترین انواع چای عبارتند از:چای سبز-چای سیاه-چای اولانگ (نوعی چای چینی رول شده)-چای ترش-چای سفید-چای کوهی-چای به-چای میوه‌ای-چای آویشن-چای بابونه. چه گرم و چه سرد، راه های زیادی برای تهیه و همچنین چند روش شگفت‌انگیز برای استفاده از چای وجود دارد:چای دلخواه خود را با گیاهان، ادویه جات، گیاهان دارویی، میوه ها و سایر مواد مخلوط کنید.از چای دم کرده برای رقیق کردن آب میوه ها استفاده کنید.عطر و طعم اضافی را به کمک یخ های طعم دار به چای خود اضافه کنید. پخت انواع کیک و کلوچه با چای را هم امتحان کنید، طعمش عالی است.

 بهترین چای‌های سلامتی کدامند؟


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ جایگزین گوشت برای گیاه‌خواران!
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

۶ جایگزین گوشت برای گیاه‌خواران!

دوست دارید که کمتر گوشت بخورید ولی نگران هستید که زود گرسنه شوید و یا بدن‌تان دچار کمبود انرژی شود؟ در اینجا براساس توصیه‌های یک متخصص تغذیه و گیاه‌خواری، شش ماده غذایی که هم به شما احساس سیری می‌دهد و هم انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند، معرفی می‌کنیم. توجه: در مورد کودکان، بدون توصیه پزشک، هیچگاه سایر مواد غذایی را جایگزین گوشت نکنید. ۱- صد گرم عدس معادل یک عدد استیک گوشت: مهم‌ترین خاصیت گوشت برای بدن، تامین پروتئین، روی و آهن است. بزرگ‌ترین نگرانی کسانی که مایل هستند مصرف گوشت را کنار بگذارند، کمبود پروتئین است. فقط در صورتی که دچار سوتغذیه جدی باشید این نگرانی قابل قبول است، چون ۳۰ درصد از پروتئین، از منابع پروتئین گیاهی تامین می‌شود. نکته مهم آن است که تغذیه خود را تغییر دهید و چیزهایی که سایر مواد غذایی، برای بدن فراهم می‌کنند را بشناسید. حبوبات یکی از سه منبع اصلی تامین پروتئین برای بدن هستند. مثلا عدس، نخود، نخودفرنگی، باقالی و سویا. جالب است بدانید که ۱۰۰ گرم عدس پخته از نظر پروتئین معادل ۱۰۰ گرم استیک گوشت است.
 
۲- برنج، حاوی مقدار زیادی پروتئین: طبق نظر متخصصین تغذیه، حذف گوشت از وعده های غذایی، به هیچ وجه خطری بابت کمبود پروتئین ندارد. به جای گوشت از سایر گروه‌های مواد غذایی غنی از پروتئین، از جمله غلات، می‌توانید بهره ببرید. مانند گندم، برنج، ذرت و جو. مصرف حدود ۳۰ تا ۴۵ گرم غلات در هر وعده غذایی، برای تامین پروتئین کافی است.۳- گردو مفید برای ماهیچه‌ها: ماهیچه‌ها، موها، ناخن‌ها،... پروتئین‌ها برای برای کارکرد صحیح بدن ضروری هستند. اگر دلتان می‌خواهد گوشت را از وعده‌های غذایی حذف کنید، باید منابع دیگری برای تامین انرژی بدن پیدا کنید. روغن‌های گیاهی، سومین گروه مواد غذایی حاوی بیشترین پروتئین هستد. مثلا مغز گردو، بادام، فندق و تخم کتان. در هر ۱۰۰ گرم از این مغزها، ۲۱ گرم پروتئین وجود دارد.۴- تخم‌مرغ، دارای خاصیت سیرکنندگی به اندازه گوشت: کسانی که گوشت زیاد مصرف می‌کنند و مایل هستند مصرف آن را قطع کنند، تخم‌مرغ نه‌تنها پروتئین لازم را تامین می‌کند، بلکه روی و آهن مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کند و نیز به مدت طولانی شما را سیر نگاه می‌دارد. دو عدد تخم‌مرغ حاوی ۱۳ گرم پروتئین است که معادل یک عدد استیک است و البته طبخ تخم‌مرغ بسیار ساده‌تر از گوشت است.
 
۵- گوشت گیاهی غنی به اندازه گوشت حیوانی: از زمانی که گیاه‌خواری رایج شده است، تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها، محصولاتی شبیه گوشت عرضه می‌کنند که فقط از مواد گیاهی تهیه شده است. با مصرف این محصولات گیاهی، به جای گوشت، هیچ نگرانی بابت کمبود پروتئین در بدن نخواهید داشت.۶- سبزی‌هایی که بیش از گوشت حاوی آهن هستند: گوشت‌ها مخصوصا گوشت قرمز، علاوه بر پروتئین به خاطر داشتن آهن و روی مورد توجه هستند. افرادی که از کمبود آهن و کم‌خونی رنج می‌برند ولیکن مایل نیستند گوشت مصرف کنند، لازم است که پنج بار در روز میوه و سبزیجات مصرف کنند. متخصصان تغذیه معتقد هستند که در سبزیجات، روی و آهن راحت‌تر از گوشت، یافت می‌شود. اسفناج، برگ چغندر، لوبیا سبز و انواع کاهو ها غنی از آهن هستند.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



چطور از ادویه‌ها بیشتر استفاده کنیم؟
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

چطور از ادویه‌ها بیشتر استفاده کنیم؟

ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای تازه کردن دستور العمل‌های استاندارد هستیم که به خانواده‌ها کمک کنیم از طعم‌های تکراری خسته نشوند. گیاهان و ادویه‌جات همان چیزی هستند که شما نیاز دارید. با ادویه‌ها به قدر کافی آشنا نیستید؟ پس این مطلب را دنبال کنید:سیر: اگر شما به دنبال انرژی و اشتیاق بیشتر هستید، از پودر سیر یا سیر تازه کمک بگیرید. عطر و طعم خوب این ماده با بسیاری از غذاها سازگار است، بدون اینکه کالری و یا سدیم بدن را بالا ببرد. به دنبال یک سس عالی با طعم سیر هستید؟ انواع آن را می‌توانید در اینترنت سرچ کنید.فلفل (فلفل قرمز خیلی تند): برای اضافه کردن یک طعم تند به وعده غذایی خود (و بهبود وضعیت متابولیسم تان)، کمی‌از فلفل را امتحان کنید. طعم فلفل می‌تواند  به میان وعده‌هایی مانند پاپ کورن طعمی‌ بی‌نظیر ببخشد و حتی آن را از نمک بی‌نیاز کند. فلفل‌ها نسبتا تند هستند، بنابراین نیاز نیست بیش از حد از آنها استفاده کنید. با استفاده از این ادویه خوش طعم به انواع غذاهای خود جان ببخشید.

 

ادویه مخلوط: اگر دائم به دنبال ادویه‌جات فصلی هستید تا نیاز خود را رفع کنید، سعی کنید ادویه مخلوط را به لته صبح‌تان و یا به یک کاسه ماست بدون چربی اضافه کنید. این کار شما را به یکی از مشتریان دائمی ‌این ادویه تبدیل می‌کند. یا مثلا، با پاشیدن فقط  کمی‌از آن به همراه اندکی شکر قهوه‌ای یا عسل، می‌توانید یک عطر و طعم خوش و بدون کالری را به انواع سس و غذاهای خود اضافه کنید.دارچین:اگر به دنبال غذا‌های راحت فصل هستید، می‌توانید از دارچین کمک بگیرید. افزودن این ادویه خوش طعم، معطر، گرم و تند به بلغور جو دوسر و برش‌های سیب، بی آنکه کالری اضافی داشته باشد، به آنها عطر و مزه‌ای بی‌نظیر می‌بخشد. این ادویه حتی با غذاهای خوش طعمی ‌مانند گوشت و برنج نیز هماهنگی دارد. برای نمونه می‌توانید پلو دارچین و یا سوپ جو با طعم دارچین را امتحان کنید. نعناع: نعناع گیاهی خوشمزه و فوق‌العاده است که در یک لحظه به وعده غذایی شما طراوت می‌بخشد (چه به شکل تازه و چه خشک شده). یکی از محاسن این سبزی این است که به خاطر طعم و مزه بی نظیرش تقریبا با بسیاری از سالادها، سس‌ها و غذاها همخوانی دارد. برای دست یافتن به انواع دستورالعمل برای استفاده از این سبزی بی‌نظیر می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید.

 چطور از ادویه‌ها بیشتر استفاده کنیم؟


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۴ باور نادرست درباره ترک سیگار!
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

۴ باور نادرست درباره ترک سیگار!

۱. تصور اشتباه: اگر بیش از ۵ سال سیگار کشیده باشید، ترک سیگار هیچ فایده‌ای ندارد :بسیاری از افرادی که سال‌های سال است سیگار می‌کشند، تصور می‌کنند آسیب‌های ناشی از سیگار کشیدن به مرحله‌ای رسیده‌اند که ترک سیگار دیگر هیچ کمکی به آن‌ها نخواهد کرد. با این‌حال، پزشکان بسیار تلاش کرده‌اند تا این تصور اشتباه را اصلاح کنند. واقعیت این است که هرچه سیگار کشیدن زودتر متوقف شود، برای فرد بهتر است. اما اگر سیگار دیر هم ترک شود، باز هم این شانس به ریه‌ها و قلب داده می‌شود که وضعیت بهتری پیدا کنند. اگر حدودا ۵ سال است که سیگار می‌کشید، باید بدانید که ترک سیگار به‌طور قابل توجهی خطر مواجهه شما با حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در بسیاری از موارد، با گذشتن ۱۵ سال از ترک سیگار، خطر مواجهه با حمله‌های قلبی به اندازه افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، پایین می‌آید.
 
۲. تصور اشتباه: استفاده از سیگارهای «سبک» (light) می‌تواند ترک سیگار را به تعویق بیندازد یکی از ترفندهای رایج در میان افراد سیگاری‌ای که قصد ترک سیگار را دارند ولی می‌خواهند که این کار را به تعویق و تاخیر بیندازند، استفاده از سیگارهای سبک است. درواقع، این ترفند فقط به مقدار ناچیزی شانس ترک سیگار را بیشتر می‌کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که استفاده از این سیگارها در بعضی از موارد نیز هرگز به ترک سیگار منجر نمی‌شود. فرقی ندارد که تولیدکنندگان سیگار چه ادعاهایی را مطرح سازند، چون درنهایت سیگارهای سبک نیز حاوی همان میزان از ترکیبات مضر در سیگارهای معمولی هستند. درواقع، مساله در مورد سیگارهای سبک فقط به طعم و عطر تنباکو برمی‌گردد، نه محتوای ترکیباتی آن. یکی از مطالعات American Journal of Public Health نشان می‌دهد که استفاده از این سیگارها حتی شانس شروع دوباره سیگار کشیدن را بیشتر می‌کنند. ۳. تصور اشتباه: سیگار کشیدن گاه‌به‌گاه، مجاز و بی‌ضرر است :یکی از اظهارات رایج در میان افرادی که با ترک سیگار مشکل دارند، این است که آنان فقط «گاه‌به‌گاه» و «تفننی» سیگار می‌کشند. با این‌ حال، متخصصان می‌گویند که فرضا اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، باز هم چیزی از مضرات سیگار کم نمی‌کند. واقعیت این است که حتی وارد شدن مقادیر کمی از نیکوتین به بدن، به رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و حتی شانس لخته شدن خون را هم بیشتر می‌کند. 
 
۴. تصور اشتباه: سیگار کشیدن به مدیریت استرس کمک می‌کند : انتخاب سیگار به‌عنوان شیوه‌ای برای مدیریت استرس شاید در کوتاه‌مدت تسکین‌بخش باشد، اما در درازمدت می‌تواند شما را به سیگار کشیدن وابسته کند و این کار را به یکی از عادت‌های روزانه در زندگی شما بدل سازد. نیکوتین، تعادل میان دو ماده شیمیایی مهم در مغز، یعنی دوپامین و نورآدرنالین، را تغییر می‌دهد. وقتی که سطح این ترکیبات شیمیایی در مغز به‌ واسطه نیکوتین تغییر کند، فرد می‌تواند تسکین استرس و افزایش لذت را احساس کند. با این‌ حال، این وضعیت اصلا ارزشی ندارد، چون مغز سریعا به این لذت برآمده از دریافت نیکوتین عادت می‌کند و هر روز دریافت نیکوتین بیشتری را برای به‌ وجود آوردن احساس لذت از شما طلب خواهد کرد. درنتیجه می‌بینید که این روند هیچ حاصلی جز وابسته شدن به سیگار و نیکوتین نخواهد داشت. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



پیشگیری از خشک شدن لب‌ها در سرما
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 4
نویسنده : saeed.bp

پیشگیری از خشک شدن لب‌ها در سرما

ترک‌خوردگی و خشکی لب‌ها در زمستان، یکی از علائم سرمای شدید هوا است و در این حالت بعضی از افراد حتی با کمک محصولات نرم‌کننده لب نیز نمی‌توانند مشکل خودشان را برطرف کنند. این درحالی است که داشتن لب‌ها سالم و زیبا از اهمیت ویژه‌ای برای بسیاری از افراد برخوردار است. در مقایسه با پوست دیگر بخش‌های بدن، لب‌ها اساسا لایه‌های سلولی بسیار نازکی دارند که کراتینوسیت نامیده می‌شوند و لب‌ها را خصوصا نسبت به کم‌آبی آسیب‌پذیر می‌کنند. همچنین لب‌ها فاقد لایه خاصی به نام استراتوم کورنئوم (stratum corneum) هستند که در پوست بدن وجود دارد و حاوی مولکول‌های چربی خاص مانند سرامیدها است که از پوست در مقابل کم‌آبی محافظت می‌کنند. با توجه به همین دلایل است که کاهش آب و رطوبت در لب‌ها ۳ برابر سریع‌تر از پوست دیگر قسمت‌های بدن اتفاق می‌افتد. موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی چه‌طور لب‌ها را خشک می‌کنند؟ موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی برای لب‌ها (مانند هوای سرد)، نوعی واکنش التهابی موضعی را در لب‌ها تحریک می‌کنند. این التهاب، از دست دادن رطوبت را افزایش می‌دهد و به شکل‌گیری آسیب‌های سلولی در لب‌ها منجر می‌شود. همین وضعیت، لب‌ها را ترک‌خورده و پوسته‌پوسته می‌کند و این علائم حتی می‌توانند به پوست بالایی و زیرین لب‌ها نیز گسترش پیدا کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این اتفاق، ایجاد لایه محافظتی مصنوعی روی لب‌ها با کمک محصولات نرم‌کننده و مرطوب‌کننده است. این محصولات به محافظت از لب‌ها کمک می‌کنند و آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی کاهش می‌دهند. 
 
مرطوب‌سازی لب‌ها چه نقشی در جلوگیری از بروز تبخال‌ها ایفا می‌کند؟  وقتی که ویروس هرپس نهفته و خاموش دوباره فعال شود، تبخال‌ها می‌توانند دوباره نمایان شوند. موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی مانند سرما یا گرمای بیش از حد هوا و همچنین وزش باد خشک و سرد، می‌توانند لب‌ها را کم‌آب کنند و به آن‌ها صدمه بزنند، در حالی که اشعه‌های UV خورشید نیز ویروس را از وضعیت نهفته و خاموش بیرون می‌آورند. با این‌ حال، اگر آب‌رسانی به لب‌ها و مرطوب‌سازی آن‌ها به‌ درستی انجام بگیرد، شانس ملتهب شدن و ترک‌خوردگی لب‌ها کاهش می‌یابد و لب‌ها در مقابل عوامل محیطی تشدیدکننده تبخال، مقاومت بیشتری از خودشان نشان خواهند داد. چرا حفظ رطوبت لب‌ها در زمستان مهم است؟ در طول زمستان، ما در معرض تماس با سرمای شدید هوا و بادهای سرد و خشک قرار می‌گیریم. این موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی، اساسا می‌توانند باعث شکل‌گیری التهاب در لب‌ها و همچنین از بین بردن رطوبت طبیعی در آن‌ها شوند. به همین دلیل است که حفظ رطوبت لب‌ها در زمستان، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. افراد مبتلا به تبخال نیز می‌توانند از طریق حفظ رطوبت لب‌ها، مانع از تشدید مشکلات خودشان شوند و همچنین روند بهبودی را سریع‌تر کنند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

ماسک معجزه‌گر گوجه‌فرنگی برای داشتن پوستی زیبا

گوجه‌فرنگی یک خوراکی عالی برای پوست است. این ماده خوراکی سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون مثل ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E  همراه با آهن و پتاسیم است. تمامی این مواد مغذی کمک می‌کنند تا پوست شما به بهترین حالت تغدیه و تقویت شوند. خوردن گوجه‌فرنگی می‌تواند از پوست‌تان در مواجهه با تشعشعات خورشیدی محافظت کند و آن را جوان و شاداب نگه دارد. علاوه بر این، گوجه‌فرنگی مملو از لیکوپن است که این ترکیب یک آنتی‌اکسیدان عالی در جلوگیری از پیری زود‌رس و سرطان پوست است. صرف‌نظر از مصرف خوراکی گوجه‌فرنگی به دلیل خواص بسیار زیاد این ماده طبیعی می‌توانید از آن به عنوان یک ماسک مفید برای پوست‌تان استفاده کنید. علاوه بر این، به دلیل ترکیبات خاص و ویژه گوجه‌فرنگی استفاده از آن برای هر نوع پوستی مناسب است. در ادامه مطلب امروز با چند دستور تهیه ماسک گوجه‌فرنگی آشنا خواهید شد.
 
۱- ماسک گوجه‌فرنگی و لیمو: استفاده از این ماسک برای افرادی توصیه می‌شود که تمایل به برطرف کردن لکه‌ها و روشن کردن رنگ پوست خود دارند. در حقیقت، هم گوجه‌فرنگی و هم لیمو قابلیت روشن و سفید کردن پوست شما را دارند.مواد لازم:- گوجه‌فرنگی رسیده ۱عدد کوچک- آب‌لیمو تازه یک‌دوم قاشق چای‌خوری. طرز تهیه:
ابتدا گوجه‌فرنگی را کمی خرد کنید و در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا نرم و یکدست شود. سپس آب‌لیمو و گوجه‌فرنگی را با هم مخلوط کنید و با استفاده از یک پنبه آن را به تمامی سطح پوست صورت‌تان بزنید. بگذارید ماسک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد با آب سرد بشویید. با استفاده از یک حوله نرم و تمیز صورت‌تان را خشک کنید و با چند قطره روغن زیتون پوست‌تان را مرطوب کنید.۲- ماسک گوجه‌فرنگی و عسل: می‌توانید برای رفع خستگی پوست و درخشنده‌تر کردن آن از این ماسک عالی استفاده کنید. صرف‌ نظر از خواص بی‌نظیر گوجه‌فرنگی عسل هم خواص بسیار زیادی برای پوست دارد.مواد لازم:- گوجه‌فرنگی رسیده ۱عدد کوچک- عسل یک قاشق غذا‌‌خوری. طرز تهیه:گوجه‌فرنگی را در مخلوط کن بریزید تا نرم و یکدست شود. سپس عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. مخلوط را به صورت‌تان بمالید و بگذارید برای مدت زمان ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند. بعد از گذشت مدت زمان لازم آن را با آب سرد بشویید و صورت خود را خشک کنید.
 
۳- ماسک گوجه‌فرنگی و خیار: این ماسک به طرز معجزه‌آسایی پوست‌تان را جوان و شاداب می‌کند. خیار یک آب‌رسان عالی برای پوست شما است. هر دو این مواد طبیعی پوست‌تان را تقویت کرده و منافذ بیش از حد باز شده روی آن را فشرده و بسته می‌کند. ۹۵ درصد خیار متشکل از آب است و مصرف آن برای افرادی که پوست‌های چربی دارند بسیار مناسب است. مواد لازم:- گوجه‌فرنگی رسیده ۱عدد کوچک- ۴/۱ خیارطرز تهیه:یک‌چهارم ۱ عدد خیار را کاملا شسته و همراه با گوجه‌فرنگی داخل مخلوط‌کن بریزید تا کاملا یکدست شوند. سپس مخلوط را به آرامی و به شکل حرکت دایره‌وار به صورت‌تان بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه ماسک روی صورت‌تان بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید و خشک کنید. ۴- ماسک گوجه‌فرنگی و روغن‌زیتون: استفاده از این ماسک برای افرادی که پوست‌ خشکی دارند بیشتر توصیه می‌شود. روغن زیتون پوست‌تان را کاملا نرم و لطیف می‌کند. مواد لازم:- گوجه‌فرنگی رسیده ۱عدد کوچک- روغن زیتون ۱ قاشق چای‌خوری . طرز تهیه:گوشت یا پالپ گوجه‌فرنگی را گرفته و در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا آبکی شود. سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و آن را روی صورت‌‌تان بمالید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماسک را با آب‌گرم پاک کنید و با یک حوله نرم و تمیز پوست‌تان را خشک کنید.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



طرز تهیه پیتزا حبوبات برای گیاه‌خواران!
نوشته شده در یک شنبه 15 بهمن 1396
بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

طرز تهیه پیتزا حبوبات برای گیاه‌خواران!

پیتزا جزو غذاهای بسیار محبوب در سراسر جهان، خصوصا در میان کودکان و افراد بدغذا است. خیلی از خانواده‌ها به دلیل این‌که گمان می‌کنند پیتزا جزو غذاهای فست‌فودی و ناسالم محسوب می‌شود، از خرید یا تهیه آن در منزل تا حد ممکن خودداری می‌کنند. این در حالی است که شما می‌توانید با فراهم‌آوری مواد اولیه سالم و ساده، پیتزایی بسیار مغذی در منزل تهیه کنید و با این کار نه‌تنها یک غذای سالم روی میز خود داشته باشید، بلکه بچه‌ها را هم به مصرف ترکیبات غذایی مفیدی مانند سبزیجات و حبوبات تشویق کنید و عادت دهید. پیتزای سبزیجات و حبوبات، غذایی با کالری متوسط و فیبر فراوان است که می‌تواند گزینه خوبی برای افراد گیاه‌خوار هم باشد. ریزمغذی‌های موجود در این غذا باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن هم می‌شوند. مواد لازم برای ۶ نفر : نان آماده و پفکی پیتزا ۲ عدد ، لوبیا قرمز یا سیاه پخته یک لیوان ،فلفل دلمه‌ای قرمز نصف لیوان ،سیر خردشده یک حبه متوسط ،پودر فلفل چیلی یک قاشق غذاخوری ،نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری ،آرد ذرت به مقدار کم ،پنیر موزارلا یک لیوان ،گوجه‌فرنگی بدون پوست و تخمه و خردشده ۲ عدد متوسط ،برگ پیازچه خردشده ۴ عدد ،زیتون سیاه خردشده یک‌چهارم لیوان ،قارچ بخارپز، خردشده و ریزشده ۴ قاشق غذاخوری . 
 
طرز تهیه: برای آماده‌سازی این غذا، ابتدا فِر را با حرارت بسیار کم روشن کنید و در آن را ببندید تا فضای داخلی فِر کمی گرم شود. تا گرم شدن فِر در کاسه گود و بزرگی لوبیاها، فلفل‌ها، سیر ونمک را به‌خوبی با همدیگر ترکیب کنید و آن‌ها را با تهِ چنگال کمی فشار دهید تا مواد داخل ظرف لِه شوند. حالا آرد ذرت را روی خمیرهای پیتزا بپاشید و ابتدا یک لایه از مایع لوبیا روی پیتزاها بکشید و سپس گوجه، پیازجه، زیتون و قارچ‌ها را روی سایر مواد بریزید. نوبت قرار دادن پنیر موزارلا روی این پیتزا به سلیقه شما بستگی دارد.یعنی می‌توانید پنیر را روی نان پیتزا قرار دهید و سپس سایر مواد را اضافه کنید یا این‌که بعد از چیدن تمام مواد روی خمیر پیتزا، پنیر موزارلا را روی سطح تمام مواد بپاشید. بعد از آماده شدن پیتزاها کافی است که آن‌ها را حدود ۸ دقیقه داخل فِر حرارت دهید تا علاوه بر ذوب و طلایی شدن پنیر، نان پیتزا هم کمی قهوه‌ای و پخته شود. قبل از سِرو پیتزاها، هر کدام را به ۳ قسمت مساوی تقسیم کنید. ارزش تغذیه‌ای: هر یک برش از این پیتزا حاوی ۳۱۶ کیلوکالری انرژی:  ۸ گرم چربی (۴ گرم چربی اشباع)-۶ گرم فیبر-۴۶ گرم کربوهیدرات-۱۴ گرم پروتئین-۱۴۰ میکروگرم فولات-۱۷ میلی‌گرم کلسترول-۳ گرم قند-۱۱۳۶ واحد بین‌المللی ویتامین A
 ۷ میلی‌گرم ویتامین C-۱۸۶ میلی‌گرم کلسیم- ۳ میلی‌گرم آهن- ۷۲۹ میلی‌گرم سدیم- ۳۲۸ میلی‌گرم پتاسیم است.-ضمن این‌که می‌تواند ۳۵ درصد از نیاز روزانه بدن به فولات و ۲۳ درصد به ویتامین A را هم تامین کند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

آنچه زنان باید درباره معاینات پزشکی بدانند!

کولپوسکوپی (Colposcopy)، نوعی روش بررسی ساده است که درکلینیک‌ها نیز به انجام می‌رسد. در این روش، پرستار یا پزشک از کولپوسکوپ استفاده می‌کنند تا از طریق نور انداختن و بزرگ‌نمایی بتوانند دید بهتری نسبت به دهانه رحم به‌ دست بیاورند. آنان در این مرحله می‌توانند از راه‌حل‌های متفاوتی برای بررسی عادی بودن وضعیت دهانه رحم کمک بگیرند. اگر هم در این روند با سلول‌های ناهنجار مواجه شوند، قطعا بیوپسی یا نمونه‌برداری را انجام خواهند داد. این روند اصلا دردناک نیست، اما می‌تواند ناخوشایند باشد. پس اگر باز هم احساس ترس و نگرانی شدید دارید، حتما این مساله را با پزشک یا پرستار در میان بگذارید. پس از پایان این مرحله، بافت‌های نمونه‌برداری‌شده برای ادامه بررسی به مرحله بافت‌شناسی (histology) می‌رسند. بافت‌شناسی چیست؟ در این مرحله، بافت‌های نمونه کوچک زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. این بررسی به پاتولوژیست اجازه می‌دهد تا وجود هر گونه از سلول‌های پیش‌سرطانی را مورد ارزیابی قرار بدهد. سلول‌های پیش‌سرطانی، نئوپلازی داخل اپتلیال (CIN) نامیده می‌شوند که در سه گروه CIN۱، CIN۲ و CIN۳ قرار می‌گیرند. 
 
آیا به درمان نیاز دارم؟ اگر بیوپسی شما وجود CIN۲ یا CIN۳ را نشان بدهد، این شانس کم وجود دارد که اگر این سلول‌ها بدون درمان باقی بمانند، می‌توانند به حالت سرطانی برسند. درنتیجه پزشکان معمولا انجام دادن درمان‌های لازم را برای حدف این سلول‌های ناهنجار توصیه می‌کنند. به چه نوع درمانی نیاز دارم؟ بیشتر سلول‌های ناهنجار با کمک Loop diathermy یا Large Loop Excision of the Transformation Zone (LLETZ) درمان می‌شوند. در Loop diathermy، سلول‌های ناهنجار با کمک نوعی سیم نازک الکتریکی حذف می‌شوند. البته این روند با بی‌حسی موضعی (تزریق ترکیب بی‌حس‌کننده به دهانه رحم) انجام می‌گیرد. در ضمن، این مرحله نیز مانند پاپ‌اسمیر هیچ دردی ندارد و حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از پایان این درمان ممکن است که کمی درد عضلانی داشته باشید و استراحت کامل در طی یک روز می‌تواند مشکل شما را به‌خوبی برطرف کند. با سپری کردن این یک روز نیز می‌توانید بدون هیچ مشکلی فعالیت‌های روزانه خودتان را از سر بگیرید. البته برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها، باید به مدت ۳ هفته از رابطه زناشویی پرهیز کنید.
 
 احتمال مشاهده ترشحات در فاصله چند هفته پس از این مراحل عادی است، ولی دوره قاعدگی شما باید در زمان همیشگی و طبق روال عادی آغاز شود. امروزه شیوه‌های درمان دیگری مانند ترموکوآگولاسیون (thermocoagulation) نیز وجود دارند که با بی‌حسی موضعی همراه هستند و به نتایج و اثرات مشابه با دیگر شیوه‌های رایج منجر می‌شوند. نتیجه چه خواهد شد؟ این درمان در میان ۹ نفر از هر ۱۰ نفر به نتیجه موثر ختم می‌شود. البته ممکن است که شما به تجدید آزمایش پاپ‌اسمیر طی یک فاصله شش‌ماهه نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید که همه سلول‌های ناهنجار کاملا حذف شده‌اند.چطور می‌توانم خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش بدهم؟ - آزمایش پاپ‌اسمیر را انجام بدهید. - سیگار نکشید. زنانی که سیگار می‌کشند، اساسا شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم را بیشتر می‌کنند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

این خطاهای رایج تغذیه‌ای، بیمارتان می‌کنند!

یبوست: به اندازه کافی آب نمی‌نوشید :افرادی که با مشکل یبوست مواجه هستند و به‌ سختی اجابت مزاج می‌کنند، به‌طور خودکار به این فرضیه فکر می‌کنند که یبوست از نشانه‌های کمبود فیبر در رژیم غذایی است. با این‌که چنین فرضیه‌ای صحت دارد، اما نباید فراموش کرد که یبوست از نشانه‌های کم‌آبی بدن و عدم مصرف آب به اندازه کافی نیز هستد. متخصصان می‌گویند که هم فیبر و هم آب برای منظم نگه داشتن تحرکات روده ضروری هستند. فیبر، آب را جذب می‌کند و درنتیجه عبور مدفوع از روده‌ها را راحت‌تر می‌سازد. پس اگر با مشکل یبوست مواجه هستید، مصرف آب را افزایش بدهید و در کنارش حتما مواد غذایی سرشار از فیبر مانند غلات سبوس‌دار، میوه خشک، لوبیا و مغزهای خام را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. 
 
ترک‌خوردگی در گوشه دهان: کمبود آهن : وقتی که ترک‌خوردگی‌ها و بریدگی‌های کوچک در گوشه‌های دهان به‌وجود می‌آیند، با پدیده استوماتیت آنگولار (Angular stomatitis) مواجه هستید. این مشکل می‌تواند از نشانه‌های کمبود آهن در بدن باشد یا عفونت‌های پوستی قارچی و باکتریایی را نشان بدهد. در صورت مواجهه با این مشکل، ابتدا از ترکیبات مرطوب‌کننده لب استفاده کنید ولی اگر پس از یک هفته بهتر نشدید یا حتی مشکل شما تشدید شد، حتما نزد پزشک بروید. کمبود انرژی یا خستگی زیاد: زیاده‌روی در مصرف قندها :افرادی که روزانه میزان زیادی از کربوهیدرات‌های پیچیده (مانند قندها) را مصرف می‌کنند، همواره در معرض این خطر قرار دارند که انرژی خودشان را به‌طور ناگهانی از دست بدهند. دلیلش این است که قندها ابتدائا سطح انسولین را در بدن افزایش می‌دهند، اما اُفت قند خون در ادامه می‌تواند انرژی را به‌صورت ناگهانی کم کند. 
 
بیشتر افراد، درک اشتباهی از این حالت دارند و برای مقابله با کمبود انرژی به مصرف هرچه بیشتر منابع قندی روی می‌آورند. درواقع، در چنین شرایطی به‌جای مصرف خوراکی‌های قندی، باید از خوراکی‌هایی مانند موز و مغزهای خام استفاده کنید تا بتوانید قند خون را هرچه سریع‌تر به وضعیت پایدار برسانید و سطح انرژی خودتان را بالا ببرید. بیش از حد به دفع ادرار نیاز پیدا می‌کنید: کم‌آب شدن بدن : بیشتر ما در این وضعیت فکر می‌کنیم که قضیه می‌تواند هر چیزی باشد، به غیر از کم‌آب شدن بدن. درحالی که پُر شدن مثانه سریعا به مغز اطلاع می‌دهد که وقت دفع ادرار رسیده است، اما نیاز به دفع ادرار می‌تواند به دلیل بالا رفتن غلظت ادرار به‌واسطه کم‌آب شدن بد نیز اتفاق بیفتد. به‌علاوه، کافئین نیز می‌تواند همین حالت را ایجاد کند چون گیرنده‌های شیمیایی درون مثانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مثانه را تحریک می‌کند و درنهایت ما را به دفع مکرر ادرار وادار می‌سازد. البته اثرگذاری کافئین روی همه افراد یکسان نیست و بعضی از افراد بیشتر با این مشکلات پس از دریافت کافئین مواجه می‌شوند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

آیا استفاده از ویتامین‌های پریناتال برای خانم‌های غیر باردار هم مجاز است؟!

پیش از این‌که مصرف ویتامین‌های پریناتال را شروع کنید، حتما در این مورد با پزشک خودتان مشورت کنید. اگر قصد داشته باشید که باردار شوید، پزشک نیز به احتمال زیاد توصیه می‌کند که استفاده از ویتامین‌های پریناتال را در دستور کار خودتان قرار بدهید. با این‌که شما می‌توانید ویتامین‌های پریناتال را بدون داشتن نسخه هم خریداری کنید، اما پزشکان می‌توانند نوع خاصی را نیز برای شما تجویز کنند. به‌طور کلی، این زنان با خطر بالای ابتلا به کمبودهای مختلف از نظر مواد مغذی و مواد معدنی مواجه هستند: زنانی که برای چندمین دفعه باردار می‌شوند، بارداران کم‌سن و زنان بارداری که سابقه مشکلات خاص داشته‌اند. بنابراین، اگر در این گروه‌های خاص قرار می‌گیرید، حتما باید از ویتامین‌های پریناتال استفاده کنید. پزشکان معمولا به زنانی که شیردهی به نوزاد را انجام می‌دهند، توصیه می‌کنند که مصرف ویتامین‌های پریناتال را پس از زایمان ادامه بدهند. ویتامین‌های پریناتال می‌توانند به‌عنوان مکمل برای مادران شیرده عمل کنند، چون این زنان به مواد مغذی زیادی برای تولید شیر نیاز دارند. 
 
حتی اگر قصد ندارید که باردار شوید، همچنان می‌توانید از مکمل اسید فولیک استفاده کنید. یکی از دلایلش هم این است که نیمی از بارداری‌ها همچنان بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتند و زنان از این طریق می‌توانند خودشان را برای بارداری آماده نگه دارند. با توجه به این‌که مغز و نخاع جنین در اولین مراحل بارداری شکل می‌گیرند، وجود اسید فولیک کافی در بدن مادر واقعا حیاتی است. زنان در سن باروری نیز به‌طور کلی باید استفاده از مواد غذایی سرشار از فولات را در رژیم غذایی‌شان جدی بگیرند. آیا زنانی که قصد بارداری ندارند هم می‌توانند از ویتامین‌های پریناتال استفاده کنند؟ ویتامین‌های پریناتال به‌طور خاص برای تامین نیازهای زنان باردار و شیرده طراحی شده‌اند. درواقع، این محصولات به رفع کمبودهای تغذیه‌ای در زنان باردار کمک می‌کنند و برای زنانی که قصد بارداری ندارند، در نظر گرفته نمی‌شوند. 
دریافت بیش از حد اسید فولیک به‌صورت روزانه می‌تواند به عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ منجر شود. زیاده‌روی در دریافت آهن نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد و به مشکلاتی مانند یبوست، حالت تهوع و اسهال منجر گردد. متخصصان می‌گویند که زیاده‌روی در دریافت ویتامین A از طریق منابع مصنوعی، می‌تواند برای کبد انسان‌ها مسمومیت ایجاد کند. 
 
این نکته را هم باید در نظر داشت که دریافت مواد مغذی اساسا باید از طریق رژیم غذایی انجام بگیرد و افراد نباید همه چیز را به مصرف مکمل‌ها معطوف کنند. به همین دلایل، بیشتر زنان نباید بدون تاییدیه پزشک برای مصرف ویتامین‌های پریناتال اقدام کنند. تصورات اشتباه درباره ویتامین‌های پریناتال : بسیاری از زنان مدعی هستند که ویتامین‌های پریناتال، اثرات مثبتی برای رشد موها و ناخن‌ها دارند. بعضی از آنان نیز ادعا می‌کنند که مصرف ویتامین‌های پریناتال نه‌تنها رشد ناخن‌ها و موهای آنان را سریع‌تر کرده است، بلکه کیفیت موها و ناخن‌های این افراد را هم افزایش داده است. با این‌حال، گزارش‌های معتبر Mayo Clinic نشان می‌دهند که چنین ادعاهایی اصلا صحت ندارند و مصرف ویتامین‌های پریناتال برای تقویت موها و ناخن‌ها به هیچ نتیجه قابل توجهی منجر نمی‌شود. به‌علاوه، مصرف خودسرانه این مکمل‌ها بدون مشورت پزشک می‌تواند با عوارض جانبی مختلفی همراه شود. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

۱۰ آنتی‌اکسیدان ضروری برای داشتن پوستی درخشنده

به نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدان‌ها همه جا هستند، از نوشیدنی‌هایی که می‌خوریم گرفته تا لوسیون‌ها و کرم‌هایی که برای محافظت از پوست‌مان استفاده می‌کنیم. احتمالا می‌دانید که مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت بدن‌مان ضروری است اما آیا دلیل اصلی و اینکه چرا استفاده از آن‌ها برای ما لازم است را هم می‌دانید؟ آنتی‌اکسیدان‌ها طبیعی هستند و ترکیبات‌شان مشتق شده از گیاهانی است که از سلول‌های بدن ما در مواجهه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیری هستند که در نتیجه اکسید شدن غذاهایی که می‌خوریم، داروهایی که مصرف می‌کنیم، آلودگی هوا، تشعشعات خورشیدی و سیگار کشیدن در بدن ما تولید می‌شوند. 
 
با این وجود تمام رادیکال‌های آزاد برای بدن ما مضر و زیان‌آور نیستند (در حقیقت، اکسیداسیون یا عمل ترکیب اکسیژن با جسم دیگر برای بقا ضروری است) ذخیره و انباشتگی رادیکال‌های آزاد زمانی خطرناک است که ما آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای رویارویی با توده‌ای از این رادیکال‌ها را نداشته باشیم و بدن ما دچار استرس اکسیداتیو شود. طبق پژوهش‌ها و بررسی‌های انجام شده در مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری آمریکا، استرس اکسیداتیو نقش بسیار مهم و پر‌رنگی در ایجاد بیماری‌های مزمن و حاد مثل سرطان، نقص سیستم‌ایمنی، پیری، آب‌مروارید، آرتریت روماتوئید، بیماری‌های قلبی‌عروقی، بیماری‌های عصبی و بسیاری از عارضه‌های خطرناک دیگر خواهد داشت. گیاهان به صورت طبیعی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌هایی هستند با حفاظت و ترمیم سلول‌های بدن ما، تاثیر مخرب و آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو را به حد‌اقل می‌رسانند. 
 
اما متاسفانه هر چه بیشتر در معرض این رادیکال‌های مضر قرار بگیریم، حجم یا توده آن‌ها بیشتر شده و این موضوع کار را برای بدن ما سخت‌تر می‌کند. با علم بر این موضوع، مصرف غذاهای گیاهی مثل میوه‌ها، سبزیجات و آب‌‌میوه‌ها و آب سبزیجات، غلات سبوس‌دار، دانه‌ها روغنی، تخمه‌ها، گیاهان و ادویه‌ها و حتی شکلات بهترین راه برای تامین و دریافت آنتی‌اکسیدان‌های ضروری و مواجهه با این عوامل مخرب است. علاوه بر منابع گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها در گوشت، غذاهای دریایی و فرآورده‌های لبنی هم وجود دارند. خوش‌بختانه، جدا از آنتی‌اکسیدان‌ها بسیاری از این منابع غذایی مفید سرشار از فیبر هستند و مقدار چربی‌های اشباع شده و کلسترول‌شان هم بسیار ناچیز است. علاوه بر این، این نوع خوراکی‌ها مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید هم هستند. درست شبیه به سایر اعضا بدن، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست، چشم‌ها و مو هم بسیار ضروری است و این دقیقا همان دلیلی است که شما اغلب در ترکیبات اصلی بسیاری از محصولات زیبایی مثل کرم‌های ضدآفتاب ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E را می‌بینید. زینک یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در ترکیب اصلی بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب موجود است. 
 
اما بهترین خوراکی‌ها برای تامین آنتی‌اکسیدان‌ها کدامند؟- آلو‌سیاه - انواع‌ بِری‌ها یا توت‌ها- توت‌فرنگی - انواع سیب - گردو - گیلاس - آلو - لوبیا‌قرمز - لوبیا چیتی - انواع ‌سیب‌زمینی - انگور / ۱۰ منبع مفید برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌: ۱- گوگرد سیر . منابع: سیر، پیاز و تره‌فرنگی. ۲- بتاکاروتن: منابع: کدو‌حلوایی، انبه، زردآلو، هویج، اسفناج و جعفری.۳-  کاتچین: منابع: چای و سرکه.۴- فلاونوئیدها: منابع: چای، شکلات تلخ، سرکه، پیاز، انواع سیب، پیاز، انار و مرکبات. ۵- لیکوپن: منابع: گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت صورتی و هندوانه. ۶- ویتامین C : منابع: پرتغال، انواع بِری‌ها یا توت، کیوی، انبه، کلم بروکلی، اسفناج و فلفل. ۷- ویتامینE : روغن‌های گیاهی، دانه‌های روغنی، آووکادو، تخمه‌ها و غلات سبوس‌دار. ۸- کریپتو‌کسانتین: منابع: فلفل‌قرمز، کدو‌حلوایی و انبه.۹- ایندول: منابع: سبزیجات مثل کلم بروکلی، کلم، گل‌کلم و کلم‌پیچ. ۱۰-  آنتو‌سیانین‌ها: منابع: بادمجان، انواع انگور و انواع توت‌ها.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ ماده غذایی که شادمان می‌کنند!
نوشته شده در شنبه 14 بهمن 1396
بازدید : 3
نویسنده : saeed.bp

۷ ماده غذایی که شادمان می‌کنند!

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که مبتلا به اختلال‌های خلقی مانند افسردگی و اختلال اضطرابی هستند، با کمبود تریپتوفان در بدن مواجه می‌شوند. همچنین، همین مطالعات نشان می‌دهند که اگر میزان تریپتوفان در رژیم غذایی کم باشد، سطح سروتونین موجود در مغز نیز کاهش می‌یابد. 
امروزه استفاده از مکمل‌های مختلف می‌تواند سطح سروتونین در بدن را از طریق نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان افزایش بدهد و باعث افزایش نشاط و شادابی ما بشود. درواقع، ‌سروتونین از تریپتوفان حاصل می‌شود. اما برای افزایش سطح سروتونین از طریق شیوه‌های طبیعی، باید از خوراکی‌هایی استفاده کنید که حاوی تریپتوفان هستند. تخم‌مرغ : مطالعات اخیر نشان داده‌اند که پروتئین موجود در تخم‌مرغ می‌تواند سطح تریپتوفان را در خون افزایش بدهد. البته برای بهره‌مندی از مزیت، هرگز نباید زرده تخم‌مرغ را کنار بگذارید. زرده تخم‌مرغ سرشار از تریپتوفان، تیروزین، کولین، بیوتین، اسیدهای چرب امگا-۳ و دیگر مواد مغذی است که همگی در فواید اصلی حاصل از مصرف تخم‌مرغ و خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی این غذای سالم نقش مهمی دارند. 
 
پنیر : پنیر، منبع غنی دیگری برای دریافت تریپتوفان محسوب می‌شود. شما می‌توانید از پنیر چدار در کنار تخم‌مرغ و شیر استفاده کنید که آن‌ها نیز از منابع مهم برای دریافت تریپتوفان هستند. آناناس : آناناس، منبع مهمی برای دریافت بروملین است. بروملین، نوعی پروتئین محسوب می‌شود که براساس یافته‌های علمی اخیر می‌تواند عوارض ناشی از شیمی‌درمانی را کاهش بدهد و همچنین به مقابله با سرفه کمک کند. ترکیب کردن آناناس با نارگیل و مرغ می‌تواند غذای مغذی و مفیدی برای شما فراهم کند. پنیر توفو : انواع محصولات سویا سرشار از تریپتوفان هستند. شما می‌توانید از پنیر توفو به‌عنوان یکی از محصولات سویا کمک بگیرید و این خوراکی را جایگزین دیگر منابع پروتئینی در رژیم غذایی‌تان کنید. پنیر توفو خصوصا منبع فوق‌العاده‌ای برای گیاه‌خواران محسوب می‌شود که قصد دارند تریپتوفان بیشتری دریافت کنند. بعضی از پنیرهای توفو حاوی کلسیم قابل توجهی نیز هستند و درنتیجه بخشی از کلسیم مورد نیاز بدن را هم تامین می‌کنند. ماهی سالمون  : ماهی سالمون که از جهات بسیاری به‌عنوان یک غذای سالم و مهم شناخته می‌شود، سرشار از تریپتوفان نیز هست. شما می‌توانید از ماهی سالمون در کنار تخم‌مرغ برای افزایش تریپتوفان دریافتی استفاده کنید. ماهی سالمون اساسا ویژگی‌هایی دارد که در کنار هم به متعادل‌سازی سطح کلسترول در خون و همچنین فشار خون کمک می‌کنند. 
 
مغزهای خام و دانه‌ها : همه مغزهای خام و دانه‌ها حاوی تریپتوفان هستند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که خوردن یک مشت از مغزهای خام (معادل ۲۸ گرم) در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی را کاهش بدهد. در ضمن، مغزهای خام و دانه‌ها به‌عنوان منابع خوبی برای دریافت فیبر، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها شناخته می‌شوند. بوقلمون : در میان انواع گوشت‌ها می‌توان گفت که بهترین گوشت از منظر میزان تریپتوفان موجود، بوقلمون است. شما می‌توانید از این گوشت خوش‌مزه و کم‌چرب برای دریافت تریپتوفان مورد نیاز بدن کمک بگیرید. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

تاثیر رژیم Flexitarian بر کاهش احتمال ابتلا به دیابت

پاسخ به این دو سوال مثبت است و می‌توان با اطمینان گفت که رژیم Flexitarian، گزینه مناسبی برای دستیابی به این هدف‌ها است. یکی از مطالعات PLOS Medicine در همین زمینه نشان می‌دهد که رژیم‌های نیمه‌گیاه‌خواری مانند رژیم Flexitarian، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. پیشگیری: داشتن اضافه وزن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ شناخته می‌شود. اگر کاهش استفاده از گوشت‌های قرمز به کاهش وزن و حفظ وزن جدید در شما کمک کند، شانس بیشتری در مقابله با این بیماری خواهید داشت. بعضی از مطالعات علمی، پیروی از رژیم‌های گیاه‌خواری و نیمه‌گیاه‌خواری را با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت مرتبط نشان داده‌اند. کنترل: طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا (ADA)، رژیم‌های گیاه‌خواری از گزینه‌های مفید برای سلامتی انسان به‌ شمار می‌روند. از آن‌جایی که هیچ برنامه غذایی سخت و دشواری در رژیم Flexitarian وجود ندارد،‌ شما می‌توانید تغذیه راحتی داشته باشید و توصیه‌های پزشکان در زمینه دیابت را هم رعایت کنید. 

 

چه محدودیت‌ها و اولویت‌هایی در رژیم Flexitarian وجود دارند؟ - رژیم Flexitarian اساسا رژیم انعطاف‌پذیری است. پس بیشتر افراد می‌توانند این رژیم غذایی را متناسب با نیازها و شرایط خودشان تنظیم کنند. - بزرگسالانی که از رژیم Flexitarian پیروی می‌کنند،‌ باید روزانه از مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی استفاده کنند تا مواد مغذی مهم را برای بدن تامین کرده باشند. انتخاب مولتی‌ویتامین‌هایی که امروزه مختص جنسیت‌های مختلف طراحی شده‌اند، استراتژی مناسبی برای تامین نیازهای فیزیولوژیک هر انسان‌ محسوب می‌شود. - اگر به گیاه‌خواری اصرار دارید، همچنان می‌توانید بدون دغدغده از رژیم Flexitarian پیروی کنید. درواقع، حذف تمامی محصولاتی حیوانی در رژیم Flexitarian امکان‌پذیر است. - افرادی که با مشکل عدم تحمل گلوتن (موجود در گندم، جو و چاودار) مواجه هستند، به‌راحتی می‌توانند از رژیم Flexitarian پیروی کنند. این افراد باید از جایگزین‌های فاقد گلوتن در رژیم Flexitarian استفاده کنند. - مصرف نمک نیز در رژیم Flexitarian باید محدود باشد و وعده‌های غذایی نیز باید با نمک کم پخته شوند. 

 

نظر کارشناسان : L U.S. News به‌عنوان یکی از مراجع مهم و معتبری که رژیم‌های غذایی را بررسی می‌کند، از متخصصان تغذیه و دیگر متخصصان در زمینه‌های بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی درخواست کرده است تا رژیم Flexitarian را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار بدهند. در ادامه با جزئیات بیشتری در این مورد آشنا می‌شوید. امتیاز کلی :۴ از ۵ - رژیم Flexitarian که بر استفاده از میوه‌ها، سبزی‌ها، ‌غلات سبوس‌دار و پروتئین‌های گیاهی تاکید می‌گذارد، استراتژی سالم و هوشمندانه‌ای برای تغذیه است. بعضی از متخصصان می‌گویند که رژیم Flexitarian، رویکرد تغذیه‌ای مناسبی برای تمام اعضای هر خانواده به‌ حساب می‌آید. بهترین رژیم‌ها برای بیماری دیابت -۳.۴ از ۵ -رژیم Flexitarian، گزینه قابل اطمینانی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت و همچنین مدیریت آن محسوب می‌شود. متخصصان بر این ویژگی تاکید می‌گذارند که رژیم Flexitarian، افراد را به سمت مواد غذایی سالم سوق می‌دهد. 

 

بهترین رژیم‌ها برای سلامت قلب -۳.۸ از ۵ -برنامه غذایی ارائه‌شده در رژیم Flexitarian، اثربخشی بالایی برای سلامت قلب دارد. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های مبتنی بر مواد غذایی گیاهی،‌ فشار خون و کلسترول خون را کنترل می‌کنند و درنتیجه مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. ایمنی - ۴.۷ از ۵  - افرادی که از رژیم Flexitarian پیروی می‌کنند، لازم نیست نگران مشکلاتی مانند سوء‌تغذیه، کاهش وزن بیش از حد سریع و خطرات دیگر باشند. با این‌حال، شروع هر برنامه تغذیه‌ای باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد. کیفیت تغذیه‌ای -۴.۵ از ۵ -رژیم Flexitarian توانسته است که استانداردهای متعددی را از نظر کیفیت تغذیه‌ای کسب کند. بعضی از متخصصان می‌گویند که انعطاف‌پذیری بالا در این رژیم غذایی، خطر ابتلا به کمبود مواد مغذی را نسبت به رژیم‌های گیاه‌خواری دیگر کاهش می‌دهد. 

تاثیر رژیم Flexitarian بر کاهش احتمال ابتلا به دیابت


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

اگر این ۶ نشانه را دارید یعنی در مصرف قندها زیاده‌روی می‌کنید!

۱. شدیدا هوس خوردن قند دارید : باور کنید یا نه، اعتیاد پیدا کردن به قندها کاملا امکان‌پذیر است. این اعتیاد طوری پیش می‌رود که هرچه محصولات قندی و شیرین بیشتری می‌خورید، اشتهای سیری‌ناپذیرتری به خوردن این محصولات پیدا می‌کنید. اگر رژیم غذایی شما حاوی محصولات قندی و شیرین زیادی باشد، واکنش‌های هورمونی پُر از نوسانی در بدن شما شکل می‌گیرند که ناگهان خلق‌وخوی شما را بالا می‌برند و ناگهان هم شما را بی‌حال می‌کنند. اگر متوجه شدید که دائما با هوس خوردن قندها مواجه هستید، این مشکل را نادیده نگیرید، چون ممکن است که هوس غیرعادی شما از نشانه‌های ابتلا به مشکلات جدی‌تر باشد. ۲. برای راضی کردن خودتان باید محصولات قندی بیشتری مصرف کنید : اگر بعد از مدتی احساس می‌کنید که میزان همیشگی استفاده از محصولات قندی دیگر نمی‌تواند شما را راضی کند و باید این میزان را افزایش بدهید، احتمالا به دردسر افتاده‌اید. درواقع در چنین حالتی، جوانه‌های چشایی شما نسبت به قندها بیش از حد مقاوم می‌شوند و این روند به‌صورت تصاعدی شدت بیشتری به خود می‌گیرد. به همین دلیل، شما مجبور می‌شوید که میزان قند دریافتی را روز به روز بیشتر کنید تا این جوانه‌های چشایی طعم لازم را احساس کنند. 
 
۳. اضافه‌وزن پیدا کرده‌اید : شاید از شنیدن این جمله ناراحت شوید، اما باید بگوییم که اگر اخیرا با اضافه‌وزن مواجه شده‌اید، ضروری است که میزان استفاده از محصولات قندی و شیرین را کاهش بدهید. دلیلش هم این است که مصرف محصولات شیرین به‌تنهایی اشتهای شما را راضی نمی‌کند و درنتیجه شما را به مصرف هرچه بیشتر قندها وادار می‌سازد. مصرف بیشتر قندها نیز برابر است با دریافت کالری بیشتر و از آن‌جایی که هیچ پروتئین یا فیبری هم در این روند به بدن نمی‌رسد، قطعا هیچ احساس سیری‌ای هم به‌وجود نمی‌آید. متخصصان می‌گویند که وقتی قند بیش از حد وارد بدن می‌شود، بدن نیز به مرور زمان انسولین بیشتری تولید می‌کند و درنهایت شانس ابتلا به مقاومت نسبت به انسولین افزایش می‌یابد. ۴. اغلب با نوسانات خلقی مواجه می‌شوید : زیاده‌روی در مصرف محصولات شیرین و قندی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش بدهد، چون اساسا سطح التهاب در بدن به‌واسطه همین زیاده‌روی بیشتر می‌شود. یکی از مطالعات مهم The JAMA Network در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که التهاب مغزی در افراد مبتلا به افسردگی به‌طور کلی ۳۰ درصد بیشتر از انسان‌های دیگر است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در مصرف قندها، خلق‌وخوی شما را دائما بین حالت‌های بالا و پایین به نوسان می‌اندازد. 
 
۵. با جوش‌های پوستی مواجه شده‌اید : مصرف محصولات شیرین و قندی با افزایش سطح انسولین در بدن همراه است، در حالی که بعضی از افراد نسبت به همین افزایش انسولین حساسیت دارند. این مساله باعث می شود که نوسانات هورمونی زیادی در بدن شکل بگیرند و درنهایت مشکلات پوستی خاصی مانند آکنه یا روزاسه به‌ وجود بیاورند. ۶. با پوسیدگی دندان‌ها مواجه شده‌اید : وقتی که باکتری‌های موجود در مواد غذایی بین دندان‌ها باقی می‌مانند، اسید خاصی ایجاد می‌شود که مشکل پوسیدگی دندان‌ها را به‌ وجود می‌آورد. این اسید با بزاق دهان ترکیب می‌شود و پلاک‌های مخرب را ایجاد می‌کند و زمانی که پلاک‌ها به‌ خوبی با کمک مسواک جدا نشوند، شانس پوسیدگی دندان نیز بالا می‌رود. زیاده‌روی در مصرف محصولات شیرین و قندی، یکی از دلایل پوسیدگی دندان‌ها است که عمدتا نادیده گرفته می‌شود. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



برای داشتن موهایی سالم و زیبا چه بخوریم؟
نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1396
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

برای داشتن موهایی سالم و زیبا چه بخوریم؟

شما همانی هستید که می‌خورید! احتمالا این جمله‌ای است که بارها شنیده‌اید اما واقعا معنی اصلی آن چیست؟ به جای معنی لغوی جمله و اینکه عینا آن را برای خودتان معنی کنید کمی بیشتر به عمق و مفهوم اصلی آن فکر کنید. در حقیقت کاملا واضح است که هر آنچه که ما می‌خوریم تاثیری مستقیم بر روی پوست، ناخن‌، مو و به طور کلی تمامی اعضا بدن ما خواهد داشت. به طور مثال شاید خودتان هم متوجه رشد بیشتر موهای‌تان در طول فصل تابستان شده باشید. فصل گرمی که مملو از میوه‌ها و سبزیجات تازه و خوش‌رنگ و آب است. اگرچه عوامل دیگری هم در این مسئله نقش دارند اما به طور خاص غذاها و خوراکی‌هایی که می‌خوریم تاثیر مستقیم و مهمی بر روی تقویت، رشد و ضخیم شدن تارهای مو دارند. در ادامه این مطلب با بهترین خوراکی‌هایی آشنا می‌شنوید که بهترین و بیشترین تاثیر را بر روی موهای‌تان خواهند داشت. 
 
۱- سالمون : پروتئین و ویتامین D دو عامل مهم و تاثیرگذار در تقویت و مستحکم کردن تارهای مو هستند و  ماهی سالمون دارای هر دو است. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا۳ موجود در این ماهی آب‌های سرد آن را به یک تقویت‌کننده عالی برای تار مو و سالم و هیدراته نگه داشتن پوست کف‌سر تبدیل کرده است.۲- عدس: این ماده غذایی سرشار از آهن و پروتئین است که هر دو از مهم‌ترین عوامل در رشد سلول‌های مو هستند و توصیه می‌شود گیاه‌خواران به طور خاص از این خوراکی طبیعی بیشتر مصرف کنند تا کمبود آهن بدن‌شان به طور عادی تامین شود و بتوانند به راحتی آن را جایگزین گوشت قرمز، بوقلمون و مرغ کنند.۳- گردو: سرشار از بیوتین، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است. این دانه روغنی از موهای شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید مراقبت کرده و مانع از ریزش موها خواهد شد. علاوه بر این، گردو حاوی مس است که از رنگ‌دانه‌های تار مو حفاظت کرده و بدین شکل رنگ طبیعی مو را حفظ می‌کند.
 
۴- اسفناج: سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج مملو از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای سالم نگه داشتن موها هستند. به غیر از این، اسفناج حاوی آهن است که عاملی مهم در جلوگیری از ریزش مو و آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی است.۵- کدو‌حلوایی: استفاده از کدو‌حلوایی یک نوع درمان فصلی است. این ماده غذایی حاوی ویتامین A است که تاثیر مستقیم در میزان تولید سبوم یا چربی طبیعی دارد. سبوم مانند یک نرم‌کننده طبیعی عمل می‌کند و موها و پوست کف‌سر شما را سالم نگه می‌دارد. کمبود سبوم باعث ایجاد خشکی و خارش ناخوشایندی در پوست‌ سرتان می‌شود. ۶- تخم‌مرغ : سفیده‌ تخم‌‌مرغ حاوی بیوتین است و این ویتامین از شکنندگی و ریزش مو جلوگیری می‌کند. علاوه بر این تخم‌مرغ سرشار از سیستئین است که عاملی مهم در پاک‌سازی و افزایش ضخامت تارهای مو است.
 
۷- جو دو‌سر: روز خود را با صرف یک وعده صبحانه خوشمزه با استفاده از جو دو‌سر آغاز کنید. جو غنی از سیلیکا است. این ماده معدنی موهای‌تان را محکم و با‌دوام کرده و با سالم نگه داشتن آن‌ها، ظاهری ابریشمی و پرجلوه به موها می‌دهد.۸- ماست یونانی: پانتونیک اسید و ویتامینB۵ در ترکیبات اصلی بیشتر شامپوهای تقویت‌کننده مو وجود دارند. خوش‌بختانه ماست یونانی هم حاوی هر دوی این ترکیبات مهم است. علاوه بر این، ویتامینD موجود در این نوع ماست آن را به یک ماده غذایی عالی برای تقویت و رشد فولیکول مو بدل کرده است.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۴ علت ایجاد احساس سوزش در واژن
نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1396
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

۴ علت ایجاد احساس سوزش در واژن

۱. سوزش ناشی از عفونت : دو مورد از شایع‌ترین عفونت‌هایی که احساس سوزش را در واژن ایجاد می‌کنند، عفونت تخمیری و واژینوز باکتریایی نام دارند. هر دوی این مشکلات، تعادل عادی در pH واژن را مختل می‌کنند و درنتیجه شانس احساس سوزش را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر، بعضی از بیماری‌های STIs مانند کلامیدیا و گوموره نیز می‌توانند سوزش را به‌عنوان یکی از علائم خودشان بروز بدهند. در ضمن، بعضی از افراد هم سوزش را در موارد ابتلا به عفونت مجاری ادراری (UTI) احساس می‌کنند چون مجرای ادراری و واژن بسیار به همدیگر نزدیک هستند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه عفونت تخمیری به‌عنوان یکی از علائم شایع در سوزش واژن شناخته می‌شود، اما نباید سریعا بدون مشورت پزشک و پس از مواجهه با اولین نشانه‌های این سوزش از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. اگر مستعد ابتلا به عفونت تخمیری هستید، حتما این مساله را با پزشک در میان بگذارید و از او در این زمینه کمک بخواهید. 
 
۲. سوزش ناشی از محرک‌های بیرونی : این عامل از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت‌های مواجهه با سوزش در واژن است که خصوصا در میان زنان جوان و فعال شیوع دارد. زنانی هم که زمان زیادی را در باشگاه‌های ورزشی می‌گذرانند و بیش از حد عرق می‌کنند نیز عمدتا با همین مشکل مواجه می‌شوند. متخصصان می‌گویند که بعضی از زنان پس از پایان مدت‌زمان ورزش، وقت کافی برای دوش گرفتن ندارند و از اسپری‌های مختلف برای رفع بوی تعریق استفاده می‌کنند. با این‌ حال، همین اسپری‌ها می‌توانند عامل محرکی برای pH واژن باشند و درنتیجه احساس سوزش را در واژن ایجاد کنند. محرک بیرونی دیگر، شوینده‌های معطری هستند که برای شستن لباس‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی ساده‌ترین و عادی‌ترین ترکیبات شوینده نیز می‌توانند واژن را تحریک کنند و باعث به‌وجود آمدن احساس سوزش در آن شوند. از دیگر علائمی که تاثیرپذیری منفی واژن از شوینده‌ها را نشان می‌دهند، می‌توان به مشکلاتی مانند خشکی و خارش اشاره کرد. 
 
۳. سوزش ناشی از تغییرات هورمونی و ولوودینیا : تغییرات هورمونی مستقیما باعث سوزش در واژن نمی‌شوند، اما باعث خشکی واژن خواهند شد. اساسا بعضی از زنان مستعد ابتلا به سوزش ناشی از خشکی هستند که خود این خشکی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، از جمله بارداری، یائسگی یا استفاده از قرص‌های ضدبارداری. اگر فکر می‌کنید که این قرص‌ها باعث سوزش در واژن شده‌اند، حتما این مساله را به اطلاع پزشک برسانید و برای رفع مشکل از او کمک بخواهید. ولوودینیا (vulvodynia) نیز عامل دیگری است که می‌تواند مشکل سوزش در واژن را ایجاد کند، اما تشخیص آن معمولا سخت است. این بیماری با ویژگی‌هایی مانند درد و سوزش در واژن شناخته می‌شود، اما علت‌های مختلف و متعددی دارد. پس از آن‌جایی که تشخیص ولوودینیا واقعا سخت است، حتما برای تشخیص این بیماری به پزشک مراجعه کنید. ۴. سوزش ناشی از مشکلات پوستی : مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث خارش پوست در قسمت‌های مختلف بدن  مانند واژن شوند و خاراندن ناشی از همین حالت نیز می‌تواند سوزش را در واژن به‌وجود بیاورد. این مشکلات پوستی لزوما مشکلاتی نیستند که پوست داخلی واژن را تحت تاثیر قرار بدهند، اما می‌توانند به داخل واژن نیز کشیده شوند. اگر با این مشکل مواجه شدید، باز هم باید برای گذراندن روندهای درمانی نزد پزشک بروید. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ چیزی که درباره سرطان خون نمی‌دانید!
نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1396
بازدید : 5
نویسنده : saeed.bp

۶ چیزی که درباره سرطان خون نمی‌دانید!

۱. سرطان خون چیست؟ : این عبارت، اصطلاحی عمومی است که بسیاری از انواع سرطان‌های مربوط به خون را شامل می‌شود. همچنین سرطان‌های مربوط به مغز استخوان و سیستم ایمنی نیز در همین گروه از سرطان‌ها دسته‌بندی می‌شوند. ۲. سرطان خون دارای چه انواعی است؟ :محققان می‌گویند که تا کنون ۱۵۰ نوع متفاوت از سرطان خون را کشف کرده‌اند. شایع‌ترین گروه‌های سرطان خون عبارت‌اند از لومسی، لنفوم، میلوما، بیماری‌های مزمن یلوپرولیفراتیو و اختلال‌های میلودیسپلاستیک. ۳. سرطان خون چه علائمی دارد؟ :علائم سرطان خون متنوع هستند، اما می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: خستگی مفرط، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن بی‌دلیل، تورم غدد لنفاوی (برای بیش از ۴ هفته)، خون‌ریزی شدید یا کبودی دائمی، درد استخوانی، کمردرد و ابتلا به عفونت‌های غیرعادی یا عود کردن این عفونت‌ها. توجه به این نکته ضروری است که همه این علائم می‌توانند کاملا علت‌های خوش‌خیمی باشند. پس اگر نگران هستید یا به چیزی مشکوک شده‌اید، حتما نزد پزشک بروید. 
 
حدود ۳ نفر از هر ۱۰ فرد مبتلا به میلوما، در زمان تشخیص سرطان دارای هیچ کدام از علائم این سرطان نیستند. شایع‌ترین علامت ابتلا به سرطان خون نیز، اگر به آن مبتلا باشید، کمردردی است که رفته‌رفته شدیدتر می‌شود و بیشتر از کمردردهای عادی به طول می‌انجامد. ۴. چه کسانی در معرض بیشترین خطر هستند؟ این مساله کاملا به نوع سرطان خون بستگی دارد. به غیر از لوسمی لنفوبلاستی که از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان کودکان است، اساسا خطر ابتلا به سرطان خون همراه با افزایش سن بیشتر می‌شود. در ضمن، مردان نیز نسبتا بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان خون قرار می‌گیرند. تفاوت‌هایی نیز میان گروه‌های نژادی مختلف وجود دارند که ممکن است به ژنتیک و عوامل محیطی نیز مرتبط باشند. ۵. سرطان خون چه علت‌هایی دارد؟ در بسیاری از موارد، پاسخ به این سوال کوتاه و واضح است: «نمی‌دانیم!»، اما در چند نوع از سرطان‌های خون، علت خاصی تکرار شده است. در بسیاری از موارد هم عوامل متعددی شناسایی شده‌اند که خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می‌دهند، مانند سن، عوامل ژنتیکی، عفونت مزمن یا التهاب، سرکوب سیستم ایمنی، انجام دادن شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی و همچنین مبتلا بودن به اختلال‌های خون. عوامل مربوط به سبک زندگی اساسا نقش مهمی از نظر علت ابتلا به سرطان خون ایفا نمی‌کنند، اما زمانی که درباره مقابله با سرطان خون و درمان این سرطان صحبت می‌کنیم، این عوامل نیز اهمیت خاصی پیدا می‌کنند. 
 
۶. چه درمان‌های برای سرطان خون در دسترس هستند؟ :محققان تاکید می‌کنند که در طی ۵۰ سال اخیر، پیشرفت‌های مهم و قابل توجهی در زمینه درمان سرطان خون حاصل شده است. بعضی از موارد ابتلا به سرطان خون، پیش از شروع درمان به دوره‌های نظارت و بررسی نیاز دارند. بسیاری از موارد ابتلا به این سرطان نیز با شیوه‌هایی مانند شیمی‌درمانی قابل درمان هستند. در بعضی از موارد نیز رادیوتراپی یا پرتودرمانی می‌تواند مناسب و موثر باشد. با این‌ حال، متاسفانه محققان هنوز نتوانسته‌اند که راهی برای متوقف کردن روند پیشرفت سرطان خون پیدا کنند. در بعضی از موارد نادر، شیمی‌درمانی کاملا شدید و پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند موثر باشد. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



چه کسانی نمی‌توانند تعویض مفصل زانو انجام دهند؟
نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1396
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

چه کسانی نمی‌توانند تعویض مفصل زانو انجام دهند؟

مهم‌ترین بیماری‌هایی که نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل زانو در آنها ضروری است، آرتروز، ساییدگی شدید مفصل، روماتیسم مفصلی و... است. البته برای انجام این جراحی، باید سن فرد را در نظر گرفت. در سنین جوانی انجام تعویض مفصل زانو توصیه نمی‌شود و اگر در مواردی، بیماران جوان دچار مشکلات زانویی هستند که نیاز به تعویض کامل مفصل است، با توجه به شدت مشکلات زانو، پزشک تا حد امکان از روش‌های جایگزین جز جراحی استفاده می‌کند. انجام این جراحی از سن ۶۰-۵۰ سالگی به بعد پیشنهاد می‌شود. به علت اینکه در سنین بالا اغلب افراد بازنشسته هستند و تحرک کمتری دارند، درنتیجه تعویض مفصل زانو یا لگن بیشتر جواب می‌دهد.معمولا بیماران کاندید این جراحی، درد زیادی را متحمل می‌شوند و به دلیل اینکه در انجام فعالیت‌های روزمره خود مثل نشستن و برخاستن، از پله بالارفتن، زانو زدن، راه رفتن و.... دچار مشکل هستند، نیاز به تعویض مفصل زانو در آنها ضرورت پیدا می‌کند. اگر درد زانو برای بیمار قابل تحمل و کنترل باشد، این جراحی توصیه نمی‌شود. 
 
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه تعویض مفصل زانو نیز مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد بنابراین نیاز به مراقبت‌های خاص دارد و هر چند وقت یکبار تا آخر عمر باید به پزشک معالج ارتوپد مراجعه کرد تا از صحت کارکرد مفصل مصنوعی مطمئن شد. افراد بیمار نباید بعد از تعویض مفصل زانو فعالیت‌های بدنی سنگین داشته باشند و اشیا سنگین را حمل کنند. بدون رعایت این نکات دیر یا زود مفصل مصنوعی دچار مشکل می‌شود. با توجه به اینکه تعویض هر مفصلی در بدن دائمی نیست و بعد از مدتی لازم است که مجددا عوض شود، بنابراین تا حد امکان باید این جراحی به تعویق انداخته و در سنین بالاتر انجام شود. عمر مفاصل تعویضی، ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و بعد از این زمان نیاز مجدد به تعویض مفاصل است. درضمن افراد سنگین وزن و دچار اضافه وزن به دلیل اینکه مفاصل مصنوعی در بدن این افراد زود خراب و شل می‌شوند، کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند مثل کشاورزان و کاگران یا افرادی که شغلشان ایجاب می‌کند برای زمان زیادی سرپا بایستند، کاندید مناسبی برای تعویض مفصل زانو یا لگن نیستند.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بهترین جایگزین‌های طبیعی قند و شکر
نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1396
بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

بهترین جایگزین‌های طبیعی قند و شکر

قند و شکر در علم تغذیه به‌عنوان کالری‌های خالص شناخته می‌شوند. یعنی مصرف آن‌ها فقط باعث افزایش کالری دریافتی و درنتیجه ابتلا به اضافه‌وزن خواهد شد. درحالی که خوردن قند و شکر، هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد. از این رو، اگر به دنبال اصلاح الگوی غذایی خود هستید، دیابت دارید یا می‌خواهید گامی در جهت کاهش وزن و داشتن تناسب اندام بردارید، بهتر است که مصرف قند و شکر و خوراکی‌های حاوی آن‌ها را تا حد امکان در برنامه غذایی خود محدود کنید. اگر نمی‌توانید که شیرین‌کننده‌ها را از کنار چای خود حذف کنید، یا به دنبال جایگزین‌های سالم‌تری برای قند و شکر هستید، چند پیشنهاد برای شما داریم. پیشنهاد اول، جایگزین کردن خرما و تمامی محصولات برپایه آن مانند شیره خرما یا قند خرما، با قند و شکر معمولی است. خرما به‌طور طبیعی طعم شیرینی دارد و علاوه بر کالری، حاوی ویتامین‌ B۶ و ویتامین A در کنار املاح مفیدی مانند پتاسیم و کلسیم است. پیشنهاد دوم، مصرف عسل است. عسل، یک شیرین‌کننده طبیعی و آنتی‌باکتریال است که منبع خوبی برای دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. جایگزین کردن عسل با قند و شکر معمولی، باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می‌شود. 
 
پیشنهاد بعدی، انجیر است. انجیر، دارای سدیم بسیار کم و پتاسیم زیاد است. منیزیم، آهن و ویتامین C از دارایی‌های خوب انجیر محسوب می‌شوند. از این‌رو، می‌توان میوه تازه یا خشک انجیر را هم به‌ جای قند و شکر معمولی مصرف کرد. توت‌ها، جزو دیگر شیرین‌کننده‌های طبیعی هستند که به‌صورت میوه تازه، خشک یا شیره توت در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را به‌ جای قند و شکر در برنامه غذایی جای داد. پیشنهاد دیگر ما برای جایگزین طبیعی قند و شکر، کشمش و مویز است. انواع کشمش، پتاسیم و کلسیم زیادی دارند و می‌توانند حجم مناسبی از آهن، منیزیم، ویتامین‌ B۶ و ویتامین C را به بدن برسانند. هر ۱۰۰ گرم کشمش، حدود ۵۹ گرم قند طبیعی دارد. ضمن این‌که مصرف کشمش می‌تواند مقداری پروتئین گیاهی هم به بدن برساند. در نهایت باید یادآور شویم که مصرف این خوراکی‌ها برای داشتن سلامت بیشتر و دریافت کالری کمتر است. از این‌رو، حواس‌تان باشد که به هیچ عنوان زیاده‌روی در مصرف آن‌ها هم توصیه نمی‌شود. در غیر این صورت، باز هم عوارضی مانند چاقی و اضافه‌وزن ناشی از کالری مازاد دریافتی در انتظارتان خواهد بود. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ خوراکی‌ شگفت‌انگیز برای رفع آکنه!
نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1396
بازدید : 6
نویسنده : saeed.bp

۷ خوراکی‌ شگفت‌انگیز برای رفع آکنه!

در حالی که نوجوانان در  طول دوره نوجوانی همیشه آرزوی داشتن پوستی شفاف و بدون آکنه دارند عوامل موثر در سن بلوغ و تغییرات هورمونی ناشی از آن شرایطی کاملا متفاوت و دور از انتظار آن‌ها را پیش روی‌شان خواهد گذاشت. اما این تغییرات تنها محدود به تغییرات هورمونی نیست و عوامل مختلف دیگری هم در ایجاد آن‌ها موثر است. به طور کلی سبک زندگی همیشه رابطه تنگاتنگی با ایجاد آکنه داشته است. برای مثال کمبود خواب لازم و کافی، عدم تحرک و فعالیت ورزشی و کم‌آبی بدن جز مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند به طور مستقیم باعث ایجاد آکنه شوند. صرف نظر از تمامی این موارد، نوع و میزان غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم هم نقش بسیار مهمی در ایجاد این عارضه پوستی خواهد داشت. مصرف خوراکی‌های تصفیه شده مانند شکر و غلات آرد سفید (بدون سبوس) تاثیر مستقیم روی پوست دارند و با بسته کردن منافذ آن مانع از تنفس صحیح پوست می‌شوند و در نتیجه آکنه ایجاد می‌شود. خوش‌بختانه غذاهای سالمی هم برای رفع این مشکل پوستی وجود دارد که با مصرف کردن آن‌ها می‌توانید به طرز چشم‌گیری از ایجاد آکنه جلوگیری کنید.  
 
در ادامه این مطلب با بهترین خوراکی‌ها در این زمینه آشنا خواهید شد. ۱- آووکادو : این میوه معجزه‌گر حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا۳ است که مصرف‌ آن‌ها به تولید و کنترل میزان لکوترین بی۴ کمک می‌کند. این ترکیب عامل اصلی در افزایش میزان سبوم و التهاب ناشی از آکنه است.۲- نعناع ‌فلفلی: یک فنجان چای نعناع فلفلی تاثیر به سزایی در عملکرد سیستم‌ گوارشی و کاهش میزان استرس شما خواهد داشت. از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین دلایل آکنه وجود استرس است، یک فنجان چای گرم می‌تواند تسکین دهنده آشفتگی و به طور کلی حالات روحی شما باشد و جلوی جوش زدن‌تان را هم بگیرد.۳- انگور قرمز: انگور قرمز همراه با دانه‌های درون آن یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده برای درمان التهاب‌های پوستی مثل اگزما، داءالصدف و آکنه است.
 
۴- سیر: سیر تنها یک طعم‌دهنده عالی برای غذاهای مختلف نیست این ماده خوراکی حاوی مقدار زیادی آلیسین است که به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن کمک می‌کند. ۵- تخمه کدو: مصرف این تخمه چه در سالاد و یا اسموتی که می‌خورید می‌تواند به از بین بردن آکنه‌‌های روی صورت کمک موثری کند. تخمه کدو سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب امگا۳ و زینک است.۶- چغندر: چغندر مملو از ویتامین‌ A و ویتامین E، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که همگی به تسکین و نرم و لطیف کردن پوست‌تان کمک چشمگیری می‌کنند. این ماده خوراکی با کاهش میزان کلسترول و سم‌زدایی بدن مانع از ایجاد آکنه در پوست می‌شود.۷- پنیر توفو:این پنیر بی‌نهایت خوشمزه و مقوی است و مهم‌تر اینکه بسیار سالم هم هست. توفو یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت و تامین پروتئین گیاهی است. علاوه بر این، توفو حاوی کلسیم و چربی‌های اشباع نشده هم هست که هر دوی آن‌ها نقش پر‌رنگی در درمان و رفع آکنه خواهند داشت.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



طرز تهیه سوپ مرغ و سبزیجات
نوشته شده در چهار شنبه 11 بهمن 1396
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

طرز تهیه سوپ مرغ و سبزیجات

اگر شما هم موافقید که در یک روز سرد و برفی زمستانی هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه خوردن یک سوپ داغ و دلچسب، دلگرم‌کننده باشد به هیچ وجه دستور آشپزی امروز را از دست ندهید. ترکیب طعم بی‌نظیر جو با مرغ و سبزیجات این سوپ را به یک وعده غذای اصلی سالم و سرشار از فیبر برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده است. مواد لازم برای ۸ نفر: سینه‌مرغ بدون پوست و استخوان ۹۰۰ گرم (خرد شده)- چاشنی مرغ ۱ قاشق چای‌خوری- روغن زیتون ۲ قاشق غذا‌‌خوری- قارچ (خرد شده) یک و یک‌دوم فنجان- هویج (خرد شده) ۱ فنجان- پیاز (خرد شده) نصف فنجان- فلفل‌سبز شیرین (خرد شده) نصف فنجان- سیر (ریز‌ خرد شده) ۴ حبه- ریحان تازه (خرد شده) و یا خشک ۲ قاشق غذا‌خوری - جعفری تازه (خرد شده) و یا خشک ۱ قاشق غذا‌خوری- فلفل تازه و آسیاب شده یک‌چهارم قاشق چای‌خوری- نمک یک‌هشتم قاشق چای‌خوری- آب ۶ فنجان- عصاره مرغ ۲ قاشق ‌غذا‌خوری- سیب‌زمینی (خرد شده) ۴۵۰ گرم معادل با ۲ فنجان و نیم- جو پخته نصف فنجان
 
طرز تهیه: ابتدا در یک کاسه مناسب با اندازه متوسط، سینه مرغ‌های خرد شده را بریزید و چاشنی مرغ را به آن اضافه کنید. سپس در یک قابلمه مناسب ۱ قاشق روغن زیتون بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. قارچ‌، هویج، پیاز، فلفل سبز، سیر و ریحان و جعفری را اضافه کنید و همه مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بعد نمک و فلفل را هم به میزان لازم اضافه کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه بپزند و هر از گاهی در حال پخت مواد را هم بزنید. بعد از پخت کامل مواد قابلمه را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید. در ادامه، ۱ قاشق روغن زیتون باقی مانده را در یک تابه مناسب ریخته و سینه مرغ‌های خرد و طعم‌دار شده را در آن بریزید و برای مدت زمان ۵ دقیقه بپزید تا قهوه‌ای رنگ شوند. سپس مرغ‌ها را به سبزیجات اضافه کرده و آب و عصاره مرغ را هم با تمام مواد ترکیب کنید. شعله را کمی زیاد کنید تا به جوش بیاید و بعد سیب‌زمینی و جو را هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا بجوشد. زمانی که سوپ شروع به غلغل‌زدن کرد شعله را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا سیب‌زمینی‌ها نرم و لطیف شوند. بعد از ۱۵ دقیقه سوپ شما حاضر است، آن را در یک ظرف مناسب بریزید و با ریحان و جعفری روی آن را تزئین کنید.
 
ارزش تغذیه‌ای: هر وعده از این غذا حاوی ۲۴۹ کیلوکالری انرژی- ۵ گرم چربی (۱ گرم چربی اشباع)- ۳ گرم فیبر-  ۲۰ گرم کربوهیدرات-  ۲۹ گرم پروتئین-  ۱۴ میکروگرم فولات- ۶۶ میلی‌گرم کلسترول- ۳ گرم قند- صفر گرم شکر افزودنی- ۲.۶۸۶ واحد بین‌المللی ویتامین A-  ۲۲ میلی‌گرم ویتامین C-۳۶ میلی‌گرم کلسیم- ۲ میلی‌گرم آهن- ۷۰۵ میلی‌گرم سدیم و ۶۶۶ میلی‌گرم پتاسیم است.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

طرز تهیه صابون خانگی با مرکبات و گیاهان خوشبو

صابونی که خود شما با دست‌های خودتان در منزل تهیه کرده‌اید می‌تواند هدیه کوچک اما با ارزشی برای نزدیک‌ترین افراد خانواده یا حتی دوستان‌تان باشد. صابونی که علاوه بر درخشنده‌تر کردن پوست، عطر و رایحه عالی هم داشته باشد. اگر طرفدار مصرف صابون‌های دست‌ساز باشید خودتان به خوبی می‌دانید که این نوع صابون‌ها به هیچ عنوان ارزان‌قیمت نیستند و در حقیقت بعضی اوقات برای خرید یک تکه صابون کوچک باید هزینه نسبتا زیادی پرداخت کنید. خبر خوب این است که در مطلب امروز با شیوه ساخت یک نوع صابون خانگی و دست‌ساز آشنا می‌شوید که تنها با صرف کمی وقت خیلی سریع آماده و قابل استفاده خواهد بود. در حقیقت می‌توانید بسیاری از مواد اولیه آن را در باغچه یا یخچال خانه پیدا کنید. برای داشتن یک انتخاب خوب و مناسب، تنها کافی است تا بوی خوش نعنای تازه و خرد شده را به خاطر آورید تا تصمیم‌گیری برای‌تان راحت‌تر شود و موادی را که دوست دارید سریع‌تر انتخاب کنید.
 
مواد لازم:- صابون گلیسیرین بدون بو (قابل تهیه از داروخانه‌ها) - چند نوع گیاه مختلف مثل (نعناع، رزماری، ریحان و یا آویشن) - پوست مرکبات (لیمو یا پرتغال) - کاسه شیشه‌ای یا پیمانه مخصوص اندازه‌گیری - قالب پلاستیکی  - اسپری روغن ... طرز تهیه: ۱- برای شروع کار ابتدا صابون گلیسیرین را در کاسه شیشه‌ای گذاشته و برای مدت زمان ۳۰ ثانیه در ماکروویو قرار دهید تا آب یا ذوب شود. ۲- در حالی که صابون در حال آب شدن است، سبزی‌ها را تمیز کرده و با استفاده از یک حوله کاغذی آب اضافه آن‌ها را کاملا بگیرید و به اندازه دلخواه‌تان کمی خرد کنید. سپس پوست لیمو یا پرتغال را بگیرید. دقت داشته باشید به ازای هر فنجان یک قاشق‌غذاخوری افزودنی (شامل همین مواد خوشبوکننده است) نیاز دارید. لازم به ذکر است ترکیب رنگی پرتغال با ریحان سبز لجنی می‌شود که رنگ جذابی نخواهد داشت. 
۳- می‌توانید از فروشگاه‌های عرضه لوازم قنادی یا هر پلاستیک فروشی‌ قالب دلخواه خود را تهیه کنید اما هر نوع ظرف پلاستیکی مثل ظرف شیر هم برای انجام این کار مناسب است. ترجیحا از ظرفی استفاده کنید که تمایلی به نگه داشتن آن ندارید، تمیز کردن این ظرف کار آسانی نخواهد بود. کمی روغن در قالب اسپری کنید و روغن اضافی را پاک کنید.
 
۴- وقتی صابون آب شد (بگذارید برای چند دقیقه خنک شود) قبل از اینکه خیلی خنک شود افزودنی‌های مورد نظر خود را که شامل گیاهان و مرکبات است به آن اضافه کنید. تمامی مواد را خوب هم بزنید تا ته ظرف ته‌نشین نشود. زمانی که مخلوط به رنگ دلخواه‌تان درآمد، دیگر مواد را هم نزنید (هر چه مواد را بیشتر هم بزنید رنگ صابون تیره‌تر خواهد شد). ۵- سپس مواد را در قالب بریزید و برای مدت زمان ۱ ساعت در جای ثابت قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. بعد از گذشت زمان لازم، قالب را در فریزر قرار دهید و بگذارید برای ۱ ساعت یا بیشتر در آن بماند طوری که با کمی فشار صابون از قالب جدا شود. به وسیله یک چاقوی تیز صابون را به قطعات دلخواه برش بزنید و آن را به کسی که دوست دارید هدیه دهید. (صابون دست‌ساز شما برای مدت زمان ۳ ماه قابل استفاده است).

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۵ دلیل برای یادگیری CPR یا احیای قلب!
نوشته شده در شنبه 7 بهمن 1396
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

۵ دلیل برای یادگیری CPR یا احیای قلب!

آیا می‌دانستید که ایست قلبی یکی از چند علل اصلی مرگ و میر در جهان است؟ متأسفانه وقتی کسی در خارج از بیمارستان دچار ایست قلبی می‌شود، نمی‌تواند احیا قلب و عروق (CPR) را از جانب یک فرد دیگر دریافت کند، زیرا افراد زیادی از چگونگی انجام این عملیات حیاتی بی‌اطلاع هستند.CPR برای یادگیری آسان است و در حال حاضر سالانه به ده‌ها هزار نفر آموزش داده می‌شود. و اما پنج دلیل مهم برای اینکه شما هم   CPRرا بیاموزید: CPR نجات بخش است : هر ساله تعداد زیادی انسان دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست می‌دهند. توقف ناگهانی قلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشکل در ریتم الکتریکی آن اتفاق می‌افتد و قلب دیگر نمی‌تواند به طور موثر خون را به بقیه بدن پمپاژ کند. ممکن است فرد به طور ناگهانی زمین بیفتد، آگاهی اش را از دست بدهد و تنفس اش متوقف شود. هر چقدر بدن بدون خونرسانی باقی بماند، احتمال زنده ماندن کمتر می‌شود. با انجام CPR، می‌توانید تا زمانی که آمبولانس و ابزار لازم این کار از راه برسد، خون بیمار را به حرکت وادارید. ما می‌دانیم که در صورت اجرای بلافاصله عملیات CPR روی فرد دچار ایست قلبی، احتمال حفظ جان او بیشتر از دو برابر می‌شود.
 
انجام CPR اصلا مشکل نیست : تعجب خواهید کرد اگر بدانید CPR ی که توسط افراد عادی صورت می‌گیرد، نیمی‌از عملیات انجام گرفته توسط بیمارستان زمان می‌برد. آمارها موید آن هستند که تنها ۱۵ تا ۳۰ درصد از افرادی که دچار ایست‌های قلبی ناگهانی در خارج از بیمارستان می‌شوند، عملیات  CPRافراد عادی را دریافت می‌کنند. وقتی از مردم می‌پرسند چرا به بیمار دچار ایست قلبی کمک نکردند، پاسخ بسیار معمول آنها این است که هرگز آموزش CPR ندیده اند. هنگامی‌که مردم تکنیک‌های CPR مناسب را یاد می‌گیرند، اغلب نگرانی‌های دیگر مانند ایجاد آسیب به بیمار، آسیب رساندن به خود، خطرات قانونی یا نگرانی در مورد عفونت، کاهش می‌یابد. شما مجبور نیستید احیا دهان به دهان انجام دهید : یکی دیگر از دلایلی که مردم می‌گویند آنها CPR را انجام نمیدهند به دلیل نگرانی‌های احیا دهان به دهان است. در سال ۲۰۱۰ دستورالعمل‌های انجام CPR تغییر یافت و اکنون دیگر کسانی که احساس ناراحتی می‌کنند و یا آموزش‌های رسمی‌ ندیده‌اند باید تنها CPR دستی را انجام دهند. ما طرفدار انجام عملیات فشار برروی قفسه سینه هستیم حتی بدون کمک تنفس دهان به دهان. انجام فقط CPR دست تاکنون توانسته جان بسیاری از افراد مبتلا به ایست قلبی را نجات دهد.
 
یادگیری  CPR دست خیلی آسان است : برای انجام آن کافی‌ست فقط پاشنه دست خود را در مرکز سینه بیمار قرار دهید و سپس دست دیگر ِ خود را روی دست قبلی قرار داده و انگشتانتان را درهم قفل کنید. در حدود ۵ سانت بر روی قفسه سینه فشار بیاورید و آن را آزاد کنید. باید این کار را به سرعت، حداقل ۱۰۰ بار در دقیقه تکرار کنید. تا زمانی که خدمات اورژانسی به صحنه برسد، انجام CPR را متوقف نکنید. مطالعات اخیر نشان داده که زمانی که CPR تا ۳۸ دقیقه یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند با حفظ عملکرد طبیعی مغز، جان فرد را با احتمال بیشتری حفظ می‌کند. پس یادگیری CPR را جدی بگیرید!بیشتر ایست‌های قلبی در خانه رخ می‌دهد : بیشتر ایست‌های قلبی در خانه رخ می‌دهند (بیش از ۸۵ درصد). لطفا به خاطر افراد خانواده خودتان هم که شده زودتر به آموزش CPR اقدام کنید و مطمئن باشید که در صورت نیاز می‌توانید زندگی افرادی را نجات دهید!

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

این ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید!

این روزها ماشین ظرفشویی بسیار پرکاربرد شده است. دیگر با خیال راحت آشپزی می‌کنید بدون آنکه نگران شستن همه ظروف استفاده شده باشید، ولی با این وجود دقت کنید. اگرچه ماشین ظرفشویی زندگی شما را ساده‌تر می‌کند ولی ممکن است باعث صدمه به وسایل آشپزخانه و ظروف زیبای شما شود. در اینجا هفت مورد از وسایل و ظروف آشپزخانه را معرفی می‌کنیم که نباید در ماشین ظرفشویی قراردهید.  ظروف بلوری و کریستالی: چه این نوع ظروف را خودتان خریداری کرده‌اید و چه به عنوان ارثیه به دست شما رسیده است بدانید که بسیار حساس هستند و در ماشین ظرفشویی خش می‌افتند. بهتر است آنها را به صورت دستی و با آب گرم شستشو کنید.
 
 ظروف چوبی: تخته خرد کردن گوشت و سبزیجات، قاشق چوبی و کاردک چوبی، شاید ظاهر خیلی زیبایی نداشته باشند ولی بسیار کاربردی هستند. توصیه می‌شود که آنها را در ماشین ظرفشوی نگذارید چون لبه‌های آنها دچار ترک‌خوردگی می‌شوند و حتی ممکن است دیگر غیرقابل استفاده شوند. ترجیحا به صورت دستی شستشو کنید.
 قابلمه‌های نچسب : پس از خرید تابه‌ها و قابلمه‌هایی که دارای روکش نچسب هستند به برچسب یا دفترچه راهنمای آنها دقت کنید. بعضی از انواع آنها را نباید در ماشین ظرفشویی قراردهید چون خاصیت نچسب بودن را از دست خواهند داد.ظروف از جنس طلا : خیلی‌ها دوست دارند برای پخت آرام غذا از ظروف جنس طلا استفاده کنند. ولیکن توصیه می‌شود این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید چون شدت پاشش آب و نیز مواد شوینده باعث صدمه دیدن حکاکی و سطوح ظروف طلا می‌شوند.
 
 ظروف پلاستیکی شکننده : حتما گاهی برای‌تان پیش آمده است که از ظروف بسته‌بندی پلاستیکی برای نگهداری باقیمانده موادغذایی در یخچال استفاده کنید. این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید چون بسیار شکننده هستند. شیشه شیر بچه : قراردادن شیشه شیر بچه در ماشین ظرفشویی ممنوع نیست چون باعث استریل شدن آن و جلوگیری از عفونت‌ها می‌شود، ولی فقط اگر از جنس شیشه است آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید چون قسمت‌های پلاستیکی، صدمه خواهند دید. قابلمه و تابه‌های آلمینیومی : ظروف آلمینیومی به علت شدت پاشش آب صدمه می‌بینند. بهتر است آنها را با دست بشویید و بجای شوینده‌های شیمیایی از سرکه سفید استفاده کنید.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟

بسیاری از زنان به فواید و مزیت‌های شیردهی باور دارند و با آن‌ها آشنا هستند. بعضی از این مزیت‌ها مانند برقراری پیوند عمیق با نوزاد نیز واقعا جدی مسحوب می‌شود. با این‌ حال، اگرچه چندین مورد از مطالعات در سال‌های اخیر ارتباط بین شیردهی مادران و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را هم مطرح کرده‌اند، اما ارائه پاسخ صریح و واضح درباره این ارتباط واقعا سخت است. برای بررسی دقیق‌تر بهتر است که با مهم‌ترین یافته‌ها در این زمینه آشنا شوید. آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ بله، چنین چیزی امکان‌پذیر است، اما پاسخ قطعی به این سوال واقعا کار سختی محسوب می‌شود. به‌طور کلی، چهار مطالعه مهم و ارزشمند در این زمینه وجود دارند. طبق گزارشِ مجله معتبر The Lancet، یک مطالعه گسترده با بررسی ۱۵۰ هزار نفر از زنان در سال ۲۰۰۲ نشان داده است که اگر شیردهی زنان در هر نوبت از بچه‌داری، ۱۲ ماه طول بکشد، خطر ابتلا به سرطان پستان تا ۴.۳ درصد در آنها کاهش می‌یابد. 

 

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ در Archives of Internal Medicine منتشر شد که نشان می‌دهد اگر زنان دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان شیردهی داشته باشند، خطر ابتلا به سرطان پستان را پیش از یائسگی حدودا ۶۰ درصد کمتر می‌کنند. براساس گزارش Journal of the National Cancer Institute، مطالعه دیگری نشان می‌دهد زنانی که از نژاد آفریقایی هستند، به‌طور خاص با خطر بالای ابتلا به سرطان پستان تهاجمی مواجه‌اند و این خطر حتی با زایمان در آنان افزایش می‌یابد. با این‌ حال، همین مطالعه حاکی از آن است که شیردهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در این زنان ارتباط دارد. گزارشی از مطالعه مهم و بین‌المللی دیگری در Annals of Oncology به انتشار رسیده است که نشان می‌دهد شیردهی با کاهش خطر ۲۰ درصدی ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد. 

 

براساس همین چهار مطالعه، بعضی از محققان می‌گویند که شواهد علمی درباره مرتبط بودن شیردهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان پیشرفته و تهاجمی همچنان روبه‌رشد است و این روند را باید جدی گرفت. به همین دلیل، آنان توصیه می‌کنند که اگر سابقه ابتلا به سرطان پستان در خانواده شما وجود دارد، حتما شیردهی را جدی بگیرید. چرا شیردهی، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ مطالعات علمی تا کنون به چند نظریه ختم شده‌اند که هنوز هیچ کدام کاملا به اثبات نرسیده‌اند. یکی از این نظریه‌ها می‌گوید که زنان شیرده، ‌چرخه قاعدگی کمتری را در طول زندگی تجربه می‌کنند و کمتر در معرض استروژن قرار می‌گیرند که درواقع به بعضی از انواع سرطان‌های پستان سوخت‌رسانی می‌کند. نظریه دیگری می‌گوید که شیردهی، سلول‌های پستان را در مقابل جهش‌یافتگی مقاوم می‌کند و مانع از ابتلا به سرطان می‌شود. 

آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp
هویج، شیمی‌درمانی را تقویت می‌کند .هویج، یکی از بهترین مواد غذایی برای دوره شیمی‌درمانی است. بعضی از ترکیبات گیاهی موجود در هویج که در جعفری نیز یافت می‌شوند، این توانایی را دارند که مکانیسم‌های تداخل‌گر با روندهای درمانی سرطان را متوقف کنند و از این طریق اثربخشی شیمی‌درمانی را افزایش بدهند. محققان امیدوار هستند که مواد غذایی خاصی مانند هویج بتوانند نتیجه شیمی‌درمانی را تقویت کنند و از این منظر به بیماران مبتلا به سرطان کمک برسانند. آب گوشت با خشکی دهان مقابله می‌کند .اگر با خشکی دهان مواجه شوید که از عوارض شیمی‌درمانی است، بلعیدن غذاها برای شما دشوار می‌شود. با این‌ حال، برای مقابله با خشکی دهان باید از آب گوشت و سس‌های مشابه برای مرطوب‌سازی غذاهای خودتان استفاده کنید. مخلوط کردن مواد غذایی با کمک دستگاه‌های مخلوط‌کن می‌توانند حالت آبکی به غذاها بدهد و خوردن آن‌ها را برای شما راحت کند. 
 
برنج و موز به رفع اسهال کمک می‌کنند . مواد غذایی نرم مانند موز، برنج و سیب پخته‌شده، حالت طبیعی را به مدفوع برمی‌گردانند. این مساله از اهمیت خاصی برخوردار است، چون اسهال به‌عنوان یکی از عارضه‌های جانبی در دوره شیمی‌درمانی شناخته می‌شود. همچنین در دوره شیمی‌درمانی، از مصرف مواد غذایی چرب، میوه‌های خام و غلات سبوس‌دار خودداری کنید، چون این مواد غذایی می‌توانند اسهال را تشدید کنند. غلات سبوس‌دار با یبوست مبارزه می‌کنند . از دیگر عوارض شیمی‌درمانی می‌توان به یبوست اشاره کرد. اگر در دوره شیمی‌درمانی با یبوست مواجه شدید، باید نوشیدن مقدار زیادی از مایعات و خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر غیرمحلول مانند غلات سبوس‌دار را جدی بگیرید. میوه‌های خشک‌شده و همچنین لوبیا یا نخود خشک‌شده نیز از این نظر مفید هستند و به دستگاه گوارش کمک می‌کنند. 
 
وعده‌های غذایی کوچک به کاهش اشتها کمک می‌کنند . از دست دادن اشتها، از دیگر عوارض شیمی‌درمانی است. با این‌ حال، به‌ جای این‌که خودتان را به خوردن ۳ وعده غذایی حجیم و سنگین مجبور کنید، ۵ یا ۶ وعده غذایی کوچک‌تر برای هر روز در نظر بگیرید تا هم مواد مغذی را به بدن برسانید و هم انرژی بدن را در سطح مطلوبی نگه دارید. اضافه کردن مکمل‌های پروتئینی و مواد غذایی پُرکالری به رژیم غذایی نیز به شما کمک می‌کند تا وزن خودتان را در محدوده سالم حفظ کنید. با این‌ حال، همیشه با پزشک خودتان برای اختصاصی‌سازی رژیم غذایی مشورت کنید و بدون نظر او در این زمینه تصمیم نگیرید. زنجبیل به رفع حالت تهوع کمک می‌کند . شیمی‌درمانی عمدتا حالت تهوع ایجاد می‌کند، اما خوش‌بختانه زنجبیل و لیمو می‌توانند به تسکین این حالت و رفع تهوع کمک کنند. شما می‌توانید از آب‌نبات‌های زنجبیلی قبل از شروع غذا استفاده کنید یا از زنجبیل درحین غذا خوردن کمک بگیرید. در ضمن، مصرف زنجبیل به تسکین سرگیجه و مشکلات گوارشی ناشی از شیمی‌درمانی هم کمک می‌رساند. 
 
پیاز و سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند . پیاز و سیر کبابی، پخته یا خام، همگی به‌عنوان مواد غذایی ضدسرطان توصیه می‌شوند، چون سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم را به بدن می‌رسانند و قوای دفاعی بدن را برای مقابله با سرطان تقویت می‌کنند. محققان دانشگاه کورنل به این نتیجه رسیده‌اند که پیازهای مرغوب و دارای طعم غلیظ می‌توانند از رشد بعضی از سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند. پروتئین‌های بدون چربی به حفظ انرژی و عضله‌ها کمک می‌کنند . متخصصان توصیه می‌کنند که در دوره شیمی‌درمانی از پروتئین‌های بدون چربی استفاده کنید تا هم انرژی را در سطح مطلوبی حفظ کنید و هم قوای عضلانی را در وضعیت مطلوب نگه دارید. بهترین گزینه‌های پیش روی شما عبارت‌اند از تخم‌مرغ، ماهی، توفو و مرغ. بسیاری از افراد در دوره شیمی‌درمانی نمی‌توانند از گوشت قرمز استفاده کنند، چون طعم فلز را در دهان آنان به‌وجود می‌آورد. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

چرا رژیم‌های سریع برای لاغری مناسب نیستند؟

رژیمی که برای لاغری انتخاب می‌کنید، باید قبل از هر چیز با سیستم بدنی شما هماهنگ باشد چون در غیر این صورت نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین اولین و مهمترین گام در رژیم لاغری، انتخاب آن دسته از مواد غذایی است که با ذائقه و شکل زندگی شما هماهنگ باشد. اگر می‌خواهید بی دردسر و بدون احساس گرسنگی، لاغر و خوش‌اندام شوید، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها بهترین گزینه ممکن است. این مواد کالری بسیار کمی دارند  و به سرعت شما را سیر می‌کنند. افرادی که به خوردن گوشت تمایل زیادی دارند، می‌توانند از رژیم‌های پروتئینی که حاوی کربوهیدرات پایینی هستند، کمک بگیرند. این افراد می‌توانند از تمام گروه‌های غذایی به مقدار کم استفاده‌ کنند لیکن باید همواره کالری دریافتی روزانه خود را تحت نظر داشته باشند. یادتان باشد وقتی بیشتر از کالری دریافتی روزانه، کالری بسوزانید، ناخودآگاه به مرور لاغر می‌شوید چون چربی‌های ذخیره شده در بدن شما وارد عمل می‌شوند.

 

اما چرا رژیم‌های سریع برای کاهش وزن مناسب نیستند؟  در واقع رژیم‌هایی که فقط محدود به مصرف یک سری مواد غذایی خاص می‌باشند، رژیم‌های خطرناکی هستند. اگر می‌خواهید به شکلی اصولی وزن کم کنید، باید بهترین عادات غذایی را در خود تقویت و البته حفظ کنید. متخصصان تغذیه معتقدند که اگر وزن شما به سرعت پایین بیاید، به محض این‌که به عادت غذایی پیشین خود برگردید، به همان نسبت به سرعت نیز بالا خواهد رفت. روزه یا رژیم‌های کم کالری نیز ممکن است با شکست مواجه شود چون به محض این‌که از حالت رژیم یا روزه‌داری خارج شوید، میل شدیدی به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین خواهید داشت. بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید طوری که مطمئن باشید که دیگر به وزن قبلی برنمی‌گردید، لازم است وقت زیادی صرف کنید. متخصصان تغذیه معتقدند که کلید مؤفقیت یک رژیم لاغری در افکار و ذهنیت فرد نهفته است. در حقیقت شمارش کالری مواد غذایی مصرفی و یا حذف بعضی از آنها، تا زمانی‌ که مغز فرآیند لاغری را باور و تأیید نکرده‌است، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت!

 

امروزه پزشکان، روانشناسان و متخصصان اعصاب همگی معتقدند تمام رژیم‌هایی که به نوعی فرد را در خوردن محدود می‌کنند، شاید در کوتاه مدت نتیجه‌بخش باشند اما بدون شک نمی‌توانند کاهش وزن را در بلندمدت تضمین کنند. بنابراین می‌توان گفت که کلید مؤفقیت یک رژیم لاغری در بشقاب غذایی شما نیست بلکه در ذهن و افکارتان پنهان است! تحقیقات متخصصان اعصاب نشان می‌دهد که بشر در طی قرن‌های متمادی با قحطی‌‌ها و انواع گرسنگی مواجه بوده‌ است. به همین دلیل می‌توان گفت که ذهن بشر به طور طبیعی به نحوی برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند با فقدان موادغذایی چرب مقابله کند. به محض این‌که بدن با کمبود کالری مواجه شود، مکانیسم‌های دفاعی آن فعال می‌شوند. به عنوان مثال سوخت و ساز بدن پایین می‌آید و در نتیجه ذخایر انرژی کم می‌شوند؛ تعادل هورمون‌ها در خون بهم می‌ریزد و خصوصا ترشح لپتین که هورمون سیری محسوب می‌شود،‌ به نحو چشمگیری پایین می‌آید؛ سیستم‌های ادراکی بدن تغییر می‌کنند به طوری‌ که تمایلی شدید و وسوسه‌انگیز به خوردن در فرد پدید می‌آید. در یک کلام، اگر رژیمی با شکست مواجه شود، اراده فرد زیر سؤال نمی‌رود بلکه بدون شک ذهنیت او در این میان بسیار تعیین کننده بوده‌ است. 

 

کارشناسان معتقدند که اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید و برای همیشه در وزن ایده‌آلتان باقی بمانید، باید استراتژی شما به نحوی باشد که مغزتان با این کاهش وزن مقابله نکند. بنابراین دور رژیم‌های بسیار کم کالری که محدودیت غذایی بالایی دارند را خط قرمز بکشید چون این رژیم‌ها بدن شما را با کمبودهایی مواجه می‌کند که  هیچگونه فایده‌ای نخواهدداشت مگر ولع زیاد در خوردن! به گفته متخصصان تغذیه، قبل از شروع هر گونه رژیمی، بهداشت روانی خود را حفظ  کنید! به این معنی که استرس و احساسات منفی را از خود دورنمایید چون این عوامل سیستم عصبی بدن را به هم می‌ریزد و در نتیجه گرسنگی کاذب و میل شدید به خوردن غذاهای چرب و شیرین بروز می‌کند. بنابراین برای شروع، یاد بگیرید که چگونه آرامش خود را حفظ کنید، چگونه آگاهانه غذا بخورید و چگونه با احساسات منفی مقابله نمایید...

چرا رژیم‌های سریع برای لاغری مناسب نیستند؟


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



طرز تهیه مرغ تنوری با سیب‌زمینی
نوشته شده در چهار شنبه 4 بهمن 1396
بازدید : 3
نویسنده : saeed.bp

طرز تهیه مرغ تنوری با سیب‌زمینی

سیب‌زمینی کاراملی شده با پیاز قرمز، ترکیبی عالی برای ران‌مرغی است که در فر بسیار داغ با درجه حرارت بالا پخته و آماده می‌شود. این غذا  شامی بسیار سریع، سالم و خوشمزه‌ است که اتفاقا به دلیل کم‌کالری و کم‌سدیم بودن وعده غذایی مناسبی برای سالمندان و  افراد مبتلا به دیابت هم محسوب می‌شود. علاوه بر این، ترکیبات ساده و سالم این غذا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت قلب می‌شود. مواد لازم برای ۴ نفر : دانه خردل ۲ قاشق غذا‌خوری- آویشن تازه و خرد شده یا خشک ۲ قاشق غذا‌خوری- روغن زیتون فرابکر ۲ قاشق غذا‌خوری- نمک یک‌دوم قاشق چای‌‌خوری- فلفل تازه و آسیاب شده به میزان لازم - ران‌مرغ بدون استخوان ( بدون پوست) ۴۵۰ گرم - سیب‌زمینی بدون پوست و خرد شده (هر تکه حدود ۲ سانتی‌متر) ۲ عدد متوسط - پیاز قرمز حلقه‌ای خرد شده ( هر تکه حدود ۱ سانتی‌متر) ۱ عدد بزرگ 
 
طرز تهیه:برای تهیه این غذا ابتدا، فر را با حرارت ۲۳۰ درجه سانتیگراد گرم کنید و بعد یک کاغذ مخصوص پخت را در سینی فر پهن کرده و در فر بگذارید تا گرم شود. سپس خردل، آویشن و ۱ قاشق غذا‌خوری روغن را با یک‌چهارم قاشق‌چای‌خوری نمک و فلفل در یک ظرف مناسب بریزید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و به‌طور مساوی و یکنواخت روی تکه‌های مرغ بریزید. حالا سیب‌زمینی‌ها و پیاز‌های خرد شده را در کاسه ریخته و ۱ قاشق غذا‌خوری روغن زیتون باقی مانده را همراه با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک و فلفل به آن‌ها اضافه کنید. مراقب دست خود باشید و با دقت سینی را از فر خارج کنید و سبزیجات را در سینی بریزید و بعد تکه‌های مرغ را هم روی سبزیجات بگذارید. مجددا سینی را در فر قرار دهید و بگذارید سبزیجات و تکه‌های ران مرغ کاملا پخته شوند به‌طوری که ترد و کمی قهوه‌ای رنگ شوند. به‌طور میانگین، زمان تقریبی برای پخت این غذا با این درجه حرارت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه خواهد بود. هر از گاهی به غذا سر بزنید و آن‌را کمی هم زده تا تمام سطح آن به‌طور مساوی پخته شود. پس از اینکه مرغ‌ها کاملا پخته شدند سینی را از فر خارج کنید و در بشقاب مناسبی اول سبزیجات را ریخته و بعد مرغ‌ها را روی آن قرار دهید. 
 
ارزش تغذیه‌ای : هر وعده از این غذا حاوی ۴۰۸ کیلوکالری انرژی-  ۱۷ گرم چربی (۴ گرم چربی اشباع)- ۵ گرم فیبر- ۳۴ گرم کربوهیدرات-  ۲۷ گرم پروتئین- ۳۲ میکروگرم فولات- ۸۶ میلی‌گرم کلسترول- ۱۲ گرم قند- صفر گرم شکر افزودنی- ۲۲.۴۳۱ واحد بین‌المللی ویتامین A-  ۲۶ میلی‌گرم ویتامین C 
 ۷۵ میلی‌گرم کلسیم- ۳ میلی‌گرم آهن-۵۵۴ میلی‌گرم سدیم و ۶۳۶ میلی‌گرم پتاسیم است.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,