پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
این ۱۱ خوراکی را بخورید تا بیمار نشوید!
نوشته شده در سه شنبه 21 فروردين 1397
بازدید : 18
نویسنده : saeed.bp

این ۱۱ خوراکی را بخورید تا بیمار نشوید!

۱- آجیل‌ها، سوخت برای گلبول‌های سفید

آجیل‌ها غنی از منیزیم، پروتئین و گلوتامین و اسیدهای آمینه هستند که در بدن مانند سوخت برای گلبول‌های سفید عمل می‌کنند. فندق، بادام و پسته و سایر آجیل‌ها را از نوع بدون نمک انتخاب کنید و حداکثر روزی ۳۰ گرم مصرف کنید. مثلا، به عنوان میان‌وعده، یک میوه و تعدادی آجیل روزانه مصرف کنید.

 

۲- ماهی‌های چرب، سرشار از امگا۳

ماهی‌های چرب سرشار از امگا۳ و اسیدهای چرب هستند که ضدالتهاب هستند. التهابات در بدن، سیستم ایمنی را تضعیف کرده و باعث بروز غیرمنتظره بیماری‌های زمستانی می‌شود. ماهی‌های کوچکتر در اولویت هستند، مانند ساردین، ماهی خال‌مخالی و شاه‌ماهی. منابع دیگر برای امگا۳ روغن‌های گیاهی مانند روغن کلزا هستند که بهتر است به‌عنوان چاشنی و بدون حرارت دادن مصرف شوند، چون بسیار حساس هستند و براثر حرارت خواص خود را از دست می‌دهند. 

 

۳- حبوبات، موادغذایی تقریبا کامل

نخود، لوبیا و سایر حبوبات، حاوی نشاسته، پروتئین، آهن، فیبر و مقدار کمی کالری هستند، هنگام فصل سرما، خوردن سوپ‌های حاوی حبوبات بسیار مفید است. برای جذب حداکثر مقدار آهن موجود در حبوبات، آن‌ها را همراه با مواد غذایی حاوی ویتامینC، مانند آب‌لیمو مصرف کنید و از نوشیدن چای خودداری کنید. 

 

۴- ماست و کفیر، منبع پروبیوتیک

در میان لبنیات، شیر و پنیر منافع زیادی برای سیستم ایمنی ندارند، ولی در مورد ماست، اینطور نیست، بلکه سرشار از پروبیوتیک، باکتری‌های مفید برای سیستم ایمنی است که در روده وجود دارند و بدن را در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کنند. علاوه بر ماست، کفیر هم حاوی پروبیوتیک است. همچنین فیبرهای گیاهی هم باعث رشد و تکثیر باکتری‌های مفید در معده می‌شوند، مانند فیبر موجود در مارچوبه، پیاز، سیر، موز، سیب‌زمینی و حبوبات.

 

۵- تخم کتان و تخم شربتی

تخم کتان و تخم شربنی سرشار از امگا۳ هستند و به همین دلیل خواص ضدالتهابی دارند. تخم شربتی را در شیر، آب میوه و فرنی بریزید و حدود یک ربع بعد میل کنید. هضم دانه‌های کتان کمی سخت است، می‌توانید شب قبل آن را در آب خیس کنید و یا آسیاب کنید.

 

۶- میوه‌های قرمز، سرشار از آنتی‌اکسیدان

توت‌فرنگی، تمشک، توت سیاه، انگورسیاه و... سرشار از ویتامینC و آنتی اکسیدان هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. در فصل پاییز و زمستان که این این میوه‌ها موجود نیستند، می‌توانید به صورت خشک یا منجمد استفاده کنید، در این صورت ویتامینC در آنها کاهش می‌یابد ولی از نظر آنتی‌اکسیدان، خواص خود را حفظ خواهند کرد. 

 

۷- مرکبات، سرشار از ویتامین C

برای تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌های پاییز و زمستان، هیچ چیز بهتر از مرکبات نیست. چون حاوی ویتامینC، فلاوونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند. ویتامینC، خاصیت ضدعفونت دارد به این دلیل که با فعال کردن تولید آنتی‌بادی‌ها و نیز تولید گلبول‌های سفید، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. مانند پرتقال، لیموترش، نارنگی، بالنگ و ماندرین.

 

۸- کاکائو برای تقویت سیستم ایمنی

کاکائو به صورت پودر حاوی آنتی‌اکسیدان و منیزیم است. منیزیم برای تبدیل انرژی موادغذایی به انرژی قابل استفاده برای بدن لازم است. همچنین برای رفع خستگی و بهبود کارایی و نیز تقویت سیستم ایمنی مفید است. کاکائو را به صورت پودر و بدون شکر مصرف کنید و نه به صورت شکلات، تا شکر و چربی کمتری داشته باشد. برای آنکه تلخی آن رفع شود می‌توانید با میوه‌های شیرین مصرف کنید. مثلا یک عدد موز را له کنید و به آن یک قاشق چایخوری پودر کاکائو اضافه کنید، به این ترتیب طعم تلخ کاکائو کمتر می‌شود.

 

۹- موز

موز، سرشار از منیزیم و ویتامین B۶ است که برای پرانرژی بودن و سیستم ایمنی مفید است. موز میوه بسیار پرانرژی است و به همین خاطر عده‌ای از خوردن آن صرف‌نظر می‌کنند، متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که موز را به قطعات کوچک خرد کنید و مصرف کنید. 

 

۱۰- زردچوبه، ضدالتهاب طبیعی

این ادویه دارای خواص ضدالتهابی است و از تکثیر برخی از باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و اثربخشی آن در مقابل عفونت‌های میکروبی اثبات شده است، مانند عفونت‌های گلو و معده. برای جذب بهتر، همراه فلفل سیاه و روغن‌های پخت و پز و سرکه یا آبلیمو مصرف کنید.

 

۱۱- سیر و پیاز خام ضد ویروس و باکتری

پیاز و سیر برای مبارزه با عفونت‌ها در بدن بسیار مفید هستند ولی برای داشتن حداکثر کارایی، بهتر است خام مصرف شوند. سیر به علت خواص ضدباکتری و ضدویروسی، باعث جلوگیری از ابتلا و کمک به بهبود عفونت‌های ویروسی، مانند سرماخوردگی و گلودرد می‌شود. پیاز نیز دارای خواص ضد باکتری است و باعث توقف عفونت‌های سطحی می‌شود.

این ۱۱ خوراکی را بخورید تا بیمار نشوید!


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



ویژگی‌های گوشت قرمز سالم چیست؟
نوشته شده در سه شنبه 21 فروردين 1397
بازدید : 14
نویسنده : saeed.bp

ویژگی‌های گوشت قرمز سالم چیست؟

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان گفت: رنگ گوشت قرمز، باید روشن و طبیعی بوده و به تیرگی متمایل نشده باشد.

«علی اشرفی» اظهار کرد: گوشت سالم ویژگی‌هایی دارد که هر مصرف‌کننده‌ای باید آن‌ها را بداند. مثلا سطح خارجی گوشت نباید مرطوب یا خیس باشد و هیچ‌گونه بوی غیرطبیعی مثل بوی ترشیدگی و تعفن نیز نباید از آن استشمام شود.این مسئول با بیان این‌که در محل اتصال گوشت به استخوان نباید بوی غیرطبیعی به مشام برسد، ادامه داد: وجود بوی غیرطبیعی در این قسمت نشانه فساد عمقی در لاشه گوشت است. این در حالی است که موارد خون‌مردگی، قارچ‌زدگی و ذرات خارجی نیز نباید در گوشت مشاهده شود.

 

وی افزود: گوشت نباید بیش از حد سفت و یا لزج و نرم باشد. چربی‌های گوشت نیز باید سفید و یا متمایل به سفید و بدون هیچ‌گونه بوی نامطبوع باشد. علاوه بر این ارگان‌هایی مثل کبد(جگر) نباید دچار تورم و کیست و رنگ و بوی غیرطبیعی باشد.اشرفی تصریح کرد: گوشت نباید خشک و حالت چروکیده داشته باشد و محصول خریداری شده باید حتماً از مهر دامپزشکی برخوردار باشد. هم‌چنین گوشت‌های بسته‌بندی شده موجود در فروشگاه‌ها باید در یخچال نگه‌داری شود و در مدت معینی بعد از تولید به فروش برسد؛ در واقع شهروندان هنگام خرید حتما باید به برچسب موجود روی محصول دقت کرده و تاریخ تولید و انقضا را مدنظر قرار دهند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: به هیچ ‌عنوان نباید گوشت چرخ‌کرده در فروشگاه‌های موجود در سطح شهر به صورت آماده عرضه شود و عرضه آن فقط باید به درخواست مشتری و در حضور وی و با رعایت همه مسایل بهداشتی از قبیل شست‌وشوی مناسب دستگاه صورت بگیرد.وی یادآور شد: تاریخ تولید و انقضا، کد پروانه بهره‌برداری از اداره‌کل دامپزشکی استان، آدرس محل تولید و شرایط نگه‌داری (تازه، صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد، منجمد، منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد) مواردی است که مصرف‌کننده حین خرید فرآورده‌های خام دامی بسته‌بندی شده باید به آن دقت کند.

ویژگی‌های گوشت قرمز سالم چیست؟


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بهترین راه‌های مراقبت از پوست در فصل بهار
نوشته شده در سه شنبه 21 فروردين 1397
بازدید : 11
نویسنده : saeed.bp

بهترین راه‌های مراقبت از پوست در فصل بهار

تغییر فصل تنها به معنای جابجایی لباس‌های داخل کمد لباس نیست. به احتمال زیاد شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارند با تغییر فصل، مخصوصا آمدن فصل بهار، تحول چشمگیر و به سزایی در ظاهر خود ایجاد کنند. به روز رسانی در شیوه مراقبت از پوست یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید در سال و فصل جدید بگیرید. درست مثل افکار شما پوست‌تان هم همواره نیازمند تغییرات مفید و مثبت است. بنابراین در ادامه مطلب امروز با چند شیوه یا توصیه ساده و راحت اما بسیار کارآمد در این زمینه آشنا خواهید. 

 

۱- لایه‌برداری پوست

 پوست ما در طول فصل زمستان خشک، پوسته پوسته و کسل به نظر می‌رسد و این موضوع به هیچ عنوان خوشایند نیست. با رسیدن فصل جدید و تازه همه ما علاقه‌مند به داشتن ظاهری جذاب‌تر هستیم و یکی از بهترین راه‌ها برای تحقق بخشیدن به این موضوع لایه‌برداری پوست‌مان خواهد بود. با لایه‌برداری پوست، سلول‌های مرده پوستی از بین خواهند رفت و سلول‌های جدید و تازه جایگزین آن‌ها خواهند شد. برای لایه‌برداری پوست‌تان می‌توانید از یک کرم‌ لایه‌بردار سبک و مناسب با نوع پوست‌تان استفاده کنید. توصیه می‌کنیم اگر پوست حساسی دارید حتما قبل از لایه‌برداری پوست‌تان با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

۲- استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب حاوی SPF را فراموش نکنید

با فرا رسیدن فصل بهار و یا تابستان و گرم شدن هوا و بالا رفتن درجه حرارت آن، پوست‌مان بیشتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار خواهد گرفت. پس به خاطر داشته باشید، حتما قبل خارج شدن از منزل از مرطوب کننده و یا کرم‌ ضد‌آفتابی استفاده کنید که حداقل حاوی SPF۱۵ باشد تا بتواند از پوست‌تان در مواجهه با نور خورشید حفاظت کند. 

 

۳- تا می‌توانید تیرگی‌ها و لکه‌های روی صورت خود را کم کنید

اگر شما هم روی پوست خود مخصوصا در ناحیه صورت لکه‌ها و یا تیرگی‌های ناخوشایندی می‌بینید که باعث احساس ناراحتی شما می‌شود، توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید. استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. تاثیر مثبت آن‌ها روی رنگ چهره‌تان کاملا قابل توجه خواهد بود و در طولانی مدت و بر اثر استفاده مداوم این تیرگی‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند. توصیه می‌شود از محصولات بهداشتی و مراقبت از پوستی استفاده کنید که حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مفید در این زمینه مثل ویتامین C باشند.

 

۴- شب‌ها قبل از خواب، پوست‌تان را آب‌رسانی ( هیدراته) کنید

با استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مناسب با نوع پوست‌تان، آن را به میزان لازم آب‌رسانی کنید. توصیه می‌شود شب‌ها قبل از خواب با استفاده‌ از ماسک‌های صورت که معمولا کر‌می شکل هستند پوست‌تان را مرطوب کنید. بعضی از این ماسک‌ها حاوی روغن گیاهی لاوندر (اسطو‌‌خودوس) ، هیدروکسی اسید و هیالورونیک هستند که باعث ترمیم، سفت و محکم شدن پوست و حتی کاهش چین و چروک‌های احتمالی روی آن می‌شوند. با استفاده مستمر از این نوع کرم‌ها و یا ماسک‌ها پوست‌تان ظاهری شاداب‌تر و جوان‌تر پیدا خواهد کرد.

بهترین راه‌های مراقبت از پوست در فصل بهار


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ فایده خوردن عسل خالص
نوشته شده در سه شنبه 21 فروردين 1397
بازدید : 12
نویسنده : saeed.bp

۶ فایده خوردن عسل خالص

۱. منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها

 عسل خالص حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مهمی به‌نام ترکیبات فنولیک است. حتی بعضی از انواع عسل‌ها دارای تنوع و تراکم آنتی‌اکسیدان بالایی به اندازه میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از این منظر اهمیت دارند که از بدن در مقابل آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. 

رادیکال‌های آزاد، همان عناصری‌اند که فرآیندهای پیری را تسریع می‌کنند و حتی می‌توانند در ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیمار‌ی‌های قلبی نقش داشته باشند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که پلی‌فنول‌های موجود در عسل می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش مهمی ایفا کنند.

 

 ۲. خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی

 عسل خالص می‌تواند باکتری‌های قارچ‌های مضری که وارد بدن شده‌اند را از بین ببرد. این ماده غذایی به‌طور طبیعی حاوی هیدروژن پراکسید است که نوع عنصر ضدعفونی‌کننده محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از بیمارستان‌های اروپایی از عسل خالص برای مقابله با بعضی از عفونت‌های باکتریایی مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها کمک می‌گیرند. البته اثربخشی عسل به‌عنوان ماده ضدباکتریایی و ضدقارچی به نوع عسل و خالص بودن آن بستگی دارد.

 

 ۳. التیام‌بخش زخم‌ها

 کاربرد دیگر عسل خالص از منظر پزشکی، به درمان و التیام زخم‌ها برمی‌گردد، چون عسل ذاتا توانایی بالایی در مقابله با عناصر تهاجمی دارد. محققان باور دارند که قرار گرفتن خاصیت ضدباکتریایی عسل در کنار هیدروژن پراکسید درون آن، این قابلیت ویژه را به‌وجود می‌آورد. 

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که عسل خالص می‌تواند مدت‌زمان التیام زخم‌ها را کوتاه‌تر کند و عفونت زخم‌ها را نیز کاهش بدهد. با این‌حال، عسل‌هایی که در محیط‌های بیمارستانی به همین منظور استفاده می‌شوند، کاملا ایمن و استریل هستند. بنابراین، شما نمی‌توانید خودتان از فروشگاه‌ها عسل خریداری کنید و برای التیام زخم مورد استفاده قرار بدهید.

 

 ۴. سرشار از مواد مغذی گیاهی 

مواد مغذی گیاهی، ‌ترکیبات مهمی هستند که تنها در گیاهان یافت می‌شوند و برای محافظت از گیاه فعالیت می‌کنند. بعضی از همین ترکیبات می‌توانند حشرات را از گیاهان دور نگه دارند یا اثرات منفی ناشی از اشعه‌های UV خورشید را کاهش بدهند. مواد مغذی گیاهی هم خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی و هم خاصیت‌های ضدالتهابی دارند که هر دو برای حفظ سلامت عمومی بدن مهم هستند. با توجه به این‌که عسل از گیاهان و گل‌ها گرفته می‌شود،‌ درنهایت حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی ارزشمند واقعا منحصربه‌فرد هستند و اگر عسل در مراحل فرآوری قرار بگیرد، تا حدود زیادی از بین می‌روند.

 

 ۵. کمک به مشکلات گوارشی

 عسل در بعضی از موارد برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد، ‌اگرچه هنوز یافته‌های علمی کافی برای اثبات اثربخشی آن از این منظر وجود ندارد. با این‌حال، اثربخشی عسل خالص برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری واقعا اثبات شده است. مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از عسل خالص با معده خالی و به‌صورت ناشتا هم درد معده را تسکین می‌دهد و هم به تسریع در فرآیند التیام زخم کمک می‌رساند. 

 

۶. تسکین گلودرد

 افرادی که با گلودرد ناشی از سرماخوردگی‌های معمولی مواجه می‌شوند، می‌توانند از عسل خالص برای تسکین این مشکل استفاده کنند. البته بهتر است که برای این کار، عسل را با آب جوش و مقداری آب لیموی تازه ترکیب کنید. مطالعات نشان داده‌اند که عسل مانند ترکیبات ضدسرفه عمل می‌کند و می‌تواند از این منظر نیز مفید باشد. خوردن ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری عسل خالص برای این کار مفید است. 

۶ فایده خوردن عسل خالص


:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



چطور سحرخیز باشیم؟!
نوشته شده در سه شنبه 21 فروردين 1397
بازدید : 14
نویسنده : saeed.bp

چطور سحرخیز باشیم؟!

اگر می‌خواهید که برنامه روزانه خودتان را با باقی مردم جهان هماهنگ کنید و از فرصت‌های مناسب بهره بگیرید، باید فرد سحرخیزی باشید. افرادی که شب‌ها خیلی دیر می‌خوابند و صبح‌ها نیز بیش از حد دیر بیدار می‌شوند، باید ساعت درونی بدن‌شان را تغییر بدهند تا بتوانند به فرد سحرخیزی تبدیل شوند. 

به‌گفته محققان، اگر همیشه صبح‌ها ساعت ۹ بیدار شده‌اید و قصد دارید صبح‌تان را از ساعت ۶ شروع کنید، باید بدانید که چنین تغییری یک‌شبه امکان‌پذیر نمی‌شود و قطعا به برنامه‌ریزی نیاز دارد. بنابراین، باید برنامه مشخصی را پیش بگیرید و به‌صورت تدریجی جلو بروید. 

برای شروع نیز باید روزانه ساعت بیدارباش خودتان را ۱۵ دقیقه زودتر تنظیم کنید. این استراتژی باید تا رسیدن به زمان بیدارباش دلخواه به‌صورت تدریجی پیش برود. در ضمن، شما نباید در روزهای ابتدایی، خودتان را در ساعات صبح بیش از حد خسته کنید. کمک گرفتن از استراتژی‌های زیر نیز واقعا برای شما ضروری است. 

 

انگیزه : برای این‌که نتوانید دکمه snooze موبایل را بزنید و دوباره بخوابید، باید ساعات بیدارباش خودتان را روی یک ساعت جداگانه تنظیم کنید و این ساعت را در نقطه‌ای دور از تخت خواب قرار بدهید. این ترفند ساده شما را مجبور می‌کند که برای قطع کردن صدای زنگ، از رختخواب بلند شوید و خودتان را به ساعت برسانید. 

به‌علاوه، نباید از صداهای بلند و گوش‌خراش برای تنظیم ساعت بیدارباش کمک بگیرید. انتخاب صدایی مانند دکلمه شعر یا خواندن متنی از نویسنده مورد علاقه‌تان می‌تواند حس خوبی به شما بدهد و در بیدار شدن سریع‌تر شما موثر باشد. 

 

ورزش : واقعیت این است که بخش زیادی از مساله خواب به هورمون‌ها برمی‌گردد. متخصصان می‌گویند «اگر به زیست‌شناسی تکاملی توجه کنید، می‌توانید به قبیله‌های گرسنه-جمع‌آورنده برسید که دارای ریتم‌های هورمونی خاصی در بدن‌شان بوده‌اند. بر همین منوال، ساختار آزادسازی هورمون کورتیزول در بدن ما انسان‌ها طوری تنظیم شده است که سریعا با شروع صبح در بدن‌مان ترشح شود».  با این‌حال، سطح کورتیزول در بدن بسیاری از ما در ساعات اولیه صبح واقعا پایین است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم راحت از رخت خواب بلند شویم. برای این‌که ریتم هورمونی بدن را به وضعیت عادی برگردانید،‌ باید ورزش صبح‌گاهی را به برنامه همیشگی خودتان تبدیل کنید. این برنامه ورزشی باید برای ۴۵ دقیقه ابتدایی پس از بیدار شدن در نظر گرفته شود. محققان می‌گویند که حتی ۵ دقیقه ورزش نیز می‌تواند سطح کورتیزول را در بدن انسان‌ها تغییر بدهد. 

 

تغذیه: افرادی که صبحانه را از برنامه غذایی‌شان حذف کرده‌اند، شدیدا به وضعیت خواب خودشان آسیب می‌رسانند. این درحالی است که داشتن تغذیه سالم و مغذی به‌عنوان صبحانه، برای تنظیم ریتم هورمونی بدن برای خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصان می‌گویند که ساختار صبحانه نیز بیشتر باید به ساختار ناهار نزدیک باشد و حالت دسر و خوراکی به خود نگیرد. اضافه کردن منابع چربی‌های سالم مانند آووکادو، نارگیل و تخم‌مرغ، و منابع سبزی‌های مهم مانند اسفناج نیز باید جدی گرفته شود. این مواد غذایی مهم و مغذی، هم سطح انرژی را تقویت می‌کنند و هم سوخت‌رسانی به بدن را انجام می‌دهند.

 

هدف : وقتی که بیدار می‌شوید، باید هدف داشته باشید. به‌گفته متخصصان، «هر فردی پس از بیدار شدن باید هدف مشخصی برای ادامه روز داشته باشد، ‌اما بسیاری از افراد فاقد هدف هستند». بنابراین، شما باید هدف‌های مشخصی برای روز خودتان در نظر بگیرید تا انگیزه کافی را برای شروع روز داشته باشید.

چطور سحرخیز باشیم؟!


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



چرا چربی‌ها برای سلامتی انسان‌ها حیاتی هستند؟
نوشته شده در سه شنبه 21 فروردين 1397
بازدید : 9
نویسنده : saeed.bp

چرا چربی‌ها برای سلامتی انسان‌ها حیاتی هستند؟

اگرچه چربی‌ها در سال‌های اخیر شدیدا بدنام شده‌اند، اما واقعیت این است که بدن انسان شدیدا به چربی‌های سالم و مفید نیاز دارد. درواقع، دستیابی به هدف‌های مهمی مانند کاهش چربی شکمی، ‌کاهش دردهای مفصلی، کاهش سطح تری‌گلیسیرید و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، همگی به دریافت همین چربی‌های سالم وابسته هستند. موضوع مهم‌تری که باید به یاد داشته باشید، این است که همه چربی‌ها دارای تراکم انرژی بالاتری نسبت به ترکیبات دیگر مانند کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هستند. درواقع، این نسبت در میان چربی‌ها به ۹ کیلوکالری در هر یک گرم و در دو ترکیب دیگر به ۴ کیلوکالری یا کمتر در هر یک گرم می‌رسد. دانستن این نکته بسیار مهم است که دقیقا چرا باید بعضی از چربی‌ها را از رژیم غذایی خودتان کنار بگذارید، چون این تصمیم به‌خوبی می‌تواند از فرآیندهای دخیل در پیری ژنتیکی جلوگیری کند. با توجه به این‌که همه چربی‌ها با همدیگر برابر نیستند، همه ما باید اطلاعات لازم را درباره تفاوت‌های‌شان در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم انتخاب‌های غذایی صحیح و سالمی انجام بدهیم. 

 

اسیدهای چرب غیراشباع تک‌زنجیره‌ای (MUFAs)

اسیدهای چرب غیراشباع تک‌زنجیره‌ای که با مخفف MUFAs شناخته می‌شوند، مهم‌ترین ترکیباتی هستند که زیتون را برای سلامتی ما انسان‌ها مفید می‌سازند. روغن زیتون، یکی از منابع گیاهی برای دریافت چربی‌های مفید است که غلظت بسیار بالایی از MUFAs دارد. همچنین، این روغن به‌عنوان منبع خوبی برای دریافت امگا-۹، خصوصا اسید اولئیک، شناخته می‌شود که برای کاهش سطح کلسترول بد خون یا LDL مفید است. از منظر تخصصی، زیتون‌ها در گروه میوه‌ها دسته‌بندی می‌شوند. میزان MUFAs که در سه نوع روغن زیتون اصلی وجود دارد نیز تفاوت چندانی با همدیگر نمی‌کند. با این‌حال، تفاوت‌های بسیار مهم بین سه نوع روغن زیتون اصلی را نباید فراموش کرد. روغن زیتون فرابکر (Extra-virgin) به‌عنوان خالص‌ترین نوع و روغن زیتون معمولی نیز به‌عنوان عادی‌ترین نوع شناخته می‌شوند. فقط روغن زیتون فرابکر است که به‌طور خالص از گوشت زیتون و بدون استفاده از مواد شیمیایی یا روند حرارت‌دهی گرفته می‌شود. با توجه به همین نکته، اگر محصول انتخابی شما حاوی برچسب فرابکر (Extra-virgin) نباشد، از این ویژگی بهره‌مند نخواهید شد. 

 

مساله دیگری که تفاوت‌های مهمی را میان انواع روغن زیتون به‌وجود می‌آورد، میزان مواد مغذی گیاهی‌ای است که در این روغن‌ها یافت می‌شود و می‌تواند حدود ۲۳۰ ترکیب خاص را در بر بگیرد. این ترکیبات به گروه‌های فنولیک، تری‌ترپن‌ها و فیتواسترول‌ها تقسیم می‌شوند. همه انواع این مواد مغذی گیاهی در غلیظ‌ترین و خالص‌ترین روغن زیتون‌ها وجود دارند و می‌توانند نشانگرهای التهابی در بدن را کاهش بدهند که درنهایت برای ژن‌ها و سلامت عمومی شما مفید است. 

با این‌حال، سطح مواد مغذی گیاهی می‌توانند در میان انواع زیتون‌ها متفاوت باشند. حتی عواملی مانند محل رشد زیتون و فصل برداشت محصول از یک مزرعه نیز در این زمینه دخیل هستند. هرچه روغن زیتون بیشتر در معرض مراحل فرآوری قرار بگیرد، کیفیت روغن نیز ضعیف‌تر می‌شود و میزان مواد مغذی گیاهی موجود در آن نیز کمتر می‌گردد. برای افزایش میزان این مواد مغذی گیاهی که فرآیندهای پیری ژنتیک را ضعیف می‌کنند، شما همواره باید از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید. به‌علاوه،‌ روغن زیتون مصرفی شما باید همیشه از نور و هوا دور بماند. در ضمن به یاد داشته باشید که اگر پول زیادی بابت روغن زیتون خالص و فرابکر خرج می‌کنید، بیش از همه از نظر ژنتیکی به خودتان کمک می‌رسانید.

چرا چربی‌ها برای سلامتی انسان‌ها حیاتی هستند؟


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



فواید روغن هسته انگور برای مراقبت از مو
نوشته شده در دو شنبه 20 فروردين 1397
بازدید : 13
نویسنده : saeed.bp

فواید روغن هسته انگور برای مراقبت از مو

روغن هسته انگور چیست؟
 
همان‌طور که از اسمش هم پیدا است، روغن هسته انگور روغنی است که از دانه‌های کوچک موجود در حبه‌های انگور استخراج می‌شود. فشردن این دانه‌ها موجب به دست آمدن عصاره‌ای می‌شود که مصرف آن از شش هزار سال پیش تا به امروز ادامه داشته است. امروزه هم در بسیاری از کشورهای اروپایی این روغن برای درمان بیماری‌های چشمی و پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، موارد استفاده از روغن هسته انگور بی‌شمار است. این روغن حاوی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است که برای تسکین و درمان تورم و التهاب بسیار موثر هستند. علاوه بر تمامی این موارد این روغن طبیعی و مفید برای درمان بیماری‌های فشار خون، دیابت، مشکلات دهان و دندان و حتی رفع نارسایی‌های مزمن وریدی بسیار کارآمد و موثر است. با وجود تمامی این موارد نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد از ایمن بودن روغن هسته انگور اطمینان حاصل کرد. متخصصین توصیه می‌کنند مصرف این روغن را بیش از ۱۲ هفته متوالی ادامه ندهید. مصرف طولانی آن می‌تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی مثل حالت تهوع، سردرد، بالا رفتن فشار خون و سر‌گیجه در افراد گوناگون شود.
 
مزایای استفاده از روغن هسته انگور برای مو چیست؟
 
۱- کاهش ریزش مو
استفاده از این روغن طبیعی برای جلوگیری و کاهش ریزش مو بسیار مفید و موثر است. روغن هسته انگور حاوی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است که می‌تواند مانع از تولید هورمون DHT  شود. این هورمون یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در افراد مختلف است.
 
 ۲- رشد سریع مو
همان طور که پیش‌تر هم ذکر شد، روغن هسته انگور هم مانند سایر روغن‌های گیاهی حاوی مواد مغذی گوناگونی است که به رشد سریع‌تر موها کمک شایانی می‌کند. این روغن مفید دارای پروتئین، مواد معدنی و انواع مختلف ویتامین‌ها است که مطمئنا استفاده از آن‌ها در رشد سریع موها تاثیرگذار است.
 
۳- مرطوب کننده پوست کف‌سر و مو
یکی دیگر از مزایای استفاده از روغن هسته انگور خاصیت مفید آن در مرطوب کردن پوست کف‌سر و موها است. این روغن مانند یک مرطوب کننده طبیعی عمل کرده و پوست و مو را به شکل مناسبی مرطوب نگه می‌دارد و از خشکی آن پیشگیری می‌کند. نکته حائز اهمیت اینکه، هم‌زمان با مرطوب کردن موها از چرب و روغنی شدن آن‌ها هم جلوگیری می‌کند و استفاده از آن موجب ایجاد احساس ناخوشایندی در شما نخواهد شد. علاوه بر این، با حفظ رطوبت لازم برای مو مانع از شکنندگی و فر شدن بیش از اندازه موها شده و در نتیجه موهای‌تان ظاهر بهتری هم پیدا می‌کند. برای استفاده از این روغن کافی است تا آن را مستقیما روی سر و موها بمالید و ۱۰ دقیقه بعد آن را با آب سرد بشویید.ماسک مو روغن هسته انگور: برای تهیه این ماسک ساده اما بسیار مفید کافی است تا مقداری از آن را با سفیده ۱ تخم‌مرغ و کمی هم آب‌لیمو تازه مخلوط کنید و آن را روی پوست سر و موهای خود بمالید. ۱۰ دقیقه بعد آن را با آب بشویید و با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بهترین ضد چروک طبیعی برای پوست
نوشته شده در دو شنبه 20 فروردين 1397
بازدید : 12
نویسنده : saeed.bp

بهترین ضد چروک طبیعی برای پوست

برای کُندکردن اثر گذشت زمان روی پوست و حفظ کردن جوانی آن، هرکسی اصولی دارد. ماساژ صورت، استفاده از کرم‌های آرایشی، لایه‌برداری از پوست و... همه  برای مبارزه با ایجاد چین و چروک‌ها خوب هستند. اگر وعده‌هایی که تولیدکنندگان محصولات آرایشی به شما می‌هند، همیشه درست نباشد، ضدچروک‌های طبیعی هم وجود دارند که بسیار اثربخش هستند و نیز فراهم کردن آنها آسان است. ویتامین C به صورت خالص، بهترین ضدچروک محسوب می‌شود.
 
 
چرا ویتامین C بهترین ضد چروک طبیعی برای پوست است؟
 
ویتامین C، به خاطر خواص آنتی اکسیدانی آن، در بسیاری از محصولات آرایشی یافت می‌شود ولی نه همیشه. ویتامین C به پوست کمک می‌کند که در مقابل اثرات مضر 
بهترین ضد چروک طبیعی برای پوست
نور خورشید از خود محافظت کند، تولید کلاژن را بهبود می‌دهد و از ظهور لکه‌های قهوه‌ای پیشگیری می‌کند. هرچند برخی از محصولات ضدچروک، حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند، ولی با این‌حال شما می‌وانید برای حفظ جوانی پوست، ویتامین C را بطور خالص، روزانه مصرف کنید. 
 
بهترین ضدچروک‌های طبیعی در آشپزخانه شما وجود دارند
 
برای داشتن پوستی درخشان، برگرداندن حالت کشسانی به پوست و مبارزه با چروک‌ها، کافی است درب یخچال را باز کنید و یا به میوه‌فروشی محل خود بروید. پرتقال و لیموترش دو میوه معروف به‌خاطر مقدار بالای ویتامین C هستند که براحتی قابل فراهم کردن و مصرف هستند. کافی است، هرروز صبح آب پرتقال یا آب لیموترش مصرف کنید، لیموترش را می‌توانید بطور خالص، در آب یا چای مصرف کنید. در تمام فصول، مصرف میوه‌های قرمز و نیز انبه و کیوی توصیه می‌شود.  همچنین می‌توانید از آمپول ویتامین C نیز استفاده نمایید. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بازدید : 5
نویسنده : saeed.bp

۶ اشتباهی که پزشکان از شما می‌خواهند متوقف‌شان کنید!

۱. خودتان برای رفتن به بیمارستان رانندگی نکنید
 
آمارها نشان می‌دهند بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، به‌جای تماس گرفتن با اورژانس، خودشان برای رسیدن به بیمارستان رانندگی می‌کنند. این کار به اندازه‌ای خطرناک و نادرست است که واقعا نمی‌تواند حدی برایش تعیین کرد. پزشکان می‌گویند که اگر درحین رانندگی دچار ایست قلبی شوید، دیگر هیچ کاری نمی‌توان برای نجات شما انجام داد.
 
 ۲. منتظر بهتر شدن علائم سکته نمانید
 هیچ پزشکی به بیمارانش نمی‌گوید که اگر با علائم سکته مواجه شدید، یک هفته صبر کنید تا بهتر شوید و اگر بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که علائم غیرعادی و خطرناکی دارید، سریعا خودتان را به بیمارستان برسانید و وقت را تلف نکنید. 
 
۳. وقتی که صحبت پزشک را درک نمی‌کنید، حتما سوال کنید
 اگر متوجه نمی‌شوید که پزشک دقیقا درباره چه چیزی با شما صحبت می‌کند یا چه توصیه‌هایی به شما ارائه می‌دهد، حتما این موضوع را به او اطلاع بدهید. برای مثال، ممکن است که پزشک به بیمارش بگوید که او دارای یک تومور خوش‌خیم است، اما بیمار این‌طور تصور کند که مبتلا به سرطان است و به‌زودی می‌میرد! پس اگر اطلاعات کافی در زمینه بیماری‌های مختلف ندارید، حتما از پزشک سوال کنید. 
 
۴. خودسرانه از داروها استفاده نکنید
 
وقتی که با مشکلات مختلف و تازه مواجه می‌شوید، نباید سریعا از داروهایی که در کابینت دارید برای رفع مشکل استفاده کنید. برای مثال، اگر به عفونت مبتلا باشید و از داروهای استروئیدی استفاده کنید، فقط تورم و درد را کمتر می‌کنید، اما احتمالا عفونت را تشدید می‌کنید. این اشتباهات در بعضی از موارد حتی به اتفاقات ناگواری مانند جدا کردن بعضی از عضوهای بدن مانند چشم منجر می‌شود. 
 
۵. باید مرحله بعدی درمان و مراقبت را بشناسید
 اگر نمی‌دانید که پس از ترک کردن اورژانس یا بیمارستان باید چه کارهایی را برای مراقبت از خودتان انجام بدهید، حتما درباره این مساله از پزشک سوال کنید. سوال کردن برای کسب اطلاعاتی که از جان شما محافظت می‌کنند، هیچ ایرادی ندارد. 
 
۶. سیگار نکشید
 اگر سیگار می‌کشید، باید برای ترک این عادت مضر فکری بکنید. در ضمن، هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست. ترک کردن سیگار حتی در دهه ۷۰ سالگی هم برای بهبودی در سلامت شما موثر است. بسیاری از پزشکان می‌گویند که اولین کاری که بیمار می‌تواند برای بهبود سلامتی خودش انجام بدهد، همین ترک کردن سیگار است. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



چطور جلوی شب‌ادراری کودکان را بگیریم؟
نوشته شده در دو شنبه 20 فروردين 1397
بازدید : 13
نویسنده : saeed.bp

چطور جلوی شب‌ادراری کودکان را بگیریم؟

کودکان قبل از این‌که برای خواب شبانه به اتاق خواب‌شان بروند، باید حتما به توالت بروند. شما به‌عنوان والدین باید رفتن به توالت قبل از خوابیدن را به یکی از کارهای اصلی در برنامه شبانه کودک تبدیل کنید. همچنین، کودک باید بداند که بیدار شدن در ساعات نیمه‌شب برای رفتن به توالت هیچ اشکالی ندارد. در نظر گرفتن نور مناسب در اتاق کودک و همچنین در مسیر رسیدن به توالت، می‌تواند به او کمک کند تا خودش بدون نیاز به پدر یا مادر به توالت برود. 
 
آیا بیدار کردن کودک در نیمه‌شب موثر است؟
 متخصصان اکیدا توصیه می‌کنند که هرگز خودتان کودکان را در ساعات نیمه‌شب برای رفتن به توالت بیدار نکنید. توجه داشته باشید که اگر کودک را از خواب و استراحت طبیعی‌اش محروم کنید، سطح استرس را در زندگی او افزایش می‌دهید. خود استرس می‌تواند از عوامل محرک اصلی در شب‌ادراری کودکان باشد. 
 
از کودک در تمیز کردن لباس‌ها و وسایلش کمک بگیرید
 وقتی که کودک دچار شب‌ادراری می‌شود، نباید طوری رفتار کنید که خودش هیچ نقشی در شستن و تمیز کردن رخت خواب و لباس‌هایش نداشته باشد. از طرف دیگر، نباید هم طوری رفتار کنید که احساس تنبیه و مجازات را به او القا کند. درواقع، والدین باید طوری از کودک برای تمیز کردن لباس‌ها و رخت خواب خودش کمک بگیرند که او کاملا درک کند که انجام دادن چنین کاری، بخشی از روند طبیعی زندگی است. این مشارکت، آگاهی کودک را نسبت به شب‌ادراری بیشتر می‌کند، بدون این‌که احساس شرمندگی و خجالت در او به‌وجود بیاورد.
 
 استفاده از سرکه برای شستن لباس‌ها
 اگر کودک دچار شب‌ادراری شود، والدین با اتفاق تمام‌شده مواجه هستند و نباید مشکل را تشدید کنند. یکی از مشکلات ناشی از شب‌ادراری، بوی آزاردهنده‌ای است که از ادرار روی لباس‌ها و رختخواب باقی می‌ماند. اگر شما هم به‌عنوان والدین با این مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید از نصف فنجان یا یک فنجان سرکه سفید برای شستن این لباس‌ها و رخت خواب‌ها استفاده کنید تا بوی ادرار را از بین ببرید. 
 
فضای خانه را کنترل کنید
 شب‌ادراری می‌تواند کودک را در معرض طعنه و تمسخر دیگر اعضای خانواده، خصوصا خواهر یا برادر، قرار بدهد. برای این‌که از پیامدهای این مشکل جلوگیری کنید، باید خانه را به فضای ایمن و آرامی برای کودک تبدیل سازید. بنابراین، به هیچ فردی از اعضای خانواده اجازه ندهید که کودک را مسخره کنند یا به او طعنه بزنند. خواهر یا برادر کوچک‌تر یا بزرگ‌تر نیز باید بدانند که شب‌ادراری، چیزی نیست که برادرشان بتواند کنترلش کند و همه اعضای خانواده باید برای رفع این مشکل از او پشتیبانی کنند. 
 
صبور باشید
 ترساندن کودک یا فریاد زدن بر سر او، هرگز نمی‌تواند مانع از شب‌ادراری کودک شود. همچنین، مطرح کردن مشکل شب‌ادراری کودک در مقابل دیگران، به قصد شرمنده کردن و خجالت‌زده کردن او، از بدترین کارهای ممکن است. خجالت‌زده کردن کودک فقط به افزایش استرس و اضطراب در او منجر می‌شود. بنابراین، به خودتان یادآوری کنید که شب‌ادراری درنهایت مشکلی است که برطرف می‌شود و شما به‌عنوان والدین باید در این مدت پشتیبان کودک باشید. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



آیا باید مسواک را قبل از استفاده، خیس کرد؟
نوشته شده در دو شنبه 20 فروردين 1397
بازدید : 9
نویسنده : saeed.bp
بسیاری از جنبه‌های زندگی امروزی ما در رسانه‌های اجتماعی به بحث گذاشته می‌شوند و گاهی اوقات این بحث‌ها نه‌تنها حرارت زیادی به خود می‌گیرند،‌ بلکه مردم را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهند. بخشی از این بحث‌ها به نحوه انجام دادن کارهای روزانه اختصاص دارد و اخیرا نیز بحث خاصی، همه نگاه‌ها را به خودش معطوف کرده است: آیا باید مسواک را قبل از استفاده، با آب کاملا مرطوب کنیم؟ بعضی از افراد قبل از مطرح شدن این بحث واقعا همیشه مسواک خودشان را قبل از استفاده مرطوب می‌کرده‌اند و بعضی از افراد اصلا تا کنون به این فکر هم نکرده‌اند. با این‌حال، این بحث باعث شده است که حساسیت زیادی روی این موضوع ایجاد شود. بحث‌های شکل‌گرفته نشان می‌دهند که افراد سعی می‌کنند که شیوه مسواک زدن خودشان را به‌عنوان الگوی صحیح معرفی کنند. بعضی‌ها بر استفاده از مسواک خشک تاکید کرده‌اند و بعضی‌ها نیز بر مرطوب کردن مسواک پیش از استفاده. درواقع، همه این مباحث به اولویت‌های شخصی برمی‌گردند، اما آیا واقعا شیوه صحیح و مشخصی برای این کار وجود دارد؟ 
 
دکتر میتالی هاریاوالا (از دندان‌پزشکان فعال در این زمینه) درباره بهترین شیوه مسواک زدن می‌گوید: «ابتدا باید مسواک خودتان را با آب خیس کنید تا هم تمیز شود و هم حالت نرم‌تری به خودش بگیرد. این کار برای جلوگیری از ساییده شدن بیش از حد مسواک بر دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. به‌علاوه، خیس کردن مسواک اجازه می‌دهد که خمیردندان به‌راحتی به پرزهای مسواک بچسبد و درنتیجه از روی مسواک جدا نشوند». این دندان‌پزشک می‌افزاید: «پس از این‌که خمیردندان را روی مسواک قرار دادید، سریعا یک بار دیگر مسواک را از زیر آب رد کنید. این تماس دوم با آب، خمیردندان را به حالت فعال درمی‌آورد چون هم حل‌پذیری خمیردندان را افزایش می‌دهد و هم چسبندگی آن به مسواک را تقویت می‌کند. فقط بعد از این کار باید سریعا مسواک زدن را شروع کنید». اگر می‌خواهید که از دندان‌های‌تان مراقبت کنید، باید حداقل ۲ بار در روز و هر بار حداقل به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. اگر درباره بهترین شیوه برای مسواک زدن تردید دارید یا نسبت به بهداشت دهان و دندان خودتان نگران هستید، حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



آلرژی فصلی چیست؟
نوشته شده در دو شنبه 20 فروردين 1397
بازدید : 11
نویسنده : saeed.bp

آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی، واکنش اشتباهی است که سیستم ایمنی بدن نسبت به محرک‌های بیرونی (آلرژن‌ها) نشان می‌دهد. پس آلرژی‌های فصلی، واکنش‌های آلرژیکی هستند که به‌خاطر تماس شما با آلرژن‌های خاص در برهه‌های خاصی از سال بروز پیدا می‌کنند. یک پزشک انگلیسی به‌نام جان بوستوک برای اولین بار در سال ۱۸۱۹ میلادی، توصیفی از علائم نوعی آلرژی فصلی به دست داد که با نام تب یونجه شناخته می‌شود. در آن زمان، تب یونجه واقعا نادر به‌حساب می‌آمد. اگرچه شیوع تب یونجه در طول قرن ۱۹ در بریتانیا افزایش یافت، اما تا شروع قرن ۲۰ همچنان نامعمول شمرده می‌شد. اصطلاح «آلرژی» در سال ۱۹۰۶ توسط یک متخصص کودکان وینی به‌نام کلود فون پیرکه مورد استفاده قرار گرفت تا عطسه‌های ناشی از تماس دانش‌آموزان با گرده‌های آلرژی‌زا را توصیف کند. او از این اصطلاح برای به بیان درآوردن «واکنش‌دهی تغییریافته» استفاده کرد تا نشان دهد که آلرژی فقط بر تعداد خاصی از انسان‌ها تاثیر می‌گذارد، نه بر همه آنان. 
 
آلرژی اپیدمیک (همه‌گیر)
 اگرچه بعضی از پدیده‌های آلرژیک در متون پزشکی باستانی توصیف شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آلرژی‌های فصلی رایج در جهان امروزی مانند تب یونجه واقعا نوعی بیماری پساصنعتی هستند و از عصر صنعتی شدن جهان به بعد به‌وجود آمده‌اند. آلرژی بینی یا رینیت آلرژیک، یعنی شایع‌ترین آلرژی فصلی، هم امروزه بسیار شایع شده است و خصوصا در چند دهه گذشته در کشوری مانند آمریکا روبه‌افزایش بوده است. درواقع، میزان ابتلا به این آلژی از نظر آماری، از ۱۰ درصد کل جمعیت آمریکا در سال ۱۹۷۸ به ۳۰ درصد از کل جمعیت در سال ۲۰۰۸ رسیده است. 
 
عوامل محرک در آلرژی‌های فصلی
 شایع‌ترین عوامل محرک در آلرژی‌های فصلی، گرده‌ها و اسپورهای قارچی (mold spores) هستند. سطح تماس با این عوامل نه‌تنها به فصل، بلکه به دو عامل مهم دیگر یعنی محل زندگی و وضعیت آب‌وهوایی نیز بستگی دارد. به‌طور کلی، درختان تقریبا در همه مناطق در اواخر زمستان و اوایل بهار گرده‌افشانی می‌کنند. گرده‌افشانی گیاهان نیز در اواسط تا اواخر بهار اتفاق می‌افتد و علف‌ها یا چمن‌ها نیز در تابستان گرده‌افشانی دارند. در بسیاری از مناطق، تماس با گرده‌های آلرژی‌زا در روزهایی که هوای صاف دارند و همراه با وزش باد هستند،‌ به بیشترین میزان خود می‌رسند، چون باد به پخش کردن گرده‌ها کمک می‌کند. با این‌حال، اسپورهای قارچی می‌توانند در هر موقعی از سال وجود داشته باشند. از آن‌جایی که سطح این ترکیبات با افزایش دما بالا می‌رود،‌ اواسط تا اواخر تابستان را می‌توان دوره اوج فعالیت آن‌ها دانست. البته همین ترکیبات، عامل اصلی در شکل‌گیری آلرژی‌های فصلی در پاییز هم هستند. میزان آن‌ها نیز در ساعات عصر و در روزهای همراه با وزش باد به اوج خودش می‌رسد. توجه داشته باشید که تعداد اسپورهای قارچی در هوا می‌تواند در دقایق پیش از رعد و برق به بالاترین حد خودش برسد و افراد مبتلا به آسم را با حملات آسم در این موقعیت‌ها مواجه کند. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی نیز به گردوغبار خانگی و کنه گردوغبار (Dust mite) آلرژی دارند که در تمام طول سال می‌توانند مشکل‌ساز شوند. کنه‌های گردوغبار نیز حشرات میکروسکوپی خاصی هستند که خصوصا از سلول‌های پوستی انسان‌ها تغذیه می‌کنند. رشد آن‌ها نیز در محیط‌های مرطوب و نرم مانند تشک، بالش، جسم حیوانات خانگی و لوازم داخل خانه اتفاق می‌افتد. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ فایده دانه چیا
نوشته شده در دو شنبه 20 فروردين 1397
بازدید : 5
نویسنده : saeed.bp

۶ فایده دانه چیا

۱. دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند 

هر قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا حدودا ۵ گرم فیبر به بدن می‌رساند که برابر است با تقریبا ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به دریافت فیبر. توجه داشته باشید که همین مقدار از برنج قهوه‌ای فقط می‌تواند ۲ گرم فیبر برای بدن تامین کند. اگرچه ثابت شده است که فیبر غذایی می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش بدهد و برای تقویت سلامت گوارشی مفید باشد، اما آمارها نشان می‌دهند که بیشتر افراد در طول روز به اندازه کافی فیبر دریافت نمی‌کنند.

 

 ۲. دانه‌های چیا می‌توانند به شکل‌گیری استخوان‌های قوی کمک کنند

 دانه‌های چیا سرشار از فسفر و منیزیم هستند؛ دو ماده معدنی مهم که می‌توانند سلامت استخوان‌ها را حفظ کنند. طبق مطالعه منتشرشده در Nutrition Journal، افرادی که بالاترین میزان دریافت فسفر را از طریق رژیم غذایی دارند، خطر ابتلا به پوکی استخوان را حدود ۴۵ درصد نسبت به دیگر افراد کاهش می‌دهند. 

هر قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا حاوی ۱۲۲ میلی‌گرم فسفر و ۴۷ میلی‌گرم منیزیم است که به ترتیب ۱۷ و ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این مواد معدنی را تامین می‌کنند. 

 

۳. دانه‌های چیا،‌ منبع پروتئینی کاملی هستند

 افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، به‌سختی می‌توانند منابع پروتئینی کامل را برای خوردن پیدا کنند. این مساله می‌تواند برای آنان مشکل‌ساز شود، چون منابع پروتئینی کامل حاوی همه انواع اسیدهای آمینه هستند که عملکرد صحیح بدن به آن‌ها بستگی دارد. منابع پروتئینی کامل و اصلی شامل محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی می‌شوند. با این‌حال، دانه‌های چیا نیز در گروه همین منابع پروتئینی کامل قرار می‌گیرند و درنتیجه گزینه فوق‌العاده مهم و کارآمدی برای گیاه‌خواران هستند. شما می‌توانید بادام خردشده و شیر سویا را نیز همراه با دانه‌های چیا مصرف کنید تا پروتئین دریافتی را به میزان چشمگیری افزایش بدهید. 

متخصصان می‌گویند که دانه‌های چیا، جایگزین مناسبی هم برای تخم‌مرغ در دستورپخت‌ها هستند. البته استفاده از دانه‌های چیا به این منظور باید براساس این نسبت انجام بگیرد تا بافت مشابه تخم‌مرغ به شما بدهد: ۳ قاشق غذاخوری آب ساده به‌ازای هر قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا. 

 

۴. دانه‌های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند

 دانه‌های چیا، منبع خوبی برای دریافت آلفا-لینولئیک اسید (ALA) محسوب می‌شوند که نوعی اسید چرب امگا-۳ است. طبق گزارش منتشرشده در The American Journal of Clinical Nutrition، آلفا-لینولئیک اسید می‌تواند از بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی محافظت کند. توجه داشته باشید که آلفا-لینولئیک اسید، نوعی اسید چرب ضروری برای بدن به حساب می‌آید، چون بدن نمی‌تواند خودش این ماده را تولید کند و درنتیجه شما باید این ماده ضروری را به بدن برسانید. 

البته همه افراد در کنار دریافت ALA، باید دو نوع امگا-۳ دیگر را هم به بدن برسانند که در ماهی‌ها و غذاهای دریایی وجود دارند: DHA و EPA. اگرچه بدن می‌تواند بخشی از ALA دریافتی را به EPA و DHA تبدیل کند، اما این تبدیل‌سازی به مقدار بسیار محدودی انجام می‌گیرد و درنتیجه همه انسان‌ها به دریافت همه انواع امگا-۳ نیازمند هستند. 

 

۵. دانه‌های چیا می‌توانند به حفظ تعادل آب در بدن کمک کنند

 یکی از ویژگی‌های دانه‌های چیا این است که مقدار زیادی آب را به خود جذب می‌کنند. بنابراین، ورزشکاران و دونده‌های استقامتی می‌توانند از مصرف دانه‌های چیا برای تامین آب بدن کمک بگیرند. یکی از مطالعات Food Science and Technology نشان می‌دهد که یک گرم از آرد دانه‌های چیا می‌تواند حدود ۱۲ گرم آب به خودش بگیرد. 

 

۶. دانه‌های چیا می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند

 یکی از جدیدترین مطالعات Nutrition Research and Practice نشان می‌دهد که وقتی افراد از ماست همراه با ۷ تا ۱۴ گرم دانه چیا استفاده می‌کنند، در وعده غذایی بعدی حدود ۲۵ درصد کالری کمتری استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که دانه‌های چیا از نظر جذب آب نیز قدرت بالایی دارند، محققان تصور می‌کنند که مصرف این دانه‌ها به شکل‌گیری احساس رضایتمندی پس از غذا خوردن نیز کمک می‌رساند. ‌البته فیبر سرشار این دانه‌ها نیز احساس سیری مطلوبی به‌وجود می‌آورد. 

۶ فایده دانه چیا


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ اشتباه رایج درباره حمام کردن
نوشته شده در شنبه 18 فروردين 1397
بازدید : 11
نویسنده : saeed.bp

۷ اشتباه رایج درباره حمام کردن

۱. لایه‌برداری پوست سر را با کمک ناخن‌ها انجام می‌دهید 
اگر لایه‌برداری پوست سر به‌درستی انجام شود، می‌تواند احساس شادابی و طراوت به شما بدهد. اما افرادی که این کار را با کمک ناخن‌ها انجام می‌دهند، قطعا به پوست سرشان آسیب می‌رسانند. درواقع، ناخن‌ها می‌توانند پوست سر را خراش بدهند و حتی باعث پوسته دادن این ناحیه از بدن شوند. 
برای این‌که لایه‌برداری پوست سر به‌خوبی انجام بگیرد، باید از نوک انگشتان خودتان کمک بگیرید، نه از ناخن‌ها. همچنین نباید ساقه‌های موها را با شدت زیاد بین انگشتان دست فشار بدهید، چون این کار می‌تواند به ساقه‌های موها آسیب برساند و باعث چند تکه شدن انتهای آن‌ها شود. 
 
۲. صابون شما حاوی هیچ ترکیب مرطوب‌کننده‌ای نیست 
صابون‌هایی که حاوی هیچ ترکیب مرطوب‌کننده‌ای نیستند، مانند بسیاری از صابون‌های آنتی‌باکتریال و دئودورانت، می‌توانند پوست بدن را خشک کنند. بنابراین، همواره صابون‌هایی را انتخاب کنید که حاوی اسید استئاریک باشند یا سراغ انواع مرطوب‌کننده بروید. افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، باید بیشتر از دیگران به این نکته توجه نشان بدهند. 
 
۳. با آب داغ و به مدت طولانی حمام می‌کنید
 هیچ کس از شما نمی‌خواهد که در میانه زمستان، با آب سرد حمام کنید یا دوش بگیرید. با این‌حال، آب بیش از حد داغ نیز قطعا برای پوست مناسب نیست. بعضی از افراد عادت کرده‌اند که خصوصا در زمستان، با آب بسیار داغ و به مدت طولانی حمام کنند یا دوش بگیرند، درحالی که از مضرات این کار آگاه نیستند. این کار، چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد و دقیقا به عناصری آسیب می‌رساند که وظیفه حفظ رطوبت در پوست را بر عهده دارند. 
 
۴. به پوست سرتان نرم‌کننده نمی‌زنید 
بیشتر افراد موقع استفاده کردن از نرم‌کننده، این محصول را فقط به قسمت‌های بیرونی موها می‌رسانند. این درحالی است که محصولات نرم‌کننده مو باید تمام موها، از ریشه‌ای‌ترین قسمت تا بیرونی‌ترین قسمت،‌ را در بر بگیرند. تماس نرم‌کننده‌ها با پوست سر نیز واقعا مهم است، چون از خارش و پوسته دادن پوست سر جلوگیری می‌کنند. 
 
۵. در حین شست‌وشو، پوست بدن را لایه‌برداری می‌کنید
 بیشتر افراد از لیف‌ها و ابزارهای پارچه‌ای دیگر به‌صورت نادرست استفاده می‌کنند و آن‌ها را شدیدا روی پوست فشار می‌دهند. این درحالی است که لیف‌ها واقعا ابزار مناسبی برای لایه‌برداری از پوست نیستند، چون می‌توانند لایه محافظتی و طبیعی پوست را از بدن جدا کنند. 
توصیه متخصصان این است که افراد دارای پوست خشک و حساس فقط از دست‌های خودشان برای شستن بدن کمک بگیرند. افراد دارای پوست چرب نیز باید از لیف‌های لطیف استفاده کنند تا به پوست‌شان آسیب نرسانند. در ضمن، لیف‌ها باید به مرور زمان جایگزین شوند تا باکتری‌ها نتوانند در آن‌ها تجمع کنند. 
 
۶. آب‌کشی پایانی را به‌خوبی انجام نمی‌دهید
به‌گفته متخصصان، وقتی که می‌خواهید از حمام خارج شوید، بسیار مهم است که مطمئن شوید همه ترکیبات صابون‌ها و شامپوها کاملا از بدن جدا شده‌اند. باقی ماندن این ترکیبات روی بدن می‌تواند به تحریک پوست و انسداد منافذ پوستی منجر شود و درنهایت شما را با آکنه‌ها مواجه کند. افرادی که با آکنه‌های خاص در ناحیه پشت بدن‌شان مواجه می‌شوند نیز باید آب‌کشی موهای‌شان را طوری انجام بدهند که موها به سمت جلو خم شده باشند. با این کار، ترکیبات باقی‌مانده به ناحیه پشت بدن انتقال پیدا نمی‌کنند. 
 
۷. برای استفاده از لوسیون بیش از حد صبر می‌کنید
 بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها، وقتی است که بدن‌تان را کمی خشک کرده‌اید و پوست بدن هنوز رطوبت دارد. در این حالت، ترکیبات مرطوب‌کننده به‌خوبی وارد پوست می‌شوند و اثرگذاری مطلوبی از خودشان نشان می‌دهند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



نشستن بیش از حد به مجرای ادراری آسیب می‌رساند
نوشته شده در شنبه 18 فروردين 1397
بازدید : 4
نویسنده : saeed.bp

نشستن بیش از حد به مجرای ادراری آسیب می‌رساند

محققان سال‌هاست می‌گویند که نشستن بیش از حد می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد و حتی به افزایش اندازه دور کمر منجر شود. با این‌حال، یکی از مطالعات جدید در همین زمینه نشان می‌دهد که نشستن بیش از حد برای مجرای ادراری انسان‌ها نیز مضر و زیان‌آور است. گزارشی از این مطالعه در BJU International منتشر شده است. در این مطالعه، حدود ۷۰ هزار نفر از افراد میان‌سال در طی یک دوره ۲.۵ ساله مورد بررسی قرار گرفتند و عواملی مانند مدت‌زمان نشستن و میزان فعالیت بدنی نیز در میان آنان بررسی شد. طبق یافته‌های نهایی، افرادی که روزانه ۵ ساعت یا بیشتر از آن را در حالت نشسته می‌گذرانند، مانند افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، بیشتر احتمال دارد که به علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS) مبتلا شوند. این علائم می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: تخلیه ناقص مثانه، تکرر ادرار یا ضرورت ناگهانی به دفع ادرار، جریان ادرار ضعیف یا نیاز به دفع مکرر ادرار در ساعات خواب شبانه. 

 

نشستن بیشتر از ۵ ساعت در روز و علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS) 

این مطالعه فقط شامل مردان می‌شده است و درنتیجه یافته‌ها قابل تطبیق با زنان نیستند، چون زنان اساسا دارای مجرای ادراری متفاوتی نسبت به مردان هستند. با این‌حال، محققان می‌گویند: «دلیلی ندارد تصور کنیم که اثرات مخرب و زیان‌بار ناشی از عدم فعالیت بدنی یا نشستن بیش از حد فقط به مردان محدود می‌شود». 

 

زنان و خطر ابتلا به عفونت‌های مجرای ادراری

 نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS) به دلیل‌های متعدد در میان زنان شایع هستند و معمولا هم به عملکرد عصب‌ها، عضله‌ها و بافت‌های همبند برمی‌گردند. به‌گفته محققان، «ما متوجه شدیم که داشتن تحرک برای سلامت اسکلتی-عضلانی مهم است و همچنین سلامت عصب‌ها و نحوه عملکرد عضله‌ها و بافت‌های همبند برای تخلیه مثانه نیز به این تحرک ارتباط دارد». 

 

کاهش خطر ابتلا به علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS)

درحالی که علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS) نسبتا رایج است، اما همه افراد به چنین مشکلی مبتلا نمی‌شوند. برای کاهش خطر ابتلا به LUTS، پیش از هر چیزی باید از سیگار کشیدن خودداری کنید. پیروی از رژیم غذایی سالم و حفظ وزن در محدوده سالم نیز، دو موضوع مهم بعدی هستند. برای این‌که بدن‌تان بتواند مایعات اضافی را به‌صورت منظم دفع کند نیز باید آب مورد نیاز بدن را به‌خوبی تامین کنید. تحرک داشتن کافی از طریق اضافه کردن ورزش منظم به برنامه روزانه و پرهیز از نشستن برای مدت‌زمان طولانی هم از دیگر نکاتی است که باید جدی گرفته شود. 

نشستن بیش از حد به مجرای ادراری آسیب می‌رساند


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ منبع مهم کربوهیدرات برای لاغری
نوشته شده در شنبه 18 فروردين 1397
بازدید : 5
نویسنده : saeed.bp

۶ منبع مهم کربوهیدرات برای لاغری

۱. برنج قهوه‌ای 

برنج قهوه‌ای در حالت طبیعی اصلا نمک ندارد و حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی و فیبر است. به جرات می‌توان گفت که همه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کنید و از این برنج به‌صورت روزانه استفاده کنید. 

حجم مصرفی: یک فنجان پخته‌شده (۱۹۵ گرم) و حاوی ۲۱۸ کالری، ۴ گرم فیبر، ۵ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی، ۴۶ گرم کربوهیدرات و البته تامین‌کننده ۱۰۷ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز، ۲۱ درصد منیزیم و ۱۵ درصد ویتامین B۶. 

 

۲. کینوا 

میزان پروتئین موجود در کینوا، تقریبا ۲ برابر بیشتر از برنج قهوه‌ای است. در ضمن، پروتئین کینوا سرشار از اسیدهای آمینه ضروری‌ای است که این منبع کربوهیدراتی را به عنصر قدرتمندی برای بافت‌سازی و عضله‌سازی تبدیل می‌کند. این ترکیبات پروتئینی و فیبری در کنار چربی‌های سالم و کربوهیدرات درون کینوا، اثرات مثبتی بر قند خون باقی می‌گذارند. به‌علاوه، کینوا ذاتا طعم و بافت سبک و نرمی دارد و خیلی هم سریع برای خوردن آماده می‌شود. 

حجم مصرفی: یک فنجان پخته‌شده (۱۸۵ گرم) و حاوی ۲۲۲ کالری، ۵ گرم فیبر، ۸ گرم پروتئین، ۴ گرم چربی، ۳۹ گرم کربوهیدرات و همچنین تامین‌کننده ۴۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز، ۳۰ درصد به منیزیم و ۱۹ درصد به فولات. 

 

۳. جو پرک معمولی 

اضافه کردن جو پرک معمولی و انواع دیگر جو به رژیم غذایی، یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها دریافت فیبر غذایی بیشتر است. مصرف جو، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و پروتئین‌های عضله‌ساز را هم به بدن می‌رساند. البته جو انتخابی شما نباید حاوی هیچ نوع قند یا عنصر طعم‌دهنده دیگری باشد. حجم مصرفی: یک فنجان پخته‌شده با آب (۲۳۴ گرم) حاوی ۱۶۶ کالری، ۴ گرم فیبر، ۶ گرم پروتئین، ۴ گرم چربی، ۳۲ گرم کربوهیدرات و همچنین تامین‌کننده ۶۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز و ۱۸ درصد به سلنیوم. 

 

۴. جو دوسر خردشده 

جو دوسر خردشده، بافت نرم‌تر و خوش‌مزه‌تری دارد، اما پختن آن کمی بیشتر از جو پرک طول می‌کشد. با این‌حال، استفاده از این نوع جو واقعا به زحمتش می‌ارزد. به‌گفته متخصصان، آنزیم‌های درون دستگاه گوارش به زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به درون ترکیبات جو دوسر خردشده نفوذ کنند. همین روند، جذب گلوکز را آهسته‌تر می‌کند و جو دوسر خردشده را به گزینه بهتری برای افرادی تبدیل می‌سازد که در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند. 

حجم مصرفی: ۱ فنجان ناپخته (۸۰ گرم) حاوی ۳۰۰ کالری، ۸ گرم فیبر، ۱۰ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی، ۵۴ گرم کربوهیدرات و همچنین تامین‌کننده ۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم و ۴ درصد به پتاسیم. 

 

۵. جو پوست‌کنده 

جو پوست‌کنده فقط برای تهیه سوپ نیست. محققان سوئدی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر از جو پوست‌کنده در وعده صبحانه استفاده کنید، نوسان قند خون را در وعده ناهار حدود ۴۴ درصد و این نوسان در وعده شام را حدود ۱۴ درصد کاهش می‌دهید. هرچه سطح قند خون بیشتر کنترل شود، انرژی پایدارتری خواهید داشت و گرسنگی را کمتر تجربه خواهید کرد. حجم مصرفی: یک فنجان پخته‌شده (۱۵۷ گرم) حاوی ۱۹۳ کالری، ۶ گرم فیبر، ۴ گرم پروتئین، ۱ گرم چربی، ۴۴ گرم کربوهیدرات و همچنین تامین‌کننده ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز، ۱۹ درصد به سلنیوم و ۱۶ درصد به نیاسین. 

 

۶. گندم سیاه 

هر ۲۸ گرم از گندم سیاه حدود ۳ گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین به بدن می‌رساند،‌ و همچنین سرشار از مواد معدنی مهم است. 

حجم مصرفی: هر ۲۸ گرم حاوی ۹۶ کالری، ۳ گرم فیبر، ۴ گرم پروتئین، ۱ گرم چربی، ۲۰ گرم کربوهیدرات و تامین‌کننده ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز، ۱۵ درصد به مس و ۱۶ درصد به منیزیم. 

۶ منبع مهم کربوهیدرات برای لاغری


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ خوراکی مهم برای تقویت سیستم ایمنی
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 10
نویسنده : saeed.bp

۶ خوراکی مهم برای تقویت سیستم ایمنی

۱. ماست 
ترکیبات پروبیوتیک که در ماست‌هایی با همین نام وجود دارند، باکتری‌های سالم و مفیدی هستند که عملیات پاک‌سازی میکروب‌های بیماری‌زا را برای روده‌ها و دستگاه گوارش انجام می‌دهند. اگرچه پروبیوتیک‌ها در قالب مکمل‌ها نیز قابل مصرف هستند،‌ اما محققان دانشگاه وین به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ۲۰۰ گرم ماست پروبیوتیک به‌صورت روزانه، به‌اندازه مکمل‌های پروبیوتیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن اثربخشی دارد. البته شما باید ماست‌های پروبیوتیکی را انتخاب کنید که حاوی قندهای افزودنی نباشند. بعضی از محققان می‌گویند که اگر بسته‌های ماست کمتر از ۸ گرم قند داشته باشند، گزینه مناسبی به‌شمار می‌روند. 
مقدار مطلوب برای مصرف: ۲۰۰ گرم برای هر روز. 
 
۲. جو دوسر و جو معمولی 
این غلات حاوی بتاگلوکان هستند که نوعی فیبر ضدمیکروب و آنتی‌باکتریال محسوب می‌شود. به‌گفته محققان نروژی، قابلیت‌های جو دوسر و جو معمولی از این منظر حتی از اکیناسه هم بیشتر است. وقتی که حیوانات از این دو نوع غله استفاده می‌کنند، احتمال مبتلا شدن آن‌ها به آنفلوآنزا و هرپس کاهش می‌یابد. در میان انسان‌ها نیز، مصرف این دو نوع غله به تقویت سیستم ایمنی بدن، تسریع روند بهبودی در زخم‌ها و کمک به فعالیت بهتر آنتی‌بیوتیک‌ها منجر می‌شود. 
مقدار مطلوب برای مصرف: حداقل یک وعده از سه وعده مصرفی از غلات برای هر روز. 
 
۳. سیر 
سیر که نزدیکی زیادی با پیاز دارد، حاوی عنصر فعالی به نام آلیسین است که با عفونت‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند. محققان بریتانیایی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف عصاره سیر به مدت ۱۲ هفته، شانس ابتلا به سرماخوردگی را حدود دوسوم کاهش می‌دهد. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند علاقه‌مندان به سیر که هفته‌ای بیش از ۶ حبه سیر کامل می‌خورند، شانس ابتلا به سرطان کولورکتال را ۳۰ درصد و شانس ابتلا به سرطان معده را ۵۰ درصد کمتر می‌کنند.
 مقدار مطلوب برای مصرف: دو حبه خام برای هر روز و اضافه کردن سیر به بیشتر وعده‌های غذایی در طول هفته. 
 
۴. سوپ مرغ 
محققان می‌گویند که مصرف سوپ مرغ خانگی، گسترش سلول‌های سفید التهابی را در بدن مهار می‌کند. این یافته علمی از اهمیت زیادی برخوردار است، چون علائم سرماخوردگی در واکنش به تجمع همین سلول‌های مخرب در لوله‌های برونشیال (bronchial tubes) به‌وجود می‌آیند. دلیلش این است که در فرآیند پختن مرغ، نوعی اسید آمینه به نام سیستئین شکل می‌گیرد که در بدن شبیه به نوعی داروی برونشیت به‌نام استیل‌سیستئین عمل می‌کند. آب نمک‌آلود این سوپ نیز مخاط درون بدن را مانند داروهای سرفه رقیق می‌‌سازد. اضافه کردن ادویه‌ها و چاشنی‌های مناسب مانند سیر و پیاز به سوپ مرغ نیز می‌تواند قدرت تقویت‌کننده این سوپ را برای سیستم ایمنی بدن افزایش بدهد. مقدار مطلوب برای مصرف: وقتی که احساس فرسودگی می‌کنید، حتما یک کاسه سوپ مرغ بخورید. 
 
۵. چای 
افرادی که روزانه ۵ فنجان چای می‌نوشند و این کار را به‌صورت مداوم انجام می‌دهند، میزان اینترفرون‌های (interferons) ضدویروس را در خون‌شان حدودا ۱۰ بار بیشتر می‌کنند. اسید آمینه‌ای که مسئولیت این تقویت‌کنندگی را بر عهده دارد، ال‌تیانین است که هم در چای سبز و هم در چای سیاه یافت می‌شود. 
مقدار مطلوب برای مصرف: روزانه چندین فنجان چای بنوشید. 
 
۶. گوشت گوساله 
کمبود زینک (روی)، یکی از شایع‌ترین کمبودهای تغذیه‌ای در میان بسیاری از مردم جهان است. شانس ابتلا به این کمبود خصوصا در میان گیاه‌خواران و افرادی که از گوشت گوساله استفاده نمی‌کنند، بیشتر می‌شود، چون گوشت گوساله دقیقا بهترین منبع برای دریافت زینک است. متاسفانه حتی کمبود زینک به میزان خفیف هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش بدهد. این درحالی است که دریافت زینک به میزان کافی برای رشد و تکامل سلول‌های سفید خون ضرورت دارد و دقیقا همین سلول‌های هستند که وظیفه تشخیص و نابودی عناصر مهاجم مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها را بر عهده دارند. مقدار مطلوب برای مصرف: هر ۸۵ گرم از گوشت گوساله بدون چربی، حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به زینک را تامین می‌کند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



افزایش خطر ابتلا به دیابت با شب‌کاری
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 10
نویسنده : saeed.bp

افزایش خطر ابتلا به دیابت با شب‌کاری

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد کار کردن در شیفت‌های شبانه چرخشی می‌تواند شدیدا برای سطح قند خون در بدن مضر باشد. گزارشی از این مطالعه در Diabetes Care منتشر شده است. محققان در این مطالعه، اطلاعات مربوط به بیش از ۲۷۰ هزار نفر از مردم بریتانیا را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اگر افراد در ساعات کاری نامنظم یا شیفت‌های شبانه چرخشی کار کنند، شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را ۴۴ درصد نسبت به حالت عادی افزایش می‌دهند. دکتر سلین وتر (از مسئولان این مطالعه) می‌گوید: شغل‌های شیفتی، خصوصا شیفت‌های شبانه، ریتم بیولوژیک و همچنین ریتم طبیعی اجتماعی را در انسان‌ها مختل می‌کند و حتی به ریتم خواب هم صدمه می‌زند. مجموعه این اختلال‌ها، خطر ابتلا به اختلال‌های متابولیک، از جمله ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، را افزایش می‌دهند. 
 
یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که هرچه افراد بیشتر در شیفت‌های شبانه نامنظم و چرخشی کار کنند، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را بالاتر می‌برند. برای مثال، کار شبانه به اندازه ۳ نوبت در ماه با افزایش خطر ۲۴ درصدی ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه می‌شود، درحالی که اگر این میزان به بیشتر از ۸ نوبت در ماه برسد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز از ۳۶ درصد می‌گذرد. دکتر وتر می‌گوید: «مطالعه ما، یکی از اولین مواردی است که رابطه دوز-واکنش را نشان می‌دهد؛ یعنی به ما می‌گوید که هرچه افراد بیشتر در شیفت شبانه کار کنند، احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را هم بالاتر می‌برند». با این‌حال، کار کردن به‌صورت دائمی در شیفت شب با افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت مرتبط نیست. محققان می‌گویند که چنین افرادی می‌توانند خودشان را با برنامه شبانه سازگار کنند. در ضمن، افرادی که ذاتا به بیداری در ساعات شب تمایل دارند، راحت‌تر چنین سازگاری‌ای را تجربه خواهند کرد. 
 
به توصیه متخصصان، افرادی که نمی‌توانند از کارهای شبانه خودداری کنند، می‌توانند خطرات احتمالی برای سلامتی خودشان را از این راه‌ها کاهش بدهند: رژیم غذایی سالم، مراقبت از وزن، ورزش منظم و خواب کافی در ساعات استراحت. لازم به ذکر است که این یافته‌ها نمی‌توانند رابطه علت و معلولی مستقیمی را بین کار شیفتی و ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ اثبات کنند. با این‌حال، مطالعات اخیر نیز نشان داده‌اند که کار شیفتی با احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی، بیماری دیابت و همچنین سرطان مرتبط است. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



آهسته غذا بخورید تا لاغر شوید!
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 8
نویسنده : saeed.bp

آهسته غذا بخورید تا لاغر شوید!

اگر به اندازه‌ای سریع غذا می‌خورید که لقمه‌های غذا را تقریبا بدون جویدن قورت می‌دهید، باید هرچه زودتر این عادت نادرست را کنار بگذارید و تلاش کنید که آهسته غذا خوردن را به الگوی همیشگی‌تان تبدیل کنید. محققان ژاپنی در یکی از مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که آهسته غذا خوردن برای کاهش دادن اضافه‌وزن مفید است. گزارشی از مطالعه آنان در BMJ Open منتشر شده است. به‌گفته محققان، نکته دیگری که برای کاهش وزن اهمیت دارد، پرهیز از خوردن میان‌وعده‌ها و خوراکی‌ها پس از شام و همچنین خودداری از مصرف غذا در ۲ ساعت منتهی به خواب شبانه است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که اجرایی کردن همین تغییرات ساده در سبک زندگی، اندازه دور کمر را کاهش می‌دهد و با پایین آوردن میزان ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی مرتبط است. 
 
در مقایسه با افرادی که سریع غذا می‌خورند و غذای خودشان را قورت می‌دهند، افرادی که با سرعت عادی غذا می‌خورند حدودا ۲۹ درصد کمتر با شانس ابتلا به چاقی مواجه هستند. به‌علاوه، افرادی که سرعت غذا خوردن را از میزان عادی هم پایین‌تر می‌آورند، احتمال ابتلا به چاقی را هم ۴۲ درصد کمتر می‌کنند. محققان می‌گویند افرادی که آهسته غذا می‌خورند، معمولا از سلامت عمومی بالاتری نسبت به دیگران برخوردار هستند و حتی سبک زندگی سالم‌تری هم دارند. با این‌حال، این مطالعه ثابت نمی‌کند که سرعت غذا خوردن مستقیما باعث ابتلا به چاقی می‌شود یا از آن جلوگیری می‌کند، بلکه فقط رابطه‌ای را بین این عامل‌ها نمایان می‌سازد. 
 
دکتر دیوید کاتز (مدیر Yale-Griffin Prevention Research Center) با توجه به یافته‌های این مطالعه می‌گوید: «عادت‌هایی که توجه و تمرکز بر غذا خوردن را افزایش می‌دهند، می‌توانند هم به کاهش وزن کمک کنند و هم نقش مثتبی در حفظ سلامت عمومی داشته باشند». درواقع آهسته غذا خوردن، از ویژگی‌های افرادی است که با تمرکز و توجه کافی غذا می‌خورند. در ضمن، آنان عمدتا انتخاب‌های غذایی آگاهانه‌تری دارند و در غذا خوردن بیشتر به کیفیت اهمیت می‌دهند، نه به کمیت. به‌گفته دکتر سامانتا هلر (متخصص تغذیه در دانشگاه پزشکی نیویورک)، آهسته غذا خوردن به بدن ما زمان کافی می‌دهد تا احساس سیری و رضایتمندی از غذا خوردن را به‌موقع ایجاد کند و درنتیجه مانع از پُرخوری می‌شود. به همین دلیل هم افرادی که سریع‌تر غذا می‌خورند، اساسا کالری بیشتری نسبت به نیاز بدن‌شان دریافت می‌کنند. به‌علاوه، غذا خوردن سریع با خطر بالای ابتلا به مرض چاقی، بیماری‌های قلبی-عروقی و همچنین سندرم متابولیک مرتبط است. این متخصص می‌گوید: «در بسیاری از کشورهای اروپایی، آهسته غذا خوردن همچنان رواج دارد. اما در کشوری مانند آمریکا، بیشتر افراد خیلی سریع غذا می‌خورند». 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۴ باور غلطی که پزشکان را کلافه می‌کند!
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 22
نویسنده : saeed.bp

۴ باور غلطی که پزشکان را کلافه می‌کند!

۱. هرچه بیشتر آب بنوشید، برای سلامتی‌تان بهتر است 
آب می‌تواند سالم‌ترین نوشیدنی برای سلامتی شما باشد، اما قطعا زیاده‌روی در مصرف هر چیزی پیامدهای منفی و مخربی خواهد داشت. زیاده‌روی در مصرف آب در بهترین حالت کاری می‌کند که شما هر ۳۰ دقیقه به دفع ادرار نیاز پیدا کنید و در بدترین حالت هم می‌تواند حتی شما را به کشتن بدهد! با این‌حال، شیوه مناسبی برای نوشیدن آب به مقدار کافی وجود دارد: به پیام‌های بدن خودتان اعتماد کنید. درواقع، بدن شما بهتر از هر عامل دیگری متوجه می‌شود که دقیقا به چه مقدار آب در طول روز نیاز دارید. بنابراین، شما باید به میزانی آب بنوشید که تشنگی خودتان و علائم ناشی از کم‌آبی بدن را برطرف کنید، نه این‌که بدن خودتان را به‌واسطه نوشیدن مداوم آب تحت فشار قرار بدهید. 
 
۲. گلوتن قطعا برای سلامتی مضر است 
امروزه استفاده از مواد غذایی بدون گلوتن و پیروی از رژیم‌های غذایی فاقد گلوتن به یکی از تمایلات مد روز در بخش‌های مختلف جهان تبدیل شده است. درواقع، بسیاری از افراد به همین دلیل تصور می‌کنند که گلوتن (نوعی پروتئین در بعضی از انواع غلات) برای سلامتی مضر است یا باعث افزایش وزن می‌شود. با این‌حال، چنین تصوری لزوما درباره همه انسان‌ها درست از آب درنمی‌آید. به‌گفته متخصصان، فقط درصدی از انسان‌ها به بیماری سلیاک مبتلا هستند که درصد کمی هم به عدم تحمل گلوتن. باقی انسان‌هایی که در هیچ کدام از دو گروه ذکرشده قرار نمی‌گیرند، هیچ ضرورتی ندارد که گلوتن را از رژیم غذایی‌شات حذف کنند. انواع غلات سبوس‌دار در گروه بهترین منابع برای دریافت فیبر و ویتامین قرار دارند، درحالی که بسیاری از انواع محصولات بدون گلوتن حاوی مقادیر بالاتری از قند‌ها و نگهدارنده‌های مختلف هستند. به‌علاوه، میزان پروتئین و فیبر هم در این محصولات کم است و درنتیجه بیشتر محصولات فاقد گلوتن به گزینه‌هایی نسبتا ناسالم تبدیل می‌شوند. 
 
۳. اگر لاغر باشید، می‌توانید هر خوراکی یا غذایی را بخورید 
متخصصان تاکید می‌کنند که مصرف خوراکی‌های قندی و انواع هله‌هوله‌ها به سلامتی همه انسان‌ها آسیب می‌رساند، حتی اگر افراد لاغر به چنین کاری دست بزنند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که رشد سرطان می‌تواند با نوع مواد غذایی مصرفی مرتبط باشد و این ارتباط خصوصا با مصرف مواد غذایی سرشار از ترکیبات قندی بالاتر می‌رود. شما می‌توانید در حد اعتدال از خوراکی‌های شیرین هم استفاده کنید، اما درنهایت برای حفظ سلامتی خودتان باید کیفیت محصولات غذایی را جدی بگیرید. 
 
۴. سرطان پستان، قاتل شماره یک زنان است 
سرطان پستان در یکی‌دو دهه اخیر شدیدا مورد توجه زنان بوده است، اما واقعیت‌های آماری نشان می‌دهند که سرطان پستان در بسیاری از کشورهای جهان (مانند آمریکا)، قاتل شماره یک زنان نیست. درواقع، چنین عنوانی به بیماری‌های قلبی اختصاص دارد، نه سرطان پستان. حتی اولین علت در مرگ‌های سرطانی (در میان زنان) نیز به سرطان ریه اختصاص پیدا می‌کند. به‌گفته متخصصان، همین تصورات نادرست باعث شده‌اند که زنان، نگرش‌های شدیدا افراطی‌ای را نسبت به قضیه سرطان پستان اتخاذ کنند. با این‌که نمی‌توان به‌طور کامل و قطعی از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کرد، ‌اما همچنان می‌توان کارهای زیادی برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان انجام داد. تغذیه براساس رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، حفظ وزن در محدوده سالم و صحبت کردن با پزشک درباره سوابق خانوادگی، از مهم‌ترین قواعد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



اگر لبنیات نخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد؟!
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

اگر لبنیات نخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد؟!

۱. ممکن است که کمتر به سردرد مبتلا شوید 
این قضیه به نوعی ترکیب شیمیایی طبیعی به‌ نام تیرامین برمی‌گردد که عمدتا در پنیرها یافت می‌شود و می‌تواند برای بعضی از افراد مانند عامل محرک در سردرد و میگرن عمل کند. بنابراین، اگر شما هم به تیرامین حساسیت داشته باشید، قطع مصرف لبنیات و خصوصا پنیر باعث می‌شود که کمتر با سردرد مواجه شوید. 
البته مساله به این سادگی‌ها هم نیست، چون محصولات لبنی حاوی ویتامین B۲ هستند که کمبودش در بدن با عوارضی مانند میگرن همراه می‌شود. پس اگر تصمیم گرفتید که لبنیات را از رژیم غذایی‌تان کنار بگذارید، حتما باید ویتامین B۲ را از طریق مواد غذایی دیگر مانند قارچ، بادام و اسفناج تامین کنید. 
 
۲. ممکن است که کمتر نفخ کنید
ممکن است که شما واقعا به عدم تحمل لاکتوز مبتلا نباشید، اما آمارهای US National library of Medicine نشان می‌دهند که ۶۵ درصد از مردم جهان در هضم شیر با مشکل مواجه می‌شوند. دلیلش این است که بدن بسیاری از افراد فاقد آنزیمی به نام لاکتاز است که دقیقا برای هضم صحیح و کامل شیر گاو باید در بدن وجود داشته باشد. در این حالت اگر محصولات لبنی را از رژیم غذایی کنار بگذارید، وضعیت گوارش‌تان بهتر خواهد شد و کمتر هم نفخ خواهید کرد. 
البته قضیه می‌تواند کاملا هم برعکس باشد. درواقع، کنار گذاشتن محصولات لبنی از رژیم غذایی می‌تواند احساس نفخ را در بعضی از افراد بیشتر کند، چون بدن آنان نسبت به چنین تغییری در رژیم غذایی واکنش منفی نشان می‌دهد.
 
۳. ممکن است که سلامت روده‌ها با خطر مواجه شود 
بهبودی در وضعیت گوارش می‌تواند از پیامدهای قطع مصرف لبنیات باشد، اما این کار لزوما سلامت روده‌ها را بهتر نمی‌کند. درواقع، دستگاه گوارش انسان دارای انواع مختلفی از باکتری‌های مفید و مضر است. محصولات لبنی خاصی مانند ماست یونانی و کفیر حاوی باکتری‌ها مفید و پروبیوتیک‌ها هستند که سلامت روده‌ها را تقویت می‌کنند. بنابراین، اگر لبنیات را از رژیم غذایی حذف کنید، باید جایگزین مناسبی برای تامین این باکتری‌های مفید و پروبیوتیک‌ها داشته باشید. استفاده از قرص‌های پروبیوتیک می‌تواند یکی از جایگزین‌های مناسب باشد. 
 
۴. ممکن است که مواد مغذی ضروری را از دست بدهید 
محصولات لبنی حاوی ترکیبات ضروری و مهمی برای بدن هستند که کمبودشان در بدن قطعا مشکل‌ساز می‌شود. درواقع، کلسیم و ویتامین D، دو مورد از مهم‌ترین ماده‌های مغذی موجود در محصولات لبنی به‌شمار می‌روند و افرادی که این محصولات را از رژیم غذایی خودشان کنار می‌گذارند، ‌باید فکری هم برای تامین ترکیبات ضروری داشته باشند. استفاده از ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین که هر دو از منابع خوب برای دریافت کلسیم هستند، شیوه مطلوبی برای جبران کردن این کمبود محسوب می‌شوند. بعضی از شیرهای گیاهی غنی‌شده با ویتامین D و کلسیم نیز گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌روند. 
 
۵. ممکن است که راحت‌تر مریض شوید 
وقتی که مصرف لبنیات را متوقف می‌کنید، سیستم ایمنی بدن احتمالا ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود. این مشکل عمدتا به کمبود ویتامین B۱۲ در بدن برمی‌گردد که به میزان مطلوبی در محصولات لبنی وجود دارد. این ویتامین به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در مبارزه با باکتری‌های مضر نیز به بدن یاری می‌رساند. 
افرادی که مبتلا به کمبود ویتامین B۱۲ هستند، ضعیف‌تر از دیگر افراد می‌شوند و درنتیجه ناخواسته هم بیشتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌گردند. بنابراین، برای مقابله با پیامدهای منفی این کمبود باید مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین B۱۲ را به اندازه کافی در رژیم غذایی خودتان داشته باشید. 
 
۶. ممکن است که دچار کمبود پروتئین شوید
یکی از درشت‌مغذی‌هایی که از طریق مصرف لبنیات به بدن می‌رسد، پروتئین است. توجه داشته باشید که این درشت‌مغذی برای عضله‌سازی و کمک به عملکرد صحیح در اندام‌ها و استخوان‌های بدن ضروری است. درحالی که مواد غذایی دیگر هم دارای پروتئین هستند، اما افرادی که لبنیات را از رژیم غذایی کنار می‌گذارند، باید دقت بیشتری در دریافت پروتئین داشته باشند. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۶ رازی که درباره زگیل تناسلی نمی‌دانید!
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 1
نویسنده : saeed.bp

۶ رازی که درباره زگیل تناسلی نمی‌دانید!

۱. کاندوم‌ها نمی‌توانند کاملا از شما در مقابل ابتلا به HPV محافظت کنند 
درحالی که کاندوم‌ها می‌توانند خطر ابتلا به HPV یا زگیل تناسلی را کاهش بدهند، اما واقعیت این است که نمی‌توانند این خطر را به‌طور کلی از بین ببرند. درواقع، این ویروس می‌تواند در پوست بیضه مردان و دیگر قسمت‌های مودار اندام تناسلی به حیات خودش ادامه بدهد. بنابراین، هر گونه رابطه جنسی که با تماس پوست به پوست در ناحیه تناسلی همراه باشد، می‌تواند HPV را به فرد دیگری منتقل کند. به همین دلیل است که متخصصان به بزرگسالان توصیه می‌کنند که حتما واکسن HPV را دریافت کنند و این مساله را جدی بگیرند. 
 
۲. اگر نتیجه پاپ‌اسمیر شما غیرعادی باشد، خطر مبتلا شدن‌تان به سرطان‌های ناشی از HPV بیشتر می‌شود 
امروزه بسیاری از افراد می‌دانند که HPV با ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط است، اما این ویروس می‌تواند با ابتلا به انواع دیگری از سرطان‌ها مانند سرطان‌های مربوط به گردن و ناحیه سر ‌و همچنین سرطان‌های واژن، مقعد و آلت مردانه همراه شود. یافته‌های علمی نشان می‌دهند زنانی که مبتلا به سرطان دهانه رحم یا تغییرات پیش‌سرطانی در دهانه رحم هستند، بیش از دیگران با خطر ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV در قسمت‌های مختلف بدن روبه‌رو می‌شوند. 
میزان ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV یا زگیل تناسلی هنوز بسیار کم است، اما آمارها نشان می‌دهند که این میزان روبه‌افزایش حرکت می‌کند. درحال حاضر، هیچ راهنمای خاصی برای غربالگری سرطان‌های ناشی از HPV (به غیر از سرطان دهانه رحم) وجود ندارد، اما محققان درحال بررسی این مساله هستند که چگونه افراد در معرض خطر را شناسایی کنند تا در ادامه بتوانند درمان زودهنگام را برای آنان انجام بدهند. 
 
۳. سیگار کشیدن، خطر ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV را افزایش می‌دهد 
متخصصان در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که سیگار کشیدن، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و درنتیجه شرایطی را فراهم می‌سازد که HPV در بدن شدیدا رشد کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از تبدیل شدن HPV نهفته در بدن به وضعیت پیش‌سرطانی یا رشد سرطانی جلوگیری کنید، باید عادت سیگار کشیدن را واقعا کنار بگذارید. 
 
۴. واکسن HPV فقط برای زنان نیست 
واکسن HPV یا زگیل تناسلی تقریبا ۱۰۰ درصد از زنان در مقابل ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم که به‌واسطه انواع HPV ۱۶ و ۱۸ ایجاد می‌شوند، محافظت می‌کند. با این‌حال، همین واکسن دارای فواید مستقیم و واضحی هم برای سلامت مردان است که از میان آن‌ها می‌توان به پیشگیری از ایجاد زگیل‌های تناسلی اشاره کرد. 
با این‌که مطالعات تکمیلی در این زمینه‌ها هنوز به پایان نرسیده‌اند، اما محققان باور دارند که انجام دادن واکسیناسیون HPV برای پسران نیز درنهایت شانس ابتلا به سرطان‌های مربوط به ناحیه گردن و سر و همچین انواع دیگری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. 
بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که واکسن HPV برای همه پسران و دختران در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی تزریق شود، اما می‌توان واکسیناسیون HPV را در سن ۹ سالگی هم انجام داد. در ضمن، اگر فردی در سنین ذکرشده واکسن HPV را دریافت نکرده باشد، همچنان در سنین بالاتر می‌تواند برای دریافت آن اقدام کند. 
 
۵. پس از واکسن HPV همچنان به پاپ‌اسمیر نیاز دارید 
واکسن HPV از شما در مقابل همه انواع پُرخطر HPV محافظت نمی‌کند. همچنین، اگر پیش از دریافت واکسن به HPV مبتلا باشد، این واکسیناسیون نمی‌تواند مشکل شما را حل کند. بنابراین، همه زنانی که واکسن HPV را دریافت می‌کنند، همچنان باید پاپ‌اسمیر را طبق روال قبلی جدی بگیرند. 
 
۶. واکسن HPV، این مشکل را درمان نمی‌کند 
شاید این نکته واضح باشد، اما بهتر است که باز هم تکرارش کنیم: واکسن HPV فقط برای پشگیری است. پس این واکسن با ویروس مورد نظر در افراد مبتلا به HPV مبارزه نمی‌کند. به همین دلیل هم محققان می‌گویند که افراد مختلف باید در دهه ۲۰ سالگی یا زودتر از آن، واکسن HPV را دریافت کنند. توجه داشته باشید که هیج درمان خاصی برای HPV وجود ندارد، اما این بیماری می‌تواند خودبه‌خود هم از بین برود. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ درمان خانگی برای کاهش التهاب لثه
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

۷ درمان خانگی برای کاهش التهاب لثه

۱. چای سبز 

مصرف چای سبز به‌طور منظم، یکی از ترفندهایی است که می‌تواند از ابتلا به التهاب لثه (gingivitis) جلوگیری کند. این بیماری لثه با قرمز شدن، تورم و التهاب همراه با تحریک‌پذیری شناخته می‌شود. یکی از مطالعات Journal of Periodontology نشان می‌دهد افرادی که روزانه فقط یک فنجان چای سبز می‌نوشند، سه مورد از شاخص‌های ابتلا به بیماری‌های پریودنتال را کاهش می‌دهند. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که التهاب را در بدن کمتر می‌کنند. محققان گمان می‌کنند که این مولکول‌های قوی،‌ واکنش التهابی بدن برای مقابله با باکتری‌های درون دهان را تقویت می‌کنند. 
 
۲. هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) 
استفاده از هیدروژن پراکسید به‌عنوان دهان‌شویه می‌تواند برای نابودی باکتری‌های درون دهان مفید باشد، درحالی که عدم مقابله با این باکتری‌ها می‌تواند به بیماری‌های لثه منجر شود. هیدروژن پراکسید، هم ضدعفونی‌کننده است و هم ضدباکتری. فقط توجه داشته باشید که نباید هیدروژن پراکسید را قورت بدهید. البته قورت دادن مقدار کمی از هیدروژن پراکسید به‌صورت ناخودآگاه مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر میزان زیادی از آن وارد معده شود، می‌تواند برای سلامتی‌تان خطرناک باشد. 
 
۳. خمیر زردچوبه 
زردچوبه، ادویه مهمی است که در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد و بیش از همه به‌واسطه این ویژگی‌هایش شناخته می‌شود: ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان و ضدمیکروب. به‌علاوه، محققان دانشگاه پنجاب هند در مطالعات اخیرشان متوجه شده‌اند که قرار دادن خمیر زردچوبه به‌عنوان ضماد روی لثه‌ها و دندان‌ها، مشکل التهاب لثه را تسکین می‌دهد. برای تهیه این خمیر باید این ترکیبات را با هم مخلوط کنید: یک قاشق چای‌خوری زردچوبه، نصف قاشق چای‌خوری نمک، نصف قاشق چای‌خوری عصاره خردل. 
 
۴. آب‌نمک 
یکی از مطالعات PLoS One نشان می‌دهد که شست‌وشو دادن دهان با استفاده از آب‌نمک می‌تواند وضعیت لثه‌های ملتهب‌شده به‌واسطه بیماری التهاب لثه را بهتر کند. آب‌نمک، نوعی ضدعفونی‌کننده طبیعی محسوب می‌شود که توانایی از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا را دارد. البته نباید از آب‌نمک به‌صورت روزانه استفاده کنید، چون خطر آسیب‌دیدگی دندان‌ها در این شرایط بالا می‌رود. 
 
۵. جوش شیرین 
مسواک زدن با استفاده از خمیر جوش شیرین و آب، یکی از ترفندهای خانگی برای مقابله با مشکل التهاب لثه است. این کار می‌تواند به خنثی‌سازی اسیدهای موجود در دهان کمک کند و درنتیجه از به‌وجود آمدن بیماری التهاب لثه نیز جلوگیری به عمل بیاورد. 
 
۶. روغن نارگیل 
بعضی از محققان می‌گویند که شست‌وشو دادن دهان با استفاده از روغن نارگیل یا روغن‌های گیاهی دیگر، سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را در بعضی از افراد تقویت می‌کند. با این‌حال، برخی از محققان هم تاکید می‌کنند که از نظر علمی چنین تاثیری تا کنون به اثبات نرسیده است. 
 
۷. مریم‌گلی 
قرقره کردن و شست‌وشو دادن دهان با استفاده از مریم‌گلی، یکی از شیوه‌های خانگی برای تسکین التهاب لثه است. محققان دانشگاه وین در اتریش هم به این نتیجه رسیده‌اند که مریم‌گلی دارای خواص ضدالتهابی است و از این نظر واقعا می‌تواند موثر باشد. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند که مریم‌گلی، میزان باکتری‌هایی که باعث شکل‌گیری پلاک‌های مخرب در دندان‌ها می‌شوند را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. برای استفاده از این محلول باید ۲ قاشق غذاخوری از مریم‌گلی تازه یا یک قاشق چای‌خوری از مریم‌گلی خشک‌شده را با یک تا دو فنجان آب جوش مخلوط کنید و اجازه بدهید که حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. بعد باید منتظر بمانید تا این محلول خنک شود و از آن برای شست‌وشو دادن دهان کمک بگیرید. 

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



آیا صبحانه پروتئینی لاغرمان می‌کند؟!
نوشته شده در چهار شنبه 15 فروردين 1397
بازدید : 0
نویسنده : saeed.bp

آیا صبحانه پروتئینی لاغرمان می‌کند؟!

می‌توان گفت که پروتئین، مهم‌ترین ماده مغذی برای برنامه کاهش وزن است. به این دلیل که بدن برای متابولیزه کردن پروتئین (در مقایسه با چربی یا کربوهیدرات‌ها) از کالری‌های بیشتری استفاده می‌کند. همچنین، پروتئین کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که اگر زنان، پروتئین دریافتی را به ۱۵ تا ۳۰ درصد از کل کالری‌های دریافتی افزایش دهند، روزانه حدود ۴۴۱ کالری کمتر مصرف خواهند کرد. همچنین، آنان در این شرایط می‌توانند حدود ۵ کیلوگرم از وزن خودشان در عرض ۱۲ هفته کاهش بدهند. مطالعه دیگری حاکی از آن است که افزایش پروتئین دریافتی به ۲۵ درصد از کل کالری‌های روزانه، شانس استفاده از خوراکی‌ها و هله‌هوله‌ها را در ساعات شب نصف می‌کند و فکر کردن شدید به غذاها را حدود ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند که دریافت پروتئین به اندازه کافی می‌تواند به حفظ وزن جدید در درازمدت هم کمک کند. 

 

صبحانه سرشار از پروتئین کمک می‌کند تا کمتر غذا بخورید 

بسیاری از مطالعات به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که وجود پروتئین سالم در وعده صبحانه چطور می‌تواند بر الگوهای غذایی تاثیر بگذارد. بعضی از آن‌ها نشان می‌دهند که صبحانه‌های سرشار از پروتئین، گرسنگی را کمتر می‌کنند و باعث می‌شوند که افراد در باقی روز حدودا ۱۳۵ کالری کمتر دریافت کنند. 

درواقع، اسکن‌های MRI نشان می‌دهند که خوردن صبحانه سرشار از پروتئین، سیگنال‌های مخصوصی در مغز را کاهش می‌دهند که وظیفه کنترل تمایلات غذایی و رفتارهای مبتنی بر پاداش‌دهی به خود را بر عهده دارند. علاوه بر این‌ها، پروتئین به ایجاد سیری پایدارتر و بهتر کمک می‌کند، چون سیگنال‌هایی را در بدن فعال می‌سازد که اشتها را کاهش می‌دهند و درنتیجه هوس‌های غذایی و تمایل به پُرخوری را کنترل می‌کنند. 

 

صبحانه سرشار از پروتئین به کاهش وزن و کاهش چربی شکمی کمک می‌کند 

صبحانه‌های سرشار از پروتئین می‌توانند اشتها و هوس‌های غذایی را به‌خوبی کنترل کنند. همچنین، از همین طریق به کاهش چربی شکمی کمک می‌رسانند. توجه داشته باشید که پروتئین غذایی دارای رابطه دوگانه‌ای با چربی شکمی است. یعنی هرچه پروتئین‌های مصرفی شما مرغوب‌تر، سالم‌تر و باکیفیت‌تر باشند، چربی شکمی شما نیز کمتر خواهد شد؛ اما هرچه بیشتر از منابع ناسالم پروتئینی استفاده کنید، چربی شکمی را هم افزایش خواهید داد. یافته‌های علمی نشان می‌دهند که مصرف صبحانه‌های سرشار از پروتئین و سالم می‌تواند به‌طور قابل توجهی برای کاهش وزن مفید و موثر باشد، خصوصا اگر شما دارای اضافه‌وزن زیادی باشید و بخواهید وزن خودتان را کم کنید. 

 

پروتئین می‌تواند متابولیسم را تقویت کند 

سرعت‌بخشی به متابولیسم، یکی از ترفندهایی است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، چون میزان کالری‌سوزی را افزایش می‌دهد. خود بدن نیز اساسا از کالری‌های بیشتری برای متابولیزه کردن پروتئین نسبت به چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌گیرد. بنابراین، مصرف پروتئین سالم باعث می‌شود که میزان کالری‌سوزی در بدن شما افزایش پیدا کند.این نکته را هم نباید از یاد برد که رژیم غذایی سرشار از پروتئین می‌تواند به جلوگیری از تضعیف عضله‌ها در دوران کاهش وزن کمک کند و همچنین مانع از ضعیف شدن متابولیسم در این دوران شود. پس، شما می‌توانید از منابع پروتئینی سالم برای حفظ عضله‌ها و متابولیسم مطلوب در دوران کاهش وزن کمک بگیرید. 

آیا صبحانه پروتئینی لاغرمان می‌کند؟!


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



بیماری‌هایی که در زنان دردناک‌تر از مردان هستند!
نوشته شده در سه شنبه 14 فروردين 1397
بازدید : 6
نویسنده : saeed.bp

بیماری‌هایی که در زنان دردناک‌تر از مردان هستند!

۱.    پیچ‌خوردگی زانو و کشیدگی عضله
میانگین امتیاز مردان به این درد: ۴.۰۲
میانگین امتیاز زنان به این درد: ۵.۱۶
برای کاهش درد کشیدگی عضله ساق پا و پیچ‌خوردگی مفصل زانو، استراحت، یخ‌درمانی، زانوبند و نرمش را پیشنهاد می‌کنیم. برای مدتی فعالیت‌های شدید را کنار بگذارید، از کمپرس یخ و زانوبند استفاده کنید تا از افزایش تورم جلوگیری کنید و زمانی که نشسته‌اید پاهایتان را بالا قرار بدهید و نرمش‌های مخصوصی را که پزشک توصیه کرده است انجام دهید.
 
۲.    ریکاوری پس از عمل جراحی
میانگین امتیاز مردان به این درد: ۴.۹۸
میانگین امتیاز زنان به این درد: ۶.۰۰
برای تسکین دردهای پس از عمل جراحی، باید نسبت به عملی که داشته‌اید، مسکن‌های لازم را دریافت کرده و مراقبت‌های ویژه آن عمل را انجام دهید. اما به طور کلی پس از هر عمل جراحی، اگر در محل جراحی با قرمزی و درد مواجه شدید یا تب کردید، با پزشک‌تان تماس بگیرید.
 
۳.    سینوزیت
میانگین امتیاز مردان به این درد: ۴.۴۶
میانگین امتیاز زنان به این درد: ۵.۳۷
معمولا عفونت سینوسی، اگر با سردرد همراه نباشد، با درد و فشار اطراف چشم‌ها، بینی و پیشانی همراه است. اکثر دردهای سینوسی به کمک داروهای ضدانعقادی و مسکن بدون نسخه، درمان می‌شوند زیرا معمولا عامل همه آن‌ها همان باکتری یا ویروسی است که باعث سرماخوردگی می‌شود. اگر با گذشت چند روز و مصرف این داروها بهتر نشدید، به پزشک مراجعه کنید.
 
۴.    استئوآرتریت
میانگین امتیاز مردان به این درد: ۴.۵۶
میانگین امتیاز زنان به این درد: ۵.۳۷
استئوآرتریت معمولا با سفتی، قرمزی و دردناکی مفاصل همراه است. معمولا هم در اواخر روز یا پس از انجام فعالیت‌های روزانه، مفاصل متورم می‌شوند. آنچه به بهبود این درد کمک می‌کند، برخلاف حس و حالی که دارید، کمی نرمش استراحتی و مصرف داروهای ضد درد است. برخی دردهای مزمن که به دارو پاسخ نمی‌دهند، نیاز به فیزیوتراپی و یا درنهایت عمل جراحی دارند.

:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۷ خوراکی شادی‌آور!
نوشته شده در سه شنبه 14 فروردين 1397
بازدید : 2
نویسنده : saeed.bp

۷ خوراکی شادی‌آور!

۱.      گردو برزیلی 

گردو برزیلی، یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت سلنیوم است. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند افرادی که دچار کمبود سلنیوم در بدن‌شان هستند، شانس مواجه شدن با حالت‌هایی مانند تحریک‌پذیری عصبی، خستگی، اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهند. جالب است بدانید که برای تامین سلنیوم مورد نیاز بدن، فقط کافی است که روزانه ۳ عدد گردو برزیلی بخورید. شما می‌توانید این مغز خوش‌مزه را همراه با موز به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید. 

 

۲.      ماهی‌های چرب 

افراد مبتلا به کمبود امگا-۳ همیشه بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به افسردگی یا خلق‌وخوی ضعیف مواجه هستند، زیرا بخش زیادی از بافت مغزی انسان‌ها را همین اسیدهای چرب تشکیل داده‌اند. درواقع، حدود ۶۰ درصد از وزن خشک مغز را چربی‌ها تشکیل می‌دهند که حدود ۳۰ درصدشان همین اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. مصرف ماهی‌های چرب و سالمی مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا و خال‌مخالی به‌طور منظم، هم مغز را سالم نگه می‌دارد و هم خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد.

امگا-۳ درون این ماهی‌ها، انعطاف‌پذیری سلول‌های مغز را بیشتر می‌کند و درنتیجه انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز هم می‌توانند با کیفیت بالاتری فعالیت کنند. برای دریافت این اثرات مثبت باید حداقل ۱۴۰ گرم در هفته ماهی مصرف کنید. 

 

۳.      جو 

جو یکی از موثرترین مواد غذایی برای تقویت خلق‌وخو است، چون شاخص گلایسمیک (GI) پایینی دارد و انرژی را کاملا آرام وارد جریان خون می‌کند. همین ویژگی، قند خون و خلق‌وخو را پایدار نگه می‌دارد، درحالی که مواد غذایی دارای شاخص گلایسمیک بالا دقیقا برعکس عمل می‌کنند و با افزایش ناگهانی قند خون، درنهایت باعث خستگی مفرط و تحریک‌پذیری عصبی می‌شوند. به‌علاوه، جو حاوی سلنیوم است که نقش مثبتی برای تقویت خلق‌وخو دارد. 

 

۴.    موز 

موز حاوی نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان است و همچنین این ترکیبات مهم را به بدن می‌رساند: ویتامین‌های A، B۶، C و همین‌طور فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات. کربوهیدرات‌های موجود در موز به جذب تریپتوفان در مغز کمک می‌کنند، درحالی که ویتامین B۶ هم به تبدیل تریپتوفان به هورمون سروتونین کمک می‌رساند. همین روند است که خلق‌وخو را تقویت می‌کند و نقش موثری در بهبود کیفیت خواب ایفا می‌سازد. 

 

۵.      عدس 

عدس در گروه کربوهیدرات‌های پیچیده قرار می‌گیرد و مانند موز، میزان سروتونین تولیدشده در مغز را افزایش می‌دهد. این اتفاق، وضعیت ذهنی شادتر و آرام‌تری را می‌سازد و اضطراب را کمتر می‌کند. همین هورمون به پایدار نگه داشتن قند خون کمک می‌رساند و مانع از نوسانات خلق‌وخویی می‌شود. به‌علاوه، عدس حاوی میزان زیادی از فولات است که کمبود آن افراد را به افسردگی مبتلا می‌کند. آهن موجود در عدس نیز واقعا قابل توجه است و درنتیجه انرژی مطلوبی را در بدن به‌وجود می‌آورد. 

 

۶.     مرغ و بوقلمون 

سینه مرغ و بوقلمون، جزو بهترین گوشت‌ها برای تقویت خلق‌وخو هستند، چون تریپتوفان زیادی به بدن می‌رسانند و درنتیجه میزان سروتونین را در بدن افزایش می‌دهند. همچنین، هورمون ملاتونین هم در بدن به‌واسطه استفاده از این گوشت‌ها بیشتر می‌شود که برای تنظیم خواب مهم است. مرغ بدون پوست حاوی اسید آمینه دیگری به نام تیروزین است که می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند و مانع از ابتلا به این بیماری شود. تیروزین برای تولید هورمون آدرنالین در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد که کمبودش با ابتلا به افسردگی مرتبط است. 


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,



۵ نکته درباره لوبریکانت
نوشته شده در سه شنبه 14 فروردين 1397
بازدید : 7
نویسنده : saeed.bp

۵ نکته درباره لوبریکانت

۱.  استفاده از لوبریکانت می‌تواند مانع از درد شود

اگر رابطه جنسی اغلب برای شما دردناک یا آزاردهنده است، استفاده از لوبریکانت یا روان‌کننده می‌تواند این وضعیت را تغییر بدهد و کاری کند که بیشتر از رابطه خودتان لذت ببرید. دلیلش این است که لوبریکانت‌ها عمدتا حاوی لیدوکائین و بنزوکائین هستند که ترکیبات بی‌حس‌کننده محسوب می‌شوند و درنتیجه به کاهش درد کمک می‌کنند.البته با توجه به این‌که چنین ترکیباتی می‌توانند پوست را بی‌حس کنند و احساس درد در قسمت پایینی بدن را کاهش بدهند، باید به میزان توصیه‌شده مصرف شوند. به‌علاوه، اگر رابطه جنسی شما با استفاده از لوبریکانت همچنان با درد همراه باشد، مجاز به افزایش دوز مصرفی نیستید و باید این رابطه را سریعا متوقف کنید. درواقع، درد در این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر ایجاد پارگی باشد.

 

۲.  لوبریکانت‌های حاوی ترکیبات قندی می‌توانند تحریک‌کننده باشند

بعضی از ترکیبات موجود در لوبریکانت‌ها می‌توانند برای زنان مضر باشند. به‌عنوان مثال، گلیسیرین که از مشتقات قند است، می‌تواند شانس ابتلا به عفونت‌های مخمر را در زنانی که مستعد ابتلا به این بیماری‌ها هستند، افزایش بدهد. لوبریکانت‌های معطر نیز معمولا حاوی دیگر انواع ترکیبات قندی هستند که باز هم برای بعضی از زنان مانند عامل تحریک‌کننده عمل می‌کنند. بنابراین، برای این‌که با مشکلات نام‌برده مواجه نشوید، باید از لوبریکانت‌های بدون گلیسیرین و بدون ترکیبات قندی دیگر استفاده کنید.

 

۳.  بعضی از لوبریکانت‌ها می‌توانند به لقاح کمک کنند

درحالی که بعضی از لوبریکانت‌ها می‌توانند برای اسپرم مضر باشند، اما بعضی از این محصولات نیز طوری طراحی شده‌اند که توانایی اثرگذاری اسپرم‌ها بر تخمک‌ها و بارور کردن آن‌ها را افزایش می‌دهند. به‌گفته متخصصان، این لوبریکانت‌ها جزو معدود محصولاتی هستند که در مطالعات بالینی هم موفق ارزیابی شده‌اند و برای شکل‌گیری لقاح خطری ندارند. متخصصان می‌گویند که این لوبریکانت‌ها، pH مخاطی دهانه رحم و غلظت آن را شبیه‌سازی می‌کنند و حتی آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که می‌توانند برای اسپرم مفید باشند.

 

۴.  لوبریکانت‌ها باید قبل از استفاده، تست شوند

بعضی از لوبریکانت‌ها حاوی ترکیباتی شبیه به منتول هستند که احساس گرما یا سوزش به‌وجود می‌آورند. این محصولات می‌توانند برای بعضی از زنان شدیدا آزاردهنده و تحریک‌کننده باشند. به همین دلیل است که متخصصان می‌گویند همیشه قبل از استفاده از لوبریکانت‌ها در رابطه جنسی، این محصولات را برای کسب اطمینان تست کنید. درواقع، شما باید قبل از رابطه جنسی، مقداری از لوبریکانت مورد نظر را امتحان کنید و اگر با مشکل سوزش، التهاب یا هر حالت آزاردهنده دیگر مواجه شدید، استفاده از آن محصول را ادامه ندهید.توصیه بعضی از متخصصان این است که برای اولین بار، چندین لوبریکانت که دارای ترکیبات و بافت متفاوت هستند را خریداری کنید تا از طریق تست کردن متوجه شوید که دقیقا کدام محصول با شرایط شما و همسرتان سازگارتر است.

 

۵.  استفاده از لوبریکانت کاملا عادی است

اگر نسبت به استفاده از‌ لوبریکانت درحین رابطه جنسی نگرانی دارید، باید به شما بگوییم که نگرانی شما بی‌مورد است. به‌گفته متخصصان، هر فردی ممکن است که در دوره خاصی از زندگی‌اش به لوبریکانت‌ها نیاز پیدا کند. بنابراین، نباید نگاه منفی نسبت به لوبریکانت‌ها داشته باشید و همچنین باید تمرکزتان را به لذت بردن از رابطه خودتان معطوف کنید.

۵ نکته درباره لوبریکانت


:: موضوعات مرتبط: سلامتیسم , ,
:: برچسب‌ها: سلامتیسم ,